Subsidiepot voor gebruikte EV’s na eerste kwartaal nog 60% gevuld

Subsidie • Vorig jaar bleef er ruim 4 miljoen euro over in de subsidiepot voor e-occasions.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Renault Zoe
De Renault Zoe. (Foto: Shutterstock)

Het aantal subsidieaanvragen (Sepp) voor gebruikte EV’s stijgt. In de eerste drie maanden van dit jaar is deze subsidiepot nog voor ongeveer 60 procent gevuld. Ter vergelijking: vorig jaar was er na het eerste kwartaal ruim 10 procentpunt minder subsidie aangevraagd. Dat blijkt uit data van RVO, bewerkt door Kenteken.tv

“Voor gebruikte EV’s komt de finishlijn van 2022 curve in het zicht. Dat zou betekenen dat in juli 2024 de subsidiepot voor gebruikte elektrische voertuigen leeg is”, zegt Jasper Verweij, eigenaar van Kenteken.tv.

Vorig jaar is ruim 28 miljoen euro uitgekeerd. Dat is ruim 4 miljoen euro minder dan het bedrag dat beschikbaar werd gesteld voor e-occasions. Ruim 3,4 miljoen euro van het uitgekeerde totaalbedrag ging naar gebruikte Renault Zoe’s. 2,4 miljoen ging naar gebruikte Nissan Leafs en 2,1 miljoen naar gebruikte elektrische Golfs van Volkswagen.

Nieuwe auto’s

De subsidieaanvragen voor nieuwe elektrische voertuigen laten de afgelopen weken ook een stijging zien, merkt Verweij op. Op 25 maart is de subsidiepot hiervoor nog met 81,9 procent gevuld.

Het budget voor de aankoopsubsidie gebruikte EV’s is dit jaar 3 miljoen euro minder dan vorig jaar. In totaal stelt het kabinet dit jaar ongeveer 87 miljoen euro beschikbaar voor de ‘subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (Sepp). Naast het deel voor e-occasions is er zo’n 58 miljoen euro beschikbaar voor nieuwe elektrische auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Subsidiepot voor gebruikte EV’s na eerste kwartaal nog 60% gevuld | Automotive Online

Subsidiepot voor gebruikte EV’s na eerste kwartaal nog 60% gevuld

Subsidie • Vorig jaar bleef er ruim 4 miljoen euro over in de subsidiepot voor e-occasions.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Renault Zoe
De Renault Zoe. (Foto: Shutterstock)

Het aantal subsidieaanvragen (Sepp) voor gebruikte EV’s stijgt. In de eerste drie maanden van dit jaar is deze subsidiepot nog voor ongeveer 60 procent gevuld. Ter vergelijking: vorig jaar was er na het eerste kwartaal ruim 10 procentpunt minder subsidie aangevraagd. Dat blijkt uit data van RVO, bewerkt door Kenteken.tv

“Voor gebruikte EV’s komt de finishlijn van 2022 curve in het zicht. Dat zou betekenen dat in juli 2024 de subsidiepot voor gebruikte elektrische voertuigen leeg is”, zegt Jasper Verweij, eigenaar van Kenteken.tv.

Vorig jaar is ruim 28 miljoen euro uitgekeerd. Dat is ruim 4 miljoen euro minder dan het bedrag dat beschikbaar werd gesteld voor e-occasions. Ruim 3,4 miljoen euro van het uitgekeerde totaalbedrag ging naar gebruikte Renault Zoe’s. 2,4 miljoen ging naar gebruikte Nissan Leafs en 2,1 miljoen naar gebruikte elektrische Golfs van Volkswagen.

Nieuwe auto’s

De subsidieaanvragen voor nieuwe elektrische voertuigen laten de afgelopen weken ook een stijging zien, merkt Verweij op. Op 25 maart is de subsidiepot hiervoor nog met 81,9 procent gevuld.

Het budget voor de aankoopsubsidie gebruikte EV’s is dit jaar 3 miljoen euro minder dan vorig jaar. In totaal stelt het kabinet dit jaar ongeveer 87 miljoen euro beschikbaar voor de ‘subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (Sepp). Naast het deel voor e-occasions is er zo’n 58 miljoen euro beschikbaar voor nieuwe elektrische auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.