Subsidie gebruikte EV’s 72 miljoen euro minder dan verwacht: ‘Stilte voor de storm’

Politiek • Er wordt nog onderzocht hoe het geld ‘zo effectief mogelijk’ ingezet kan worden.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het demissionair kabinet stelt 528 miljoen euro ter beschikking om particulieren ook na 2025 te motiveren om een gebruikte EV te kopen. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen, gericht aan de voorzitter van de Tweede Kamer.

De hoogte van het beoogde subsidiebedrag wordt nog onderzocht en over de exacte invulling wordt de Kamer afzonderlijk in de loop van 2024 geïnformeerd. Eerder meldde het kabinet dat de subsidie per occasion in 2025 zou halveren tot duizend euro. Dat bedrag was gebaseerd op een totale subsidie van 600 miljoen euro. Het huidige bedrag valt 72 miljoen euro lager uit.

Vanaf 2025 vervalt de mrb-vrijstelling voor elektrische auto’s. Uit een doorberekening die het ministerie liet maken bleek dat de total cost of ownership van 2025 voor veel ev’s hoger is dan voor een vergelijkbare benzineauto.

EV-plicht

Naast dit subsidiebedrag verdwijnt de EV-plicht voor de leasemarkt uit de kabinetsplannen, zo licht Heijnen toe. ‘Leden van de Kamer en van verschillende organisaties hebben hierover hun teleurstelling aan mij kenbaar gemaakt.’

Een subsidie voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s na 2025 is ‘om financiële redenen niet haalbaar’, aldus Heijnen. ‘Ondanks dat het kabinet graag wil dat mensen elektrisch gaan rijden, betekent dit dus ook dat voor elke benzine- of dieselrijder die overstapt op een elektrische auto, de overheid inkomsten misloopt en de rekening voor de schatkist oploopt.’ De staatssecretaris stelt dat met het huidige beleid de ambitie van 100 procent emissievrije nieuwverkoop niet uit beeld is, maar dat er de komende zeven jaar nog wel veel moet veranderen.

Zorgen over nieuwverkoop

Branchevereniging Bovag maakt zich zorgen over het besluit. “Het kabinet zegt dat ze een gezonde tweedehands markt voor EV’s willen stimuleren, maar de enige manier om dat te doen is om ook nieuwverkoop te stimuleren. Ook bij zakelijk auto’s”, zegt woordvoerder Stijn Oosterhoff. “We waken ervoor dat een EV straks in de wegenbelasting niet duurder wordt. Hierover zijn we in gesprek.”

Doordat het kabinet demissionair is, gaan volgens Oosterhoff de gesprekken met de Kamer niet ‘heel snel’. “Het is stilte voor de storm”, aldus Oosterhoff.

Laadpalen

Het kabinet stelt wel 1,4 miljard euro beschikbaar voor aanvullende maatregelen om de mobiliteitssector te verduurzamen. Den Haag wil daarmee een co2-reductie van 4 Mton realiseren. Voor de bouw van het laadinfrastructuur is 120 miljoen euro uitgetrokken.

Volgens Heijnen zet het kabinet in op het ondersteunen van bedrijven om een private laadinfrastructuur te realiseren, gemeenten ondersteunen bij het realiseren van publieke laadinfrastructuur, en de onrendabele top bij exploitanten wegnemen van publieke laadinfrastructuur voor de logistiek.

De Kwestie | Afschaffing EV-plicht goed of slecht?

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Subsidie gebruikte EV’s 72 miljoen euro minder dan verwacht: ‘Stilte voor de storm’ | Automotive Online

Subsidie gebruikte EV’s 72 miljoen euro minder dan verwacht: ‘Stilte voor de storm’

Politiek • Er wordt nog onderzocht hoe het geld ‘zo effectief mogelijk’ ingezet kan worden.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het demissionair kabinet stelt 528 miljoen euro ter beschikking om particulieren ook na 2025 te motiveren om een gebruikte EV te kopen. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen, gericht aan de voorzitter van de Tweede Kamer.

De hoogte van het beoogde subsidiebedrag wordt nog onderzocht en over de exacte invulling wordt de Kamer afzonderlijk in de loop van 2024 geïnformeerd. Eerder meldde het kabinet dat de subsidie per occasion in 2025 zou halveren tot duizend euro. Dat bedrag was gebaseerd op een totale subsidie van 600 miljoen euro. Het huidige bedrag valt 72 miljoen euro lager uit.

Vanaf 2025 vervalt de mrb-vrijstelling voor elektrische auto’s. Uit een doorberekening die het ministerie liet maken bleek dat de total cost of ownership van 2025 voor veel ev’s hoger is dan voor een vergelijkbare benzineauto.

EV-plicht

Naast dit subsidiebedrag verdwijnt de EV-plicht voor de leasemarkt uit de kabinetsplannen, zo licht Heijnen toe. ‘Leden van de Kamer en van verschillende organisaties hebben hierover hun teleurstelling aan mij kenbaar gemaakt.’

Een subsidie voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s na 2025 is ‘om financiële redenen niet haalbaar’, aldus Heijnen. ‘Ondanks dat het kabinet graag wil dat mensen elektrisch gaan rijden, betekent dit dus ook dat voor elke benzine- of dieselrijder die overstapt op een elektrische auto, de overheid inkomsten misloopt en de rekening voor de schatkist oploopt.’ De staatssecretaris stelt dat met het huidige beleid de ambitie van 100 procent emissievrije nieuwverkoop niet uit beeld is, maar dat er de komende zeven jaar nog wel veel moet veranderen.

Zorgen over nieuwverkoop

Branchevereniging Bovag maakt zich zorgen over het besluit. “Het kabinet zegt dat ze een gezonde tweedehands markt voor EV’s willen stimuleren, maar de enige manier om dat te doen is om ook nieuwverkoop te stimuleren. Ook bij zakelijk auto’s”, zegt woordvoerder Stijn Oosterhoff. “We waken ervoor dat een EV straks in de wegenbelasting niet duurder wordt. Hierover zijn we in gesprek.”

Doordat het kabinet demissionair is, gaan volgens Oosterhoff de gesprekken met de Kamer niet ‘heel snel’. “Het is stilte voor de storm”, aldus Oosterhoff.

Laadpalen

Het kabinet stelt wel 1,4 miljard euro beschikbaar voor aanvullende maatregelen om de mobiliteitssector te verduurzamen. Den Haag wil daarmee een co2-reductie van 4 Mton realiseren. Voor de bouw van het laadinfrastructuur is 120 miljoen euro uitgetrokken.

Volgens Heijnen zet het kabinet in op het ondersteunen van bedrijven om een private laadinfrastructuur te realiseren, gemeenten ondersteunen bij het realiseren van publieke laadinfrastructuur, en de onrendabele top bij exploitanten wegnemen van publieke laadinfrastructuur voor de logistiek.

De Kwestie | Afschaffing EV-plicht goed of slecht?

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.