‘Tekort aan transportschepen beperkt Chinese auto-export’

China • De transportkosten stijgen met 10 procent tot 105 duizend euro per dag.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Een tekort aan autotransportschepen drijft de verzendkosten naar recordhoogtes en beperkt de export van in China gemaakte auto’s naar Europa. Dat tekent The Financial Times op uit een onderzoek van onderzoeksbureau Clarksons.

In 2023 zijn 23,4 miljoen auto’s overzees verscheept, waarvan 4,3 miljoen auto’s uit China. Dat is een stijging van 17 procent vergeleken met 2022, aldus Clarkons. De wereldwijde scheepvaart voor auto’s draait inmiddels weer op volle toeren, nadat het tijdens de coronapandemie stil kwam te liggen.

Krappe markt

“De markt is erg krap”, zegt Stephen Gordon, onderzoeksdirecteur bij Clarksons. “Veel auto’s worden verplaatst en er zijn niet veel nieuwe schepen op de markt gekomen.”

Het aantal schepen in bestelling stijgt inmiddels fors. Zo werden er in vorig jaar 80 nieuwe schepen besteld. Deze zijn echter pas over twee jaar beschikbaar.

De capaciteit van de vloot autoschepen ligt daarom momenteel nog steeds 10 procent lager dan voor de uitbraak van corona. Tegelijkertijd stijgt de charterprijs voor een car carrier met een capaciteit van 6.500 auto’s met 10 procent tot ongeveer 105 duizend euro per dag. Dat is zeven keer zoveel als in 2019, aldus Clarkson.

Europese fabrieken

Vanwege de enorme vraag in Europa naar elektrische auto’s uit China zijn BYD en Chery op zoek gegaan naar vestigingsplaatsen in Europa.

Niet alleen Chinese merken worden geraakt door het tekort aan schepen, ook Europese merken die auto’s produceren in China, zoals Tesla, BMW, Volkswagen, Mercedes en Volvo, zijn de dupe van de hoge exportkosten.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Tekort aan transportschepen beperkt Chinese auto-export’ | Automotive Online

‘Tekort aan transportschepen beperkt Chinese auto-export’

China • De transportkosten stijgen met 10 procent tot 105 duizend euro per dag.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Een tekort aan autotransportschepen drijft de verzendkosten naar recordhoogtes en beperkt de export van in China gemaakte auto’s naar Europa. Dat tekent The Financial Times op uit een onderzoek van onderzoeksbureau Clarksons.

In 2023 zijn 23,4 miljoen auto’s overzees verscheept, waarvan 4,3 miljoen auto’s uit China. Dat is een stijging van 17 procent vergeleken met 2022, aldus Clarkons. De wereldwijde scheepvaart voor auto’s draait inmiddels weer op volle toeren, nadat het tijdens de coronapandemie stil kwam te liggen.

Krappe markt

“De markt is erg krap”, zegt Stephen Gordon, onderzoeksdirecteur bij Clarksons. “Veel auto’s worden verplaatst en er zijn niet veel nieuwe schepen op de markt gekomen.”

Het aantal schepen in bestelling stijgt inmiddels fors. Zo werden er in vorig jaar 80 nieuwe schepen besteld. Deze zijn echter pas over twee jaar beschikbaar.

De capaciteit van de vloot autoschepen ligt daarom momenteel nog steeds 10 procent lager dan voor de uitbraak van corona. Tegelijkertijd stijgt de charterprijs voor een car carrier met een capaciteit van 6.500 auto’s met 10 procent tot ongeveer 105 duizend euro per dag. Dat is zeven keer zoveel als in 2019, aldus Clarkson.

Europese fabrieken

Vanwege de enorme vraag in Europa naar elektrische auto’s uit China zijn BYD en Chery op zoek gegaan naar vestigingsplaatsen in Europa.

Niet alleen Chinese merken worden geraakt door het tekort aan schepen, ook Europese merken die auto’s produceren in China, zoals Tesla, BMW, Volkswagen, Mercedes en Volvo, zijn de dupe van de hoge exportkosten.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.