‘Italië versnelt elektrificatie met stimuleringspakket’

Elektrificatie • Het nieuwe stimuleringspakket moet de “algehele autoverkopen in het land” aanjagen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Italië werkt aan een groot subsidiepakket om de aankoop van elektrische auto’s te stimuleren, zo meldt persbureau Bloomberg. Met het plan is 930 miljoen euro gemoeid. Daarmee moeten met name mensen met lage inkomens de mogelijkheid krijgen om hun oude auto te vervangen met een EV.

Mensen met een jaarinkomen van maximaal 30 duizend euro kunnen volgens het plan tot 13.750 euro aan financiële voordelen krijgen voor de aanschaf van een elektrische auto. De Italiaanse overheid wil zo “het Italiaanse wagenpark, dat een van de oudste van Europa is, veranderen”, staat in een nog niet gepubliceerd document van het Ministerie van Industrie. Volgens een woordvoerder wordt het plan op 1 februari gepresenteerd.

Stellantis onderhandelde in november met de Italiaanse overheid voor een auto-industrieakkoord. De autofabrikant wil de productie in Italië flink opschroeven, en wil dat de Italiaanse overheid investeert in de auto-industrie.

Achterstallig wagenpark

Het nieuwe stimuleringspakket moet de “algehele autoverkopen in het land” aanjagen. Afgelopen jaar werden er al bijna een vijfde meer auto’s op kenteken gezet dan een jaar eerder. Italië heeft een van de grootste automarkten in de Europese Unie, maar loopt achter als het om het aandeel elektrische auto’s gaat.

In andere delen van de EU lijkt de sterke groei van de verkoop van elektrische auto’s van de afgelopen jaren te stagneren. Audi schroefde de productie EV’s terug door tegenvallende vraag en ook Mercedes waarschuwde voor moeilijkheden in de markt. Er zijn volgens experts verdere maatregelen in de EU nodig om de doelen voor 2030 te kunnen halen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Italië versnelt elektrificatie met stimuleringspakket’ | Automotive Online

‘Italië versnelt elektrificatie met stimuleringspakket’

Elektrificatie • Het nieuwe stimuleringspakket moet de “algehele autoverkopen in het land” aanjagen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Italië werkt aan een groot subsidiepakket om de aankoop van elektrische auto’s te stimuleren, zo meldt persbureau Bloomberg. Met het plan is 930 miljoen euro gemoeid. Daarmee moeten met name mensen met lage inkomens de mogelijkheid krijgen om hun oude auto te vervangen met een EV.

Mensen met een jaarinkomen van maximaal 30 duizend euro kunnen volgens het plan tot 13.750 euro aan financiële voordelen krijgen voor de aanschaf van een elektrische auto. De Italiaanse overheid wil zo “het Italiaanse wagenpark, dat een van de oudste van Europa is, veranderen”, staat in een nog niet gepubliceerd document van het Ministerie van Industrie. Volgens een woordvoerder wordt het plan op 1 februari gepresenteerd.

Stellantis onderhandelde in november met de Italiaanse overheid voor een auto-industrieakkoord. De autofabrikant wil de productie in Italië flink opschroeven, en wil dat de Italiaanse overheid investeert in de auto-industrie.

Achterstallig wagenpark

Het nieuwe stimuleringspakket moet de “algehele autoverkopen in het land” aanjagen. Afgelopen jaar werden er al bijna een vijfde meer auto’s op kenteken gezet dan een jaar eerder. Italië heeft een van de grootste automarkten in de Europese Unie, maar loopt achter als het om het aandeel elektrische auto’s gaat.

In andere delen van de EU lijkt de sterke groei van de verkoop van elektrische auto’s van de afgelopen jaren te stagneren. Audi schroefde de productie EV’s terug door tegenvallende vraag en ook Mercedes waarschuwde voor moeilijkheden in de markt. Er zijn volgens experts verdere maatregelen in de EU nodig om de doelen voor 2030 te kunnen halen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.