Voormalig Tesla-baas Martin Eberhard: gemiste kansen voor Tesla in budgetmarkt

Tesla • Volgens Eberhard zijn budgetmodellen een betere markt ‘dan de gigantische vrachtwagen’ die het bedrijf maakt.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Martin Eberhard, oprichter en voormalig directeur van Tesla, vindt het een gemiste kans dat de Amerikaanse producent van elektrische auto’s de markt voor goedkopere modellen links laat liggen. Lagere prijzen zijn volgens hem essentieel voor de acceptatie van elektrisch aangedreven auto’s, zeker in China, zo meldt ANP.

Vorige week meldde persbureau Reuters dat Tesla niet langer werkt aan de ontwikkeling van een betaalbaardere stekkerauto. Topman Elon Musk sprak dat echter tegen. De Tesla-topman had aanvankelijk beloofd om de goedkopere auto, die de codenaam ‘Redwood’ kreeg, in 2020 te bouwen,

Eberhard, die van 2003 tot en met 2007 topman was van Tesla, hield dinsdag een toespraak op een beleggersdag van bankconcern HSBC in Hongkong. Volgens hem zijn budgetmodellen een betere markt ‘dan die gigantische vrachtwagen die ze maken’, stelt de voormalig directeur.

Musk beloofde in 2020 al eens een nieuwe auto te willen bouwen met een instapprijs van 25 duizend dollar. Naar verluidt zou dit budgetmodel Model 2 gaan heten. Inmiddels zijn er al verscheidene elektrische auto’s te koop in deze prijsklasse, vooral uit China.

Chinese modellen

De Europese federatie voor Transport & Environment (T&E) verwacht dat elektrische auto’s van Chinese makelij dit jaar een kwart van de Europese EV-markt zullen vertegenwoordigen. Door de concurrentie uit China komen samenwerkingen tussen grote Europese automakers steeds dichterbij. Europese EV’s zijn vergeleken met de Chinese concurrentie en Tesla aan de dure kant,  de subsidies voor EV’s worden stopgezet en de consument loopt maar beperkt warm voor een EV, waardoor de groei vertraagt.

Steeds meer Europese autofabrikanten werken door de Chinese concurrentie aan goedkope, compacte EV’s, om de slag met de Chinese fabrikanten aan te kunnen gaan.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Voormalig Tesla-baas Martin Eberhard: gemiste kansen voor Tesla in budgetmarkt | Automotive Online

Voormalig Tesla-baas Martin Eberhard: gemiste kansen voor Tesla in budgetmarkt

Tesla • Volgens Eberhard zijn budgetmodellen een betere markt ‘dan de gigantische vrachtwagen’ die het bedrijf maakt.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Martin Eberhard, oprichter en voormalig directeur van Tesla, vindt het een gemiste kans dat de Amerikaanse producent van elektrische auto’s de markt voor goedkopere modellen links laat liggen. Lagere prijzen zijn volgens hem essentieel voor de acceptatie van elektrisch aangedreven auto’s, zeker in China, zo meldt ANP.

Vorige week meldde persbureau Reuters dat Tesla niet langer werkt aan de ontwikkeling van een betaalbaardere stekkerauto. Topman Elon Musk sprak dat echter tegen. De Tesla-topman had aanvankelijk beloofd om de goedkopere auto, die de codenaam ‘Redwood’ kreeg, in 2020 te bouwen,

Eberhard, die van 2003 tot en met 2007 topman was van Tesla, hield dinsdag een toespraak op een beleggersdag van bankconcern HSBC in Hongkong. Volgens hem zijn budgetmodellen een betere markt ‘dan die gigantische vrachtwagen die ze maken’, stelt de voormalig directeur.

Musk beloofde in 2020 al eens een nieuwe auto te willen bouwen met een instapprijs van 25 duizend dollar. Naar verluidt zou dit budgetmodel Model 2 gaan heten. Inmiddels zijn er al verscheidene elektrische auto’s te koop in deze prijsklasse, vooral uit China.

Chinese modellen

De Europese federatie voor Transport & Environment (T&E) verwacht dat elektrische auto’s van Chinese makelij dit jaar een kwart van de Europese EV-markt zullen vertegenwoordigen. Door de concurrentie uit China komen samenwerkingen tussen grote Europese automakers steeds dichterbij. Europese EV’s zijn vergeleken met de Chinese concurrentie en Tesla aan de dure kant,  de subsidies voor EV’s worden stopgezet en de consument loopt maar beperkt warm voor een EV, waardoor de groei vertraagt.

Steeds meer Europese autofabrikanten werken door de Chinese concurrentie aan goedkope, compacte EV’s, om de slag met de Chinese fabrikanten aan te kunnen gaan.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.