Tesla roept 362 duizend auto’s terug wegens crash-gevaar

Tesla • Tesla stelt dat het probleem ‘over the air’ is op te lossen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Bij gebruik van de Autopilot kan de bestuurder iets anders doen - maar het mag niet (foto: Shutterstock)

Tesla moet in de VS 362.ooo auto’s terugroepen om de Full Self-Driving software te
updaten. Dat gebeurt op last van de National Highway Traffic Safety Administration
NHTSA die stelt ‘dat de software van Tesla het mogelijk maakt dat een auto de
snelheidslimiet overschrijdt of op sommige weggedeelten op een illegale of
onvoorspelbare manier rijdt wat het risico op een aanrijding vergroot.’

Tesla stelt dat het ‘t probleem ‘over the air’ gaat oplossen zonder kosten voor de
eigenaren. Het autobedrijf voegt daar aan toe dat het niet weet van gewonden of
doden die in verband gebracht kunnen worden met het betrokken probleem. Wel zijn
er tot nu toe 18 garantieclaims binnen gekomen.

De actie betreft tussen 2016 en dit jaar gebouwde Model S en Model X auto’s, Model
3 uit de bouwjaren 2017 tot en met 2023 en Model Y van 2020 tot en met dit jaar. Die
auto’s moeten dan wel voorzien zijn van FSD Beta software.

Tesla, dat het vaker oneens is met de NHTSA, stelt ook dit keer de analyse van de
verkeersveiligheidsdienst te bestrijden. De NHTSA is nog steeds bezig met haar
onderzoek naar de veiligheid van Tesla’s Autopilot naar aanleiding van een reeks
botsingen, onder meer met stilstaande voertuigen van de hulpdiensten.

Tesla roept 362 duizend auto’s terug wegens crash-gevaar | Automotive Online

Tesla roept 362 duizend auto’s terug wegens crash-gevaar

Tesla • Tesla stelt dat het probleem ‘over the air’ is op te lossen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Bij gebruik van de Autopilot kan de bestuurder iets anders doen - maar het mag niet (foto: Shutterstock)

Tesla moet in de VS 362.ooo auto’s terugroepen om de Full Self-Driving software te
updaten. Dat gebeurt op last van de National Highway Traffic Safety Administration
NHTSA die stelt ‘dat de software van Tesla het mogelijk maakt dat een auto de
snelheidslimiet overschrijdt of op sommige weggedeelten op een illegale of
onvoorspelbare manier rijdt wat het risico op een aanrijding vergroot.’

Tesla stelt dat het ‘t probleem ‘over the air’ gaat oplossen zonder kosten voor de
eigenaren. Het autobedrijf voegt daar aan toe dat het niet weet van gewonden of
doden die in verband gebracht kunnen worden met het betrokken probleem. Wel zijn
er tot nu toe 18 garantieclaims binnen gekomen.

De actie betreft tussen 2016 en dit jaar gebouwde Model S en Model X auto’s, Model
3 uit de bouwjaren 2017 tot en met 2023 en Model Y van 2020 tot en met dit jaar. Die
auto’s moeten dan wel voorzien zijn van FSD Beta software.

Tesla, dat het vaker oneens is met de NHTSA, stelt ook dit keer de analyse van de
verkeersveiligheidsdienst te bestrijden. De NHTSA is nog steeds bezig met haar
onderzoek naar de veiligheid van Tesla’s Autopilot naar aanleiding van een reeks
botsingen, onder meer met stilstaande voertuigen van de hulpdiensten.