T&E: ‘Goedkope modellen’ flink duurder, autofabrikanten profiteren van inflatie

T&E • Transport & Environment stelt dit als reactie op de lobby van de autofabrikanten om Euro 7-wetgeving tegen te houden.
Redactie Redactie
Peugeot 208 (foto: Peugeot)

De vijf grootste autofabrikanten in Europa hebben de prijzen van hun goedkoopste modellen de laatste vier jaar met gemiddeld 41 procent verhoogd. Dat stelt Transport & Environment, een koepelorganisatie die zich inzet voor duurzamer vervoer, in een reactie op de lobby van autofabrikanten om Euro 7-wetgeving tegen te houden. Fabrikanten stellen dat de auto’s duurder worden als deze moeten voldoen aan de milieuwetgeving.

Volgens T&E is de prijsverhoging van de goedkoopste modellen dubbel zoveel als de inflatie van de afgelopen vier jaar en ook veel meer dan de prijsstijgingen van grondstoffen en andere componenten in die periode. De Peugeot 208, Seat Ibiza en Renault Twingo werden bijna zesduizend euro duurder, ofwel 37 tot 56 procent. De prijsverhogingen stelden de autoproducenten, volgens T&E, in staat vorig jaar gezamenlijk een recordwinst van 64 miljard euro te boeken.

Anna Krajinska, vehicle emissions and air quality manager bij T&E: “De autofabrikanten hebben de kansen die een inflatoire markt bood aangegrepen om de prijs voor de consument ver boven de inflatie te verhogen om hun eigen winsten substantieel op te voeren. Tegelijkertijd voerden ze een campagne tegen goedkope en beschikbare technologie die de luchtkwaliteit voor iedereen zou verbeteren.”

De Peugeot 208 werd eerder uitgeroepen als Occasion van het Jaar 2023.

T&E: ‘Goedkope modellen’ flink duurder, autofabrikanten profiteren van inflatie | Automotive Online

T&E: ‘Goedkope modellen’ flink duurder, autofabrikanten profiteren van inflatie

T&E • Transport & Environment stelt dit als reactie op de lobby van de autofabrikanten om Euro 7-wetgeving tegen te houden.
Redactie Redactie
Peugeot 208 (foto: Peugeot)

De vijf grootste autofabrikanten in Europa hebben de prijzen van hun goedkoopste modellen de laatste vier jaar met gemiddeld 41 procent verhoogd. Dat stelt Transport & Environment, een koepelorganisatie die zich inzet voor duurzamer vervoer, in een reactie op de lobby van autofabrikanten om Euro 7-wetgeving tegen te houden. Fabrikanten stellen dat de auto’s duurder worden als deze moeten voldoen aan de milieuwetgeving.

Volgens T&E is de prijsverhoging van de goedkoopste modellen dubbel zoveel als de inflatie van de afgelopen vier jaar en ook veel meer dan de prijsstijgingen van grondstoffen en andere componenten in die periode. De Peugeot 208, Seat Ibiza en Renault Twingo werden bijna zesduizend euro duurder, ofwel 37 tot 56 procent. De prijsverhogingen stelden de autoproducenten, volgens T&E, in staat vorig jaar gezamenlijk een recordwinst van 64 miljard euro te boeken.

Anna Krajinska, vehicle emissions and air quality manager bij T&E: “De autofabrikanten hebben de kansen die een inflatoire markt bood aangegrepen om de prijs voor de consument ver boven de inflatie te verhogen om hun eigen winsten substantieel op te voeren. Tegelijkertijd voerden ze een campagne tegen goedkope en beschikbare technologie die de luchtkwaliteit voor iedereen zou verbeteren.”

De Peugeot 208 werd eerder uitgeroepen als Occasion van het Jaar 2023.