Tesla brengt basisprijs Model Y onder de subsidiegrens

Tesla • De goedkoopste Model Y kost in Nederland nu 44.990 euro.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Tesla Model Y
(Foto: Shutterstock)

Tesla blijft de prijzen verlagen. De Model Y is in de eenvoudigste uitvoering, met achterwielaandrijving en een WLTP-actieradius van 455 kilometer, nu 2.000 euro goedkoper. De auto heeft nu een vanafprijs van 44.990 euro en daarmee komt de compacte SUV voor particuliere kopers precies onder het subsidieplafond van de SEPP. Wie de auto zonder verdere accessoires bestelt, komt daardoor in aanmerking voor 2.950 euro subsidie. Ondanks eerdere plannen blijft de subsidie ook in 2024 op dat niveau.

In april gingen de prijzen van de Model 3 al omlaag, waarbij de goedkoopste variant uitkwam op 42 duizend euro. Die kost inmiddels weer 42.990 euro. Dat is nog steeds aantrekkelijk voor consumenten, die dan ook ruimte hebben voor de aanschaf van accessoires.

De Model 3 en Model Y kosten nu zo’n 10 duizend euro minder dan een jaar geleden. Niet iedereen is daar blij mee mee. De concurrenten zien zich genoodzaakt te prijzen ook te verlagen waardoor de winsten verdwijnen. En leasemaatschappijen en autoverhuurders komen in de problemen met hun restwaarden. Autoverhuurder Hertz zag zich daardoor gedwongen de elektrificatieplannen uit te stellen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Tesla brengt basisprijs Model Y onder de subsidiegrens | Automotive Online

Tesla brengt basisprijs Model Y onder de subsidiegrens

Tesla • De goedkoopste Model Y kost in Nederland nu 44.990 euro.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Tesla Model Y
(Foto: Shutterstock)

Tesla blijft de prijzen verlagen. De Model Y is in de eenvoudigste uitvoering, met achterwielaandrijving en een WLTP-actieradius van 455 kilometer, nu 2.000 euro goedkoper. De auto heeft nu een vanafprijs van 44.990 euro en daarmee komt de compacte SUV voor particuliere kopers precies onder het subsidieplafond van de SEPP. Wie de auto zonder verdere accessoires bestelt, komt daardoor in aanmerking voor 2.950 euro subsidie. Ondanks eerdere plannen blijft de subsidie ook in 2024 op dat niveau.

In april gingen de prijzen van de Model 3 al omlaag, waarbij de goedkoopste variant uitkwam op 42 duizend euro. Die kost inmiddels weer 42.990 euro. Dat is nog steeds aantrekkelijk voor consumenten, die dan ook ruimte hebben voor de aanschaf van accessoires.

De Model 3 en Model Y kosten nu zo’n 10 duizend euro minder dan een jaar geleden. Niet iedereen is daar blij mee mee. De concurrenten zien zich genoodzaakt te prijzen ook te verlagen waardoor de winsten verdwijnen. En leasemaatschappijen en autoverhuurders komen in de problemen met hun restwaarden. Autoverhuurder Hertz zag zich daardoor gedwongen de elektrificatieplannen uit te stellen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.