‘Batterijfabrikant Northvolt wil naar de beurs’

Northvolt • Northvolt heeft vier Europese fabrieken in ontwikkeling.
Redactie Redactie
Artist impression van de Zweedse accufabriek van Northvolt. (Foto: Northvolt)

Fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s Northvolt wil een notering aanvragen aan de beurs van Stockholm. De beursgang zou zo’n 19 miljard euro moeten opleveren, zo meldt de Financial Times.

Met die waarde zou Northvolt een van de grootste beursintroducties (IPO’s) in Europa van de laatste jaren worden. Het bedrijf heeft investeringsbanken uitgenodigd om als adviseur op te treden. Volgens de Financial Times wil Northvolt de beursgang achter de schermen voorbereiden. Als het beursklimaat goed is, kan Northvolt direct naar de beurs.

Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf heeft  vier batterijenfabrieken in aanbouw of in ontwikkeling. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten. Volvo, Volkswagen en BMW hebben ook een aandeel in de Zweedse onderneming.

De EU is voor batterijen voor EV’s sterk afhankelijk van China. Om die afhankelijkheid te verkleinen wil de EU graag een eigen batterijen-industrie opbouwen.

‘Batterijfabrikant Northvolt wil naar de beurs’ | Automotive Online

‘Batterijfabrikant Northvolt wil naar de beurs’

Northvolt • Northvolt heeft vier Europese fabrieken in ontwikkeling.
Redactie Redactie
Artist impression van de Zweedse accufabriek van Northvolt. (Foto: Northvolt)

Fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s Northvolt wil een notering aanvragen aan de beurs van Stockholm. De beursgang zou zo’n 19 miljard euro moeten opleveren, zo meldt de Financial Times.

Met die waarde zou Northvolt een van de grootste beursintroducties (IPO’s) in Europa van de laatste jaren worden. Het bedrijf heeft investeringsbanken uitgenodigd om als adviseur op te treden. Volgens de Financial Times wil Northvolt de beursgang achter de schermen voorbereiden. Als het beursklimaat goed is, kan Northvolt direct naar de beurs.

Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf heeft  vier batterijenfabrieken in aanbouw of in ontwikkeling. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten. Volvo, Volkswagen en BMW hebben ook een aandeel in de Zweedse onderneming.

De EU is voor batterijen voor EV’s sterk afhankelijk van China. Om die afhankelijkheid te verkleinen wil de EU graag een eigen batterijen-industrie opbouwen.