BYD ontkent beschuldiging dumpen EV’s

China • Er gaan online beelden rond met verlaten BYD-auto’s op een parkeerplaats.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Op de beelden is te zien hoe duizenden BYD's opgeslagen staan op een parkeerplaats (Foto: © Serpentza / Screenshot YouTube)

BYD is beschuldigd van het dumpen van EV’s. Dit zouden ze doen om subsidies te krijgen. Dat schrijven Topgear en Focus op basis van een beelden en aantijgingen van een YouTuber. BYD ontkent de beschuldigingen tegenover Automotive.

Videobeelden van duizenden opgeslagen BYD’s modellen opgeslagen op een veld komen in een filmpje voorbij op het YouTube kanaal van Serpentza. De beelden zouden afkomstig zijn uit China. Het betreft BYD’s uit het jaar 2021, de BYD E3. Op andere beelden zijn ook Chinese auto’s te zien van andere fabrikanten zoals de Geely Kandi K10 EV en de Neta V.

Vrijwel nieuwe auto’s

In het filmpje legt de beheerder van het YouTube kanaal, de Zuid-Afrikaanse Winston Sterzel, uit dat het merendeel van de geparkeerde voertuigen minder dan 50 kilometer op de teller heeft staan. Ook is te zien hoe de stoelen bedekt zijn met plastic folie. Alle auto’s hebben een kenteken, en zijn dus ook geregistreerd. 

Sterzel stelt dat Chinese automakers modellen dumpt om de cijfers op te poetsen. De bedrijven zouden dan meer subsidie ontvangen. BYD moet volgens de YouTuber de verkoopcijfers van Tesla verslaan om aan te tonen dat aan de Chinese overheid dat zij een leidende rol hebben in de markt.

De Chinese automaker starte vorig jaar met de verkoop van auto’s in Nederland.

Reactie BYD

In een gesprek met Automotive vertelt senior pr-manager en woordvoerder bij BYD Europe, Mike Belinfante dat het niet waar is. “Alles wat ik erover zeg is teveel, ik wil het niet groter maken dan dat het is.”

Hij wil verder niet in gaan op de beelden. “Iemand stuurt beelden, ik word er moe van dat iedereen elkaar napraat.” Daarmee verwijst Belinfante naar andere media die erover hebben bericht.

Eerder stimuleerde China zijn binnenlandse EV-markt met 65 miljard euro.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

BYD ontkent beschuldiging dumpen EV’s | Automotive Online

BYD ontkent beschuldiging dumpen EV’s

China • Er gaan online beelden rond met verlaten BYD-auto’s op een parkeerplaats.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Op de beelden is te zien hoe duizenden BYD's opgeslagen staan op een parkeerplaats (Foto: © Serpentza / Screenshot YouTube)

BYD is beschuldigd van het dumpen van EV’s. Dit zouden ze doen om subsidies te krijgen. Dat schrijven Topgear en Focus op basis van een beelden en aantijgingen van een YouTuber. BYD ontkent de beschuldigingen tegenover Automotive.

Videobeelden van duizenden opgeslagen BYD’s modellen opgeslagen op een veld komen in een filmpje voorbij op het YouTube kanaal van Serpentza. De beelden zouden afkomstig zijn uit China. Het betreft BYD’s uit het jaar 2021, de BYD E3. Op andere beelden zijn ook Chinese auto’s te zien van andere fabrikanten zoals de Geely Kandi K10 EV en de Neta V.

Vrijwel nieuwe auto’s

In het filmpje legt de beheerder van het YouTube kanaal, de Zuid-Afrikaanse Winston Sterzel, uit dat het merendeel van de geparkeerde voertuigen minder dan 50 kilometer op de teller heeft staan. Ook is te zien hoe de stoelen bedekt zijn met plastic folie. Alle auto’s hebben een kenteken, en zijn dus ook geregistreerd. 

Sterzel stelt dat Chinese automakers modellen dumpt om de cijfers op te poetsen. De bedrijven zouden dan meer subsidie ontvangen. BYD moet volgens de YouTuber de verkoopcijfers van Tesla verslaan om aan te tonen dat aan de Chinese overheid dat zij een leidende rol hebben in de markt.

De Chinese automaker starte vorig jaar met de verkoop van auto’s in Nederland.

Reactie BYD

In een gesprek met Automotive vertelt senior pr-manager en woordvoerder bij BYD Europe, Mike Belinfante dat het niet waar is. “Alles wat ik erover zeg is teveel, ik wil het niet groter maken dan dat het is.”

Hij wil verder niet in gaan op de beelden. “Iemand stuurt beelden, ik word er moe van dat iedereen elkaar napraat.” Daarmee verwijst Belinfante naar andere media die erover hebben bericht.

Eerder stimuleerde China zijn binnenlandse EV-markt met 65 miljard euro.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.