Autoimporteurs kunnen verdwijnen

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Specht

    Dat zou mooi zijn … kunnen we in de branche eindelijk is geld verdienen zonder dat ‘onze ‘ importeur eigenlijk de regie heeft over vele zelfstandigen….Importeur bepaalt en de dealer betaalt ….

  • Pannekoek

    Is het niet een beetje erg arrogant om zo zonder meer alle importeurs te beoordelen. Volgens mij bestaan importeurs maar een dag langer dan hun dealers. Dus moet er voldoende verdiend kunnen worden om alle investeringen te kunnen blijven doen en het merk in de markt overeind te houden. Gaat iedereen dat wel redden in deze tijd? Denk van niet… Toch maar een beetje slim samenwerken is misschien zo gek nog niet. Of denk je echt dat je beter af bent als iemand bij de fabriek, enkele duizenden km’s verderop, de markt denkt te kunnen sturen. Zou het niet zo zijn dat de huidige importeurs-marge, daar zou kunnen blijven voor de landelijke campagnes? En de prijsstelling scherper kan door lagere kosten? Ben je eigenlijk wel beter af of zou etc….

    Nee, ik werk niet voor een importeur 😉

  • Theo Huijbreghts

    Soms kijken mensen niet verder dan hun neus lang is. Ooit werkzaam bij een dealer werden deze gedachten al snel opgelegd. Later actief voor diverse importeur weet je wel beter. Merken die zich inmiddels hebben teruggetrokken uit Nederland laten zien wat de verschillen zijn. Het ging van slechte naar dramatische resultaten. Als dealer mag je jezelf oprecht afvragen of je het allemaal beter zou doen zonder de input van de importeur.

  • fabrikant

    Van Herpen spreekt zichzelf tegen, want in zijn artikel pleit hij voor de afschaffing van een importeur, maar voor een samenwerkingsverband tussen dealers waar overhead zaken als marketing en introductiemodellen worden geregeld. Het is hem kennelijk niet opgevallen dat dat juist de functie van de importeur is. Ook de opmerking over een verenigd europa is er een van iemand die kennelijk niet over de grenzen kan kijken.De verschillen zijn zo groot per land, dat van 1 europese markt geen enkele sprake is.
    Het is wel van belang dat een importeur zijn werk goed doet, snel kan handelen en de verkoop van auto’s en onderdelen bevordert. M.a.w. uit zijn ivoren toren komt. Maar dat is dus een andere discussie.

  • OEM

    In de truck industy werkt men eigenlijk al zonder importeur. Het enige dat men hier op poten houdt is een landelijke verkooporganisatie.
    Alle marketing communicatie etc. gaat rechtstreeks tussen fabrikant en dealer organisatie. In de truckindustrie is er geen ruimte om 15-25% marge in stand te houden op importeursniveau.

  • marcel

    Op de aantallen die de merken verkopen in Nederland is het een logische gedachte om dit zonder importeur te doen.

    Een beetje dealer in Duitsland of Engeland doet meer dan de hele bedrijfskolom in Nederland. Met een flinterdunne marge en ridicule (C.I) eisen vanuit ivorentoren importeurs, is het verbazend dat de dealers niet allang rechtstreeks zaken doen met dealercollega’s in Duitland en daarna een machtsblok naar de fabrikant.

Autoimporteurs kunnen verdwijnen | Automotive Online

Autoimporteurs kunnen verdwijnen

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Specht

    Dat zou mooi zijn … kunnen we in de branche eindelijk is geld verdienen zonder dat ‘onze ‘ importeur eigenlijk de regie heeft over vele zelfstandigen….Importeur bepaalt en de dealer betaalt ….

  • Pannekoek

    Is het niet een beetje erg arrogant om zo zonder meer alle importeurs te beoordelen. Volgens mij bestaan importeurs maar een dag langer dan hun dealers. Dus moet er voldoende verdiend kunnen worden om alle investeringen te kunnen blijven doen en het merk in de markt overeind te houden. Gaat iedereen dat wel redden in deze tijd? Denk van niet… Toch maar een beetje slim samenwerken is misschien zo gek nog niet. Of denk je echt dat je beter af bent als iemand bij de fabriek, enkele duizenden km’s verderop, de markt denkt te kunnen sturen. Zou het niet zo zijn dat de huidige importeurs-marge, daar zou kunnen blijven voor de landelijke campagnes? En de prijsstelling scherper kan door lagere kosten? Ben je eigenlijk wel beter af of zou etc….

    Nee, ik werk niet voor een importeur 😉

  • Theo Huijbreghts

    Soms kijken mensen niet verder dan hun neus lang is. Ooit werkzaam bij een dealer werden deze gedachten al snel opgelegd. Later actief voor diverse importeur weet je wel beter. Merken die zich inmiddels hebben teruggetrokken uit Nederland laten zien wat de verschillen zijn. Het ging van slechte naar dramatische resultaten. Als dealer mag je jezelf oprecht afvragen of je het allemaal beter zou doen zonder de input van de importeur.

  • fabrikant

    Van Herpen spreekt zichzelf tegen, want in zijn artikel pleit hij voor de afschaffing van een importeur, maar voor een samenwerkingsverband tussen dealers waar overhead zaken als marketing en introductiemodellen worden geregeld. Het is hem kennelijk niet opgevallen dat dat juist de functie van de importeur is. Ook de opmerking over een verenigd europa is er een van iemand die kennelijk niet over de grenzen kan kijken.De verschillen zijn zo groot per land, dat van 1 europese markt geen enkele sprake is.
    Het is wel van belang dat een importeur zijn werk goed doet, snel kan handelen en de verkoop van auto’s en onderdelen bevordert. M.a.w. uit zijn ivoren toren komt. Maar dat is dus een andere discussie.

  • OEM

    In de truck industy werkt men eigenlijk al zonder importeur. Het enige dat men hier op poten houdt is een landelijke verkooporganisatie.
    Alle marketing communicatie etc. gaat rechtstreeks tussen fabrikant en dealer organisatie. In de truckindustrie is er geen ruimte om 15-25% marge in stand te houden op importeursniveau.

  • marcel

    Op de aantallen die de merken verkopen in Nederland is het een logische gedachte om dit zonder importeur te doen.

    Een beetje dealer in Duitsland of Engeland doet meer dan de hele bedrijfskolom in Nederland. Met een flinterdunne marge en ridicule (C.I) eisen vanuit ivorentoren importeurs, is het verbazend dat de dealers niet allang rechtstreeks zaken doen met dealercollega’s in Duitland en daarna een machtsblok naar de fabrikant.