Dealerholding Riva (Wittebrug) richt EV-importbedrijf op

Dossier nieuwkomers: Op jacht naar het succesnummer

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Mark van der Kallen (l) en Thijs Pitlo: “Het is niet gezegd dat we de Voyah Free ook daadwerkelijk gaan importeren.” [Foto: Bart Kuijpers]

Tientallen nieuwe merken staan te trappelen om de Europese markt te betreden. Dealerholding Riva is in gesprek met het Chinese Dongfeng over de import van de Voyah Free. Om enig inzicht te krijgen in de potentie van het merk, nodigde Riva klanten en leasemaatschappijen uit voor een priceclinic.

Met de Voyah Free voegt de Chinese fabrikant Dongfeng zich in een lange rij van merken die de Europese markt willen betreden. En ook de Voyah Free is een premium elektrische suv, met een hoog afwerkingsniveau, veel comfort en prima range en laadmogelijkheden. Op zichzelf een kansrijke propositie, ware het niet dat een groot aantal andere nieuwkomers met vergelijkbare modellen op de markt komt. Om uit te zoeken hoe groot de slagingskans is, en welke pricing daarbij hoort, organiseerde dealerholding Riva, eigenaar van onder meer Wittebrug (Lease) en Davo, een pricing clinic waar potentiële klanten, zoals ondernemers en leasemaatschappijen, kennis konden maken met de auto en enkele concurrerende modellen.

Samenwerking

Riva-eigenaar Mark van der Kallen richtte dit jaar Riva EV Mobility op, het bedrijf waar de activiteiten ondergebracht moeten worden. De onderneming richt zich niet alleen op auto’s, maar ook op andere vormen van elektrische mobiliteit zoals logistieke last mile-oplossingen en e-bestellers. “De wereld verandert en daar spelen we op in. We zitten nog wel echt in de oriëntatiefase. Het is niet gezegd dat we de Voyah Free ook daadwerkelijk gaan importeren”, zegt Van der Kallen.

Hij is ervan overtuigd dat voor iedere nieuwkomer geldt dat samenwerking met bestaande retailers de meest logische optie is. En daar hangt een prijskaartje aan. Maar in sommige recente samenwerkingen, zoals tussen BYD en Louwman, geldt dat de Nederlandse retailer een groot deel van de investeringen financiert. “Wij zouden het liefste zien dat we samen met Dongfeng een retailnetwerk kunnen opzetten. Maar in die fase van de besprekingen zitten we nog niet.”

Beter dan anderen

De deelnemers aan de clinic bleken zonder uitzondering te spreken over de Voyah Free, die onder meer werd afgezet tegen een Audi E-tron en Mercedes EQC. Maar de consensus is ook dat de auto een prijsstelling moet krijgen onder de twee genoemde modellen (de E-tron is er vanaf 71 duizend, de Mercedes kost meer dan 80 duizend euro). Liefst een stuk eronder. Alleen dan zal het mogelijk zijn om in dit segment berijders van andere merken los te wrikken. “Ik vind de auto op het eerste gezicht beter dan een aantal andere nieuwkomers, met name door het ontwerp, weggedrag en de actieradius”, zegt Gerard de Bruin, procurementmanager bij ALD Automotive. Bij ALD zijn ze overtuigd dat de nieuwkomers de markt zullen opschudden. Maar de ene nieuwkomer is de andere niet. “Het is lastig om de potentie in te schatten. Er staat een solide fabrikant achter, maar wij denken dat samenwerking met een bestaande retailpartner zorgt voor betrouwbaarheid en saleskracht. Het is jammer dat ook Dongfeng in eerste instantie komt met grote, dure suv’s. Daar is nauwelijks particuliere markt voor.”

Over een restwaarde- en leaseprijsinschatting waagt De Bruin zich nog niet. “Daarvoor weten we nog te weinig van de plannen van Dongfeng, maar we staan a priori niet negatief ten opzichte van nieuwkomers.” Van der Kallen snapt wel dat de merken een top-down benadering kiezen. “Enerzijds kost expansie naar Europa veel geld. Dat maakt de keuze voor margerijke modellen begrijpelijk. Anderzijds willen de fabrikanten gelijk hun naam vestigen en duidelijk maken dat ook Chinese fabrikanten tegenwoordig met kwaliteitsproducten komen. Maar als ik kijk naar het succes van MG, en naar de nieuwe modellen waar ze nu mee komen, dan is het de vraag of het niet beter is om juist in de volumesegmenten te beginnen.”

SLAGINGSKANS

Automotive beoordeelde eerder de 27 andere nieuwkomers op de markt op de kans van slagen. In het geval van de Voyah Free is er nog te weinig bekend over de wijze waarop de auto in de markt gezet gaat worden. De concurrentie, zeker van andere nieuwkomers, is heftig. Alleen met een sterke retailpartner en een goede prijs is het mogelijk om meer dan enkele tientallen auto’s op de weg te krijgen. Ook moet Voyah snel met een volumemodel komen van (liefst) onder de 40 duizend euro. Zo niet dan schat de redactie van Automotive Magazine de slagingskans in op klein.

Prijs

Volgens De Bruin, en in zijn kielzog een aantal van de andere aanwezigen, zou de Voyah Free zo rond de 65 duizend euro moeten gaan kosten (in Noorwegen is de vanafprijs ruim 69 duizend euro – daar werden er tot nu toe ongeveer 500 van verkocht volgens Riva). “Dan bied je een vergelijkbare auto als de premiummerken bieden, maar tegen een lagere prijs. Dan kun je mensen verleiden tot een overstap. Zeker nu de traditionele merken hun levertijden weten terug te brengen, moeten de nieuwkomers zich op andere manieren onderscheiden.”

Thijs Pitlo, general manager van Riva EV Mobility, is na de priceclinic nog meer overtuigd dat het verstandig is om importeur te worden van de Voyah Free. “Dat de auto al direct overeind blijft tussen de premiumconcurrentie zegt veel over de kwaliteit die Dongfeng levert. En ze zijn zeer geïnteresseerd in hoe wij, en onze relaties, over de auto denken en wat wij zien als belangrijke ingrediënten voor succes. Er is sprake van een langetermijnvisie. Nu is het zaak om dat om te zetten in een gezond businessmodel. Maar we gaan niet over één nacht ijs, we zijn ons terdege bewust dat ‘Chinees succes’ niet uit de lucht komt vallen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dossier nieuwkomers: Op jacht naar het succesnummer | Automotive Online
Dealerholding Riva (Wittebrug) richt EV-importbedrijf op

Dossier nieuwkomers: Op jacht naar het succesnummer

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Mark van der Kallen (l) en Thijs Pitlo: “Het is niet gezegd dat we de Voyah Free ook daadwerkelijk gaan importeren.” [Foto: Bart Kuijpers]

Tientallen nieuwe merken staan te trappelen om de Europese markt te betreden. Dealerholding Riva is in gesprek met het Chinese Dongfeng over de import van de Voyah Free. Om enig inzicht te krijgen in de potentie van het merk, nodigde Riva klanten en leasemaatschappijen uit voor een priceclinic.

Met de Voyah Free voegt de Chinese fabrikant Dongfeng zich in een lange rij van merken die de Europese markt willen betreden. En ook de Voyah Free is een premium elektrische suv, met een hoog afwerkingsniveau, veel comfort en prima range en laadmogelijkheden. Op zichzelf een kansrijke propositie, ware het niet dat een groot aantal andere nieuwkomers met vergelijkbare modellen op de markt komt. Om uit te zoeken hoe groot de slagingskans is, en welke pricing daarbij hoort, organiseerde dealerholding Riva, eigenaar van onder meer Wittebrug (Lease) en Davo, een pricing clinic waar potentiële klanten, zoals ondernemers en leasemaatschappijen, kennis konden maken met de auto en enkele concurrerende modellen.

Samenwerking

Riva-eigenaar Mark van der Kallen richtte dit jaar Riva EV Mobility op, het bedrijf waar de activiteiten ondergebracht moeten worden. De onderneming richt zich niet alleen op auto’s, maar ook op andere vormen van elektrische mobiliteit zoals logistieke last mile-oplossingen en e-bestellers. “De wereld verandert en daar spelen we op in. We zitten nog wel echt in de oriëntatiefase. Het is niet gezegd dat we de Voyah Free ook daadwerkelijk gaan importeren”, zegt Van der Kallen.

Hij is ervan overtuigd dat voor iedere nieuwkomer geldt dat samenwerking met bestaande retailers de meest logische optie is. En daar hangt een prijskaartje aan. Maar in sommige recente samenwerkingen, zoals tussen BYD en Louwman, geldt dat de Nederlandse retailer een groot deel van de investeringen financiert. “Wij zouden het liefste zien dat we samen met Dongfeng een retailnetwerk kunnen opzetten. Maar in die fase van de besprekingen zitten we nog niet.”

Beter dan anderen

De deelnemers aan de clinic bleken zonder uitzondering te spreken over de Voyah Free, die onder meer werd afgezet tegen een Audi E-tron en Mercedes EQC. Maar de consensus is ook dat de auto een prijsstelling moet krijgen onder de twee genoemde modellen (de E-tron is er vanaf 71 duizend, de Mercedes kost meer dan 80 duizend euro). Liefst een stuk eronder. Alleen dan zal het mogelijk zijn om in dit segment berijders van andere merken los te wrikken. “Ik vind de auto op het eerste gezicht beter dan een aantal andere nieuwkomers, met name door het ontwerp, weggedrag en de actieradius”, zegt Gerard de Bruin, procurementmanager bij ALD Automotive. Bij ALD zijn ze overtuigd dat de nieuwkomers de markt zullen opschudden. Maar de ene nieuwkomer is de andere niet. “Het is lastig om de potentie in te schatten. Er staat een solide fabrikant achter, maar wij denken dat samenwerking met een bestaande retailpartner zorgt voor betrouwbaarheid en saleskracht. Het is jammer dat ook Dongfeng in eerste instantie komt met grote, dure suv’s. Daar is nauwelijks particuliere markt voor.”

Over een restwaarde- en leaseprijsinschatting waagt De Bruin zich nog niet. “Daarvoor weten we nog te weinig van de plannen van Dongfeng, maar we staan a priori niet negatief ten opzichte van nieuwkomers.” Van der Kallen snapt wel dat de merken een top-down benadering kiezen. “Enerzijds kost expansie naar Europa veel geld. Dat maakt de keuze voor margerijke modellen begrijpelijk. Anderzijds willen de fabrikanten gelijk hun naam vestigen en duidelijk maken dat ook Chinese fabrikanten tegenwoordig met kwaliteitsproducten komen. Maar als ik kijk naar het succes van MG, en naar de nieuwe modellen waar ze nu mee komen, dan is het de vraag of het niet beter is om juist in de volumesegmenten te beginnen.”

SLAGINGSKANS

Automotive beoordeelde eerder de 27 andere nieuwkomers op de markt op de kans van slagen. In het geval van de Voyah Free is er nog te weinig bekend over de wijze waarop de auto in de markt gezet gaat worden. De concurrentie, zeker van andere nieuwkomers, is heftig. Alleen met een sterke retailpartner en een goede prijs is het mogelijk om meer dan enkele tientallen auto’s op de weg te krijgen. Ook moet Voyah snel met een volumemodel komen van (liefst) onder de 40 duizend euro. Zo niet dan schat de redactie van Automotive Magazine de slagingskans in op klein.

Prijs

Volgens De Bruin, en in zijn kielzog een aantal van de andere aanwezigen, zou de Voyah Free zo rond de 65 duizend euro moeten gaan kosten (in Noorwegen is de vanafprijs ruim 69 duizend euro – daar werden er tot nu toe ongeveer 500 van verkocht volgens Riva). “Dan bied je een vergelijkbare auto als de premiummerken bieden, maar tegen een lagere prijs. Dan kun je mensen verleiden tot een overstap. Zeker nu de traditionele merken hun levertijden weten terug te brengen, moeten de nieuwkomers zich op andere manieren onderscheiden.”

Thijs Pitlo, general manager van Riva EV Mobility, is na de priceclinic nog meer overtuigd dat het verstandig is om importeur te worden van de Voyah Free. “Dat de auto al direct overeind blijft tussen de premiumconcurrentie zegt veel over de kwaliteit die Dongfeng levert. En ze zijn zeer geïnteresseerd in hoe wij, en onze relaties, over de auto denken en wat wij zien als belangrijke ingrediënten voor succes. Er is sprake van een langetermijnvisie. Nu is het zaak om dat om te zetten in een gezond businessmodel. Maar we gaan niet over één nacht ijs, we zijn ons terdege bewust dat ‘Chinees succes’ niet uit de lucht komt vallen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.