Sardijnse fabriek moet 600 duizend batterijen gaan recyclen

Batterij • In 2030 is 10 procent van de grondstoffen voor batterijen gerecycled. 
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Het hoofdkantoor van Glencore in Zwitserland. (Foto: Shutterstock.)

Het Zwitserse grondstoffenbedrijf Glencore PLC meldt dat het samenwerkt met het Canadese recyclingbedrijf Li-Cycle om in Sardinië een Europese recyclingfabriek voor batterijen te bouwen. Dit melden beide bedrijven middels persberichten.

De bedrijven voeren een haalbaarheidsstudie uit naar de herbestemming van de bestaande 94 jaar oude fabriek in Portovesme tot een faciliteit voor de verwerking van zwarte massa uit lithium-ionbatterijen.

De studie zal in midden 2024 klaar zijn. Vervolgens hopen de bedrijven dat de fabriek eind 2026 of begin 2027 in gebruik wordt genomen.

Baanbrekend

Li-Cycle voorspelt dat de fabriek jaarlijks 50 duizend tot 70 duizend ton aan zwarte massa uit de batterijen kan verwerken. Met hydrometallurgie lukt het om uit die zwarte massa de waardevolle grondstoffen zoals lithium, nikkel en kobalt te verkrijgen. Volgens Li-Cycle kan de fabriek jaarlijks 600 duizend batterijen van gebruikte elektrische auto’s verwerken. Het bedrijf voorspelt dat in 2030 10 procent van de benodigde grondstoffen voor batterijen voor elektrische auto’s gerecycled is.

“De fabriek in Portomese is een baanbrekend project voor de batterijrecycling-industrie in Europa en is naar verwachting de grootste bron van gerecycled lithium op het continent”, zegt Tim Johnston, mede-oprichter van Li-Cycle in een persverklaring.

Mercedes bouwt momenteel ook een accurecyclingfabriek vlakbij Stuttgart. De fabriek opereert echter op een veel kleinere schaal dan de geplande fabriek in Italië.

Cirkel sluiten

Li-Cycle en Glencore benadrukken dat het belang van het recyclen van batterijen erg groot is. “Het stelt ons in staat om de cirkel volledig te sluiten voor onze Europese OEM’s en in alle aspecten van de toeleveringsketen”, zegt Kunal Sinha, hoofd van recycling bij Glencore. “De levertijden worden met de komst van de fabriek verkort, daarnaast wordt de uitstoot van emissies een stuk lager door de afstand van vrachtroutes te minimaliseren. Met de fabriek ondersteunen we de ambities van Europa om wereldleider te worden in circulaire economie.”

Europese wetgeving ondersteunt de noodzaak van de komst van de fabriek. Op 9 december stemde het Europese Parlement in met de regel dat batterijen in 2030 uit een minimum hoeveelheid gerecyclede materialen moeten bestaan. Volgens de nieuwe regels moeten minimumniveaus van gerecupereerd kobalt (16 procent), lood (85 procent), lithium (6 procent) en nikkel (6 procent) uit productie- en consumentenafval worden hergebruikt in nieuwe batterijen.

Financiering

De financiering van de fabriek moet nog rond komen, melden de bedrijven. In Noord-Amerika staat ook al een recyclefabriek van Li-Cycle die ongeveer half zo groot is als de geplande fabriek in Sardinië. De Financial Times meldt dat die fabriek destijds 485 miljoen dollar kostte. Volgens de bedrijven vallen de kosten in Italië lager uit aangezien de bestaande fabriek alleen omgebouwd moet worden.

De komst van de fabriek past in de bredere ontwikkeling van Europa om onafhankelijk te worden van China voor de productie van batterijen. Op meerdere plaatsen in Europa worden fabrieken in gebruik genomen die batterijen produceren. Ook de OEM’s nemen het heft in eigen handen. VW opende onlangs drie eigen batterijfabrieken in Europa.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Sardijnse fabriek moet 600 duizend batterijen gaan recyclen | Automotive Online

Sardijnse fabriek moet 600 duizend batterijen gaan recyclen

Batterij • In 2030 is 10 procent van de grondstoffen voor batterijen gerecycled. 
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Het hoofdkantoor van Glencore in Zwitserland. (Foto: Shutterstock.)

Het Zwitserse grondstoffenbedrijf Glencore PLC meldt dat het samenwerkt met het Canadese recyclingbedrijf Li-Cycle om in Sardinië een Europese recyclingfabriek voor batterijen te bouwen. Dit melden beide bedrijven middels persberichten.

De bedrijven voeren een haalbaarheidsstudie uit naar de herbestemming van de bestaande 94 jaar oude fabriek in Portovesme tot een faciliteit voor de verwerking van zwarte massa uit lithium-ionbatterijen.

De studie zal in midden 2024 klaar zijn. Vervolgens hopen de bedrijven dat de fabriek eind 2026 of begin 2027 in gebruik wordt genomen.

Baanbrekend

Li-Cycle voorspelt dat de fabriek jaarlijks 50 duizend tot 70 duizend ton aan zwarte massa uit de batterijen kan verwerken. Met hydrometallurgie lukt het om uit die zwarte massa de waardevolle grondstoffen zoals lithium, nikkel en kobalt te verkrijgen. Volgens Li-Cycle kan de fabriek jaarlijks 600 duizend batterijen van gebruikte elektrische auto’s verwerken. Het bedrijf voorspelt dat in 2030 10 procent van de benodigde grondstoffen voor batterijen voor elektrische auto’s gerecycled is.

“De fabriek in Portomese is een baanbrekend project voor de batterijrecycling-industrie in Europa en is naar verwachting de grootste bron van gerecycled lithium op het continent”, zegt Tim Johnston, mede-oprichter van Li-Cycle in een persverklaring.

Mercedes bouwt momenteel ook een accurecyclingfabriek vlakbij Stuttgart. De fabriek opereert echter op een veel kleinere schaal dan de geplande fabriek in Italië.

Cirkel sluiten

Li-Cycle en Glencore benadrukken dat het belang van het recyclen van batterijen erg groot is. “Het stelt ons in staat om de cirkel volledig te sluiten voor onze Europese OEM’s en in alle aspecten van de toeleveringsketen”, zegt Kunal Sinha, hoofd van recycling bij Glencore. “De levertijden worden met de komst van de fabriek verkort, daarnaast wordt de uitstoot van emissies een stuk lager door de afstand van vrachtroutes te minimaliseren. Met de fabriek ondersteunen we de ambities van Europa om wereldleider te worden in circulaire economie.”

Europese wetgeving ondersteunt de noodzaak van de komst van de fabriek. Op 9 december stemde het Europese Parlement in met de regel dat batterijen in 2030 uit een minimum hoeveelheid gerecyclede materialen moeten bestaan. Volgens de nieuwe regels moeten minimumniveaus van gerecupereerd kobalt (16 procent), lood (85 procent), lithium (6 procent) en nikkel (6 procent) uit productie- en consumentenafval worden hergebruikt in nieuwe batterijen.

Financiering

De financiering van de fabriek moet nog rond komen, melden de bedrijven. In Noord-Amerika staat ook al een recyclefabriek van Li-Cycle die ongeveer half zo groot is als de geplande fabriek in Sardinië. De Financial Times meldt dat die fabriek destijds 485 miljoen dollar kostte. Volgens de bedrijven vallen de kosten in Italië lager uit aangezien de bestaande fabriek alleen omgebouwd moet worden.

De komst van de fabriek past in de bredere ontwikkeling van Europa om onafhankelijk te worden van China voor de productie van batterijen. Op meerdere plaatsen in Europa worden fabrieken in gebruik genomen die batterijen produceren. Ook de OEM’s nemen het heft in eigen handen. VW opende onlangs drie eigen batterijfabrieken in Europa.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.