7-klapper | Batterij-bonanza in Europa

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

1. Tesla Gigafactory, Duitsland

Met veel bombarie werd in maart na anderhalf jaar vertraging de nieuwe Tesla-fabriek in de buurt van Berlijn geopend. Hier zullen vanaf 2023 ook batterijen geproduceerd gaan worden. De capaciteit zal stapsgewijs worden opgevoerd van 75 GWh in 2026 naar 125 GWh in 2030.

2. Northvolt, Duitsland en Zweden

Het Zweedse Northvolt werd in 2016 opgericht door ex-Tesla-directeuren. Onder andere BMW Group en Volkswagen Group investeren in Northvolt, dat eind vorig jaar zijn eerste in Europa ontwikkelde en geproduceerde batterij presenteerde. De eerste leveringen worden verwacht in 2022. De komende jaren worden meerdere fabrieken geopend. In totaal plant Northvolt een Europese productie van 150 GWh in 2030.

3. ACC: 40 GWh, Duitsland, Frankrijk en Italië

ACC is een samenwerkingsverband tussen Total, Stellantis en Mercedes. De partners hebben zich gecommitteerd aan een capaciteit van ten minste 120 GWh per jaar in 2030, verdeeld over drie fabrieken. Die openen in Douvrin, (Noord-Frankrijk, 2023), Kaiserslautern (Duitsland, 2025) en Termoli (Italië, jaar onbekend). De eerste twee fabrieken hebben aanvankelijk een productie van 24 GWh, om uiteindelijk op te schalen naar 40 GWh.

4. LGES, Polen

LG Energy Storage heeft op dit moment de grootste batterijfabriek in Europa. De fabriek is gelegen in Wrocław in het westen van Polen en volgens informatie van de Europese Investeringsbank uit 2020 was de initiële productiecapaciteit van 35 GWh. Dit zal worden verhoogd tot 65 GWh. De fabriek werd geopend in 2018 en zou eind dit jaar op volle capaciteit moeten draaien.

5. K On, Hongarije en Turkije

K On, de batterijdivisie van het Zuid-Koreaanse bedrijf SK Innovation, heeft twee fabrieken in Hongarije, waar sinds 2019 batterijen geproduceerd worden. De productiecapaciteit gezamenlijk is ongeveer 18 GWh. Daarnaast staat een derde fabriek in het land gepland die 30 GHw aan accu’s moet gaan produceren. Tevens bouwt SK On samen met Ford en het Turkse conglomeraat Koc een fabriek aan de rand van Ankara met een jaarlijkse capaciteit van tussen de 30 en 45 GWh. Deze fabriek moet in 2025 openen.

6. VW Group, Duitsland, Spanje en Oost-Europa

Met een investering van zeven miljard euro wordt een fabriek in Sagunt (ten noorden van Valencia) een van de grootste batterijfabrieken van Europa gebouwd. De Valenciaanse fabriek zou de tweede batterijfabriek van Volkswagen zijn (de andere is met partner Northvolt, zie bovenstaand). Volkswagen mikt op een productiecapaciteit van 40 GWh per jaar in Sagunt. Vanaf 2026 moet de fabriek op volle toeren draaien.

De eerste fabriek zal worden gebouwd in Salzgitter (Nedersaksen).

7. Samsung SDI, Hongarije

Op dit moment is de Hongaarse fabriek van de Koreaanse multinational Samsung een van de grootste batterijfabrieken van Europa. De fabriek werd in 2017 geopend en heeft een capaciteit van zo’n 20 GWh. Een tweede faciliteit is nog in aanbouw en zal dit jaar in werking gaan, maar exacte gegevens over de fabriek zijn nog onbekend.

Accuproductie wordt berekend in gigawattuur, oftewel GWh. 10 GWh komt overeen met 200 duizend batterijpakketten van 50 kWh.

Update 15-8: Catl, Hongarije

De Chinese batterijproducent Catl heeft plannen aangekondigd om de grootste nieuwe accufabriek van Europa te bouwen in Hongarije. Deze fabriek zal 100 Gwh gaan opwekken. Met het project is een investering van 7,3 miljard euro gemoeid.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

7-klapper | Batterij-bonanza in Europa | Automotive Online

7-klapper | Batterij-bonanza in Europa

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

1. Tesla Gigafactory, Duitsland

Met veel bombarie werd in maart na anderhalf jaar vertraging de nieuwe Tesla-fabriek in de buurt van Berlijn geopend. Hier zullen vanaf 2023 ook batterijen geproduceerd gaan worden. De capaciteit zal stapsgewijs worden opgevoerd van 75 GWh in 2026 naar 125 GWh in 2030.

2. Northvolt, Duitsland en Zweden

Het Zweedse Northvolt werd in 2016 opgericht door ex-Tesla-directeuren. Onder andere BMW Group en Volkswagen Group investeren in Northvolt, dat eind vorig jaar zijn eerste in Europa ontwikkelde en geproduceerde batterij presenteerde. De eerste leveringen worden verwacht in 2022. De komende jaren worden meerdere fabrieken geopend. In totaal plant Northvolt een Europese productie van 150 GWh in 2030.

3. ACC: 40 GWh, Duitsland, Frankrijk en Italië

ACC is een samenwerkingsverband tussen Total, Stellantis en Mercedes. De partners hebben zich gecommitteerd aan een capaciteit van ten minste 120 GWh per jaar in 2030, verdeeld over drie fabrieken. Die openen in Douvrin, (Noord-Frankrijk, 2023), Kaiserslautern (Duitsland, 2025) en Termoli (Italië, jaar onbekend). De eerste twee fabrieken hebben aanvankelijk een productie van 24 GWh, om uiteindelijk op te schalen naar 40 GWh.

4. LGES, Polen

LG Energy Storage heeft op dit moment de grootste batterijfabriek in Europa. De fabriek is gelegen in Wrocław in het westen van Polen en volgens informatie van de Europese Investeringsbank uit 2020 was de initiële productiecapaciteit van 35 GWh. Dit zal worden verhoogd tot 65 GWh. De fabriek werd geopend in 2018 en zou eind dit jaar op volle capaciteit moeten draaien.

5. K On, Hongarije en Turkije

K On, de batterijdivisie van het Zuid-Koreaanse bedrijf SK Innovation, heeft twee fabrieken in Hongarije, waar sinds 2019 batterijen geproduceerd worden. De productiecapaciteit gezamenlijk is ongeveer 18 GWh. Daarnaast staat een derde fabriek in het land gepland die 30 GHw aan accu’s moet gaan produceren. Tevens bouwt SK On samen met Ford en het Turkse conglomeraat Koc een fabriek aan de rand van Ankara met een jaarlijkse capaciteit van tussen de 30 en 45 GWh. Deze fabriek moet in 2025 openen.

6. VW Group, Duitsland, Spanje en Oost-Europa

Met een investering van zeven miljard euro wordt een fabriek in Sagunt (ten noorden van Valencia) een van de grootste batterijfabrieken van Europa gebouwd. De Valenciaanse fabriek zou de tweede batterijfabriek van Volkswagen zijn (de andere is met partner Northvolt, zie bovenstaand). Volkswagen mikt op een productiecapaciteit van 40 GWh per jaar in Sagunt. Vanaf 2026 moet de fabriek op volle toeren draaien.

De eerste fabriek zal worden gebouwd in Salzgitter (Nedersaksen).

7. Samsung SDI, Hongarije

Op dit moment is de Hongaarse fabriek van de Koreaanse multinational Samsung een van de grootste batterijfabrieken van Europa. De fabriek werd in 2017 geopend en heeft een capaciteit van zo’n 20 GWh. Een tweede faciliteit is nog in aanbouw en zal dit jaar in werking gaan, maar exacte gegevens over de fabriek zijn nog onbekend.

Accuproductie wordt berekend in gigawattuur, oftewel GWh. 10 GWh komt overeen met 200 duizend batterijpakketten van 50 kWh.

Update 15-8: Catl, Hongarije

De Chinese batterijproducent Catl heeft plannen aangekondigd om de grootste nieuwe accufabriek van Europa te bouwen in Hongarije. Deze fabriek zal 100 Gwh gaan opwekken. Met het project is een investering van 7,3 miljard euro gemoeid.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.