Test de tester panellid Maarten Peters

Redactie Redactie
• Laatste update:

Peters schat dat de gemiddelde leeftijd van zijn patiënten op 10 tot 15 jaar ligt hierbij gaat het om auto’s van alle merken en modellen. De belangrijkste servicetaken waar Peters een tester voor gebruikt zijn het ontluchten van het remsysteem en het brandstofsysteem, het legen van de brandstoftank, roetfilters regenereren, TPMS-gerelateerde zaken en het inleren van componenten.

Foutcodes

Wanneer de ANWB-man foutcodes uitleest wil hij een eenduidige en duidelijke beschrijving en verwacht hij dat de status van de foutcode beschikbaar is. Ook de mogelijkheid voor freeze frames vindt hij belangrijk net als ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes door middel van begeleide foutopsporing bijvoorbeeld. Verder zijn het bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie en het wissen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie voor zijn werk belangrijk

Meetwaarden

Voor de meetwaarden die een tester kan weergeven hecht Peters veel waarde aan een eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde de de beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde.

Actuatoren

Peters wil met een tester actuatoren individueel kunnen aansturen en dit ook tijdens bedrijfscondities kunnen doen, zoals een turboactuator bij een verhoogd toerental bijvoorbeeld. Verder vindt hij de weergave van meetwaarden en terugkoppelparameters bij het aansturen van actuatoren bijvoorbeeld de gasklepstand tijdens aansturing belangrijk. Daarnaast wil hij functietesten kunnen doen als een relatieve compressietest, het vergelijken correctiehoeveelheden van injectoren, het testen van de turbo-regeling en het testen de EGR-regeling.

Programmeren

Als belangrijkste componenten om te kunnen programmeren-, coderen- of inleren noemt Peters een gasklephuis, EGR-klep, stuurhoeksensor, sleutels (startblokkering) en TPMS. Verder vindt Peters het belangrijk dat hij met een tester de motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden) kan benaderen voor foutcodes, meetwaarden, actuatoren en functietesten. Ook de ABS/ESP-regeleenheid wil hij kunnen benaderen voor foutcodes, meetwaarden, actuatoren en functietesten. Hetzelfde geldt voor de centrale-elektronica-regeleenheid, comfort-regeleenheden en het instrumentenpaneel. Voor de verwarming/airco-regeleenheid volstaan wat Peters betreft de foutcodes, meetwaarden en het aansturen van actuatoren.

Maarten Peters beoordeelde tot nu toe de volgende testers:

Delphi DS650E
Autocom CDP+Cars
Hanatech Multiscan
Hella Gutmann Mega Macs PC
Snap-on Modis Ultra

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester panellid Maarten Peters | Automotive Online

Test de tester panellid Maarten Peters

Redactie Redactie
• Laatste update:

Peters schat dat de gemiddelde leeftijd van zijn patiënten op 10 tot 15 jaar ligt hierbij gaat het om auto’s van alle merken en modellen. De belangrijkste servicetaken waar Peters een tester voor gebruikt zijn het ontluchten van het remsysteem en het brandstofsysteem, het legen van de brandstoftank, roetfilters regenereren, TPMS-gerelateerde zaken en het inleren van componenten.

Foutcodes

Wanneer de ANWB-man foutcodes uitleest wil hij een eenduidige en duidelijke beschrijving en verwacht hij dat de status van de foutcode beschikbaar is. Ook de mogelijkheid voor freeze frames vindt hij belangrijk net als ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes door middel van begeleide foutopsporing bijvoorbeeld. Verder zijn het bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie en het wissen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie voor zijn werk belangrijk

Meetwaarden

Voor de meetwaarden die een tester kan weergeven hecht Peters veel waarde aan een eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde de de beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde.

Actuatoren

Peters wil met een tester actuatoren individueel kunnen aansturen en dit ook tijdens bedrijfscondities kunnen doen, zoals een turboactuator bij een verhoogd toerental bijvoorbeeld. Verder vindt hij de weergave van meetwaarden en terugkoppelparameters bij het aansturen van actuatoren bijvoorbeeld de gasklepstand tijdens aansturing belangrijk. Daarnaast wil hij functietesten kunnen doen als een relatieve compressietest, het vergelijken correctiehoeveelheden van injectoren, het testen van de turbo-regeling en het testen de EGR-regeling.

Programmeren

Als belangrijkste componenten om te kunnen programmeren-, coderen- of inleren noemt Peters een gasklephuis, EGR-klep, stuurhoeksensor, sleutels (startblokkering) en TPMS. Verder vindt Peters het belangrijk dat hij met een tester de motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden) kan benaderen voor foutcodes, meetwaarden, actuatoren en functietesten. Ook de ABS/ESP-regeleenheid wil hij kunnen benaderen voor foutcodes, meetwaarden, actuatoren en functietesten. Hetzelfde geldt voor de centrale-elektronica-regeleenheid, comfort-regeleenheden en het instrumentenpaneel. Voor de verwarming/airco-regeleenheid volstaan wat Peters betreft de foutcodes, meetwaarden en het aansturen van actuatoren.

Maarten Peters beoordeelde tot nu toe de volgende testers:

Delphi DS650E
Autocom CDP+Cars
Hanatech Multiscan
Hella Gutmann Mega Macs PC
Snap-on Modis Ultra

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.