Test de tester panellid Asim Saglam

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Zijn werkzaamheden bestaan voor 100 procent uit diagnose stellen. Daarbij gebruikt hij onder meer De Bosch KTS 540, VCDS, VAG CAN PRO, DEC Superscan, Porsche Durametric, Autologic – BMW/Mini, een aantal andere merkspecifieke testers en Pass-thru. Iedere auto die bij hem in de werkplaats komt wordt op een tester aangesloten. Vrijwel alle automerken komen bij hem voor.De leeftijd van deze auto’s loopt uiteen van 1 tot 15 jaar oud. Asim gebruikt een tester vrijwel niet voor servicetaken als het resetten van serviceintervallen, remmen terugstellen of het ontluchten van remsystemen en de brandstoftank. Belangrijker voor hem zijn het regenereren van een roetfilter, TPMS-gerelateerde zaken en het inleren van vervangen componenten zoals een gasklephuis, EGR, brandstofpomp, stuurhoeksensor en robotversnellingsbakken.

Foutcodes

Wat vindt Asim voor zijn soort werk belangrijke eigenschappen van een tester bij foutcodes?
-Bij het uitlezen van foutcodes moet de tester een eenduidige en duidelijke beschrijving geven;
-De status van de foutcode moet beschikbaar zijn (actief/statisch, niet actief/sporadisch, freeze frame (indien de regeleenheid dat ondersteunt).
-Ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing;
-De foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando/actie uitlezen;
-De foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig wissen met een commando/actie;
-Handmatig archiveren (opslaan/printen) van de aangetroffen foutcodes.

Meetwaarden

Wat vindt hij belangrijk bij meetwaarden?
-Eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde;
-Beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde;
-Opname/log-functie van de meetwaarden voor latere analyse.

Actuatoren

Wat moet een tester kunnen met actuatoren?
-Individuele aansturen in plaats van lijst waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden;
-Aansturen van de actuator tijdens bedrijfscondities. Bijvoorbeeld aansturing van een turboactuator bij een verhoogd toerental;
-Weergave van meetwaarden/terugkoppelparameters bij het aansturen van actuatoren. Bijvoorbeeld de gasklepstand tijdens aansturing.

Functietesten

Welke functietesten wil hij kunnen uitvoeren met een tester?
-Relatieve compressietest;
-Vergelijken correctiehoeveelheden van injectoren;
-Testen turbo-regeling;
-Testen EGR-regeling.

Programmeerfuncties

Wat moet de tester kunnen programmeren, coderen en inleren?
-Gasklephuis;
-EGR-klep;
-Brandstofpomp;
-Injectoren;
-Stuurhoeksensor;
-Dwarshoekversnellingssensor;
-Drukverschilsensor (roetfilter);
-Gerobotiseerde versnellingsbakken;
-Sleutels (startblokkering);
-TPMS;
-Coderen motorregeleenheid;
-Coderen ABS/ESP-regeleenheid;
-Coderen airbag-regeleenheid;
-Coderen centrale-elektronica-regeleenheid;
-Coderen verwarming/airco-regeleenheid;
-Coderen comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc).

Speciale functies

Als speciale functies van belang noemt Asim het updaten of laden van software van regeleenheden waarbij de fabrikant van de tester leverancier is van de software (dus niet via Pass-thru maar zoals bijvoorbeeld Autologic dit verzorgt).

Regeleenheden

Voor alle regeleenheden in een auto geldt voor Asim dat hij bij het benaderen met een tester de foutcodes en meetwaarden wil kunnen bekijken. Daarnaast wil hij er actuatoren mee aansturen, functietesten uitvoeren en componenten mee kunnen inleren, coderen en programmeren.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Test de tester panellid Asim Saglam | Automotive Online

Test de tester panellid Asim Saglam

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Zijn werkzaamheden bestaan voor 100 procent uit diagnose stellen. Daarbij gebruikt hij onder meer De Bosch KTS 540, VCDS, VAG CAN PRO, DEC Superscan, Porsche Durametric, Autologic – BMW/Mini, een aantal andere merkspecifieke testers en Pass-thru. Iedere auto die bij hem in de werkplaats komt wordt op een tester aangesloten. Vrijwel alle automerken komen bij hem voor.De leeftijd van deze auto’s loopt uiteen van 1 tot 15 jaar oud. Asim gebruikt een tester vrijwel niet voor servicetaken als het resetten van serviceintervallen, remmen terugstellen of het ontluchten van remsystemen en de brandstoftank. Belangrijker voor hem zijn het regenereren van een roetfilter, TPMS-gerelateerde zaken en het inleren van vervangen componenten zoals een gasklephuis, EGR, brandstofpomp, stuurhoeksensor en robotversnellingsbakken.

Foutcodes

Wat vindt Asim voor zijn soort werk belangrijke eigenschappen van een tester bij foutcodes?
-Bij het uitlezen van foutcodes moet de tester een eenduidige en duidelijke beschrijving geven;
-De status van de foutcode moet beschikbaar zijn (actief/statisch, niet actief/sporadisch, freeze frame (indien de regeleenheid dat ondersteunt).
-Ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing;
-De foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando/actie uitlezen;
-De foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig wissen met een commando/actie;
-Handmatig archiveren (opslaan/printen) van de aangetroffen foutcodes.

Meetwaarden

Wat vindt hij belangrijk bij meetwaarden?
-Eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde;
-Beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde;
-Opname/log-functie van de meetwaarden voor latere analyse.

Actuatoren

Wat moet een tester kunnen met actuatoren?
-Individuele aansturen in plaats van lijst waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden;
-Aansturen van de actuator tijdens bedrijfscondities. Bijvoorbeeld aansturing van een turboactuator bij een verhoogd toerental;
-Weergave van meetwaarden/terugkoppelparameters bij het aansturen van actuatoren. Bijvoorbeeld de gasklepstand tijdens aansturing.

Functietesten

Welke functietesten wil hij kunnen uitvoeren met een tester?
-Relatieve compressietest;
-Vergelijken correctiehoeveelheden van injectoren;
-Testen turbo-regeling;
-Testen EGR-regeling.

Programmeerfuncties

Wat moet de tester kunnen programmeren, coderen en inleren?
-Gasklephuis;
-EGR-klep;
-Brandstofpomp;
-Injectoren;
-Stuurhoeksensor;
-Dwarshoekversnellingssensor;
-Drukverschilsensor (roetfilter);
-Gerobotiseerde versnellingsbakken;
-Sleutels (startblokkering);
-TPMS;
-Coderen motorregeleenheid;
-Coderen ABS/ESP-regeleenheid;
-Coderen airbag-regeleenheid;
-Coderen centrale-elektronica-regeleenheid;
-Coderen verwarming/airco-regeleenheid;
-Coderen comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc).

Speciale functies

Als speciale functies van belang noemt Asim het updaten of laden van software van regeleenheden waarbij de fabrikant van de tester leverancier is van de software (dus niet via Pass-thru maar zoals bijvoorbeeld Autologic dit verzorgt).

Regeleenheden

Voor alle regeleenheden in een auto geldt voor Asim dat hij bij het benaderen met een tester de foutcodes en meetwaarden wil kunnen bekijken. Daarnaast wil hij er actuatoren mee aansturen, functietesten uitvoeren en componenten mee kunnen inleren, coderen en programmeren.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.