Test de Tester | Snap-on Modis Edge, de voertuigen

Jeffrey van Deursen van Autobedrijf Wout Bouman testte de Snap-on Modis Edge uit op vijf verschillende voertuigen van uiteenlopende merken en bouwjaren.

Citroen C4 Picasso

Een Citroen C4 picasso 2.0 Benzine uit 2010 met een storing een de robotbak wordt uitgelezen. De regeleenheden van de motor, ABS/ESP, airbag, centrale-elektronica, verwarming/airco en comfortsystemen zijn prima benaderbaar. De beschrijving bij de foutcode die verschijnt is duidelijk en de status van de foutcode is beschikbaar. Verder biedt deze tester ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing. Je kunt ook met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen en de uitgelezen foutcodes opslaan of uitprinten. Ondanks dat het testapparaat geen logboek bijhoudt van het voertuig, voldoen de foutcode-mogelijkheden van de Snap-on Modis Edge aan Van Deursens verwachting.

Meetwaarden
Van Deursen bekijkt ook de meetwaarden van de regeleenheid van de versnellingsbak (semi automaat) elektronica. De beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid is duidelijk. Er is een toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt (nominale waarden). En het is mogelijk om meerdere meetwaarden tegelijkertijd te bekijken en om de meetwaarde grafisch weer te geven. Het is ook mogelijk om meetwaarden op te slaan om deze later te bekijken. De meetwaarde-mogelijkheden voldeden daarom aan de verwachting.

Speciale functies
Uiteindelijk blijkt er een actuator van de gerobotiseerde versnellingsbak defect te zijn. Na het vervangen van de actuator lukt het om deze in te leren volgens de procedure van de testkast.

Ford Fiesta

Bij de kleine Ford uit 2013 met een 1.0 ecoboost benzinemotor die binnenkomt voor onderhoud, pakt Jeffrey de Snap-on om de serviceinterval terug te stellen. Dat is geen probleem en de tester geeft duidelijke uitleg over het resetten, vindt hij. Met andere worden de servicetaak-mogelijkheden voldeden aan de verwachting.

Citroen C3

Waar de Snap-on geen enkel probleem heeft met een C4 Picasso uit 2010, loopt de tester bij zijn kleinere broer, een C3 uit 2013 met een 1.6 e-hdi dieselmotor, tegen beperkingen aan. Omdat de auto een storing heeft, probeert Van Deursen een aantal regeleenheden te benaderen om de foutcodes uit te lezen. Maar zowel de motor-regeleenheid als die van de ABS/ESP, airbag, centrale-elektronica, verwarming en airco, comfortsystemen en een aantal andere regeleenheden zijn niet benaderbaar door een tekortkoming in het testapparaat. “De tester bouwt geen communicatie op met het voertuig. Andere testers hebben hier geen problemen mee. Vreemd dat deze tester de auto niet kan uitlezen. Ook niet via eobd.”

MG ZT

De ultieme test is het uitproberen van de Snap-on op een exoot als een MG ZT 160 1.8 turbo Benzine uit 2003. Volgens Van Deursen een moeilijke auto voor het gemiddelde diagnose-apparaat. Het terugstellen van de service interval gaat in ieder geval normaal. “Werkt prima, niet bijzonder. meerdere testers ondersteunen deze functie voor deze auto goed.”

Foutcodes uitlezen
De motor-regeleenheid en die van de ABS/ESP, airbag en airco/verwarming zijn probleemloos te benaderen om foutcodes uit te lezen. Centrale-elektronica-regeleenheid is niet benaderbaar door een tekortkoming in het testapparaat. “De meeste gangbare regelapparaten zijn uit te lezen, zo ook het instrumentencluster. Duidelijke omschrijving van foutcodes/ herkenning van foutcodes. Veel universele testers laten bij dit merk veel steken vallen. Hij herkent foutcodes in de motorelektronica als standaard foutcode die voor dit type dus genegeerd kan worden. De body controle module is niet uit te lezen.” De beschrijving bij de foutcode is volgens Van Deursen duidelijk. De status van de code is beschikbaar en het apparaat biedt ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes. “Je kunt niet met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen omdat het voertuig te oud is voor een complete scan.”

Verder constateert Van Deursen dat de uitgelezen foutcodes wel kunnen worden opgeslagen of uitgeprint, maar dat het testapparaat geen logboek bijhoudt van het voertuig. De foutcode-mogelijkheden voldeden gedeeltelijk aan zijn verwachtingen. “Bijna alle modules worden goed ondersteund. De body controle module is niet benaderbaar terwijl deze voor veel testers prima is uit te lezen.”

Meetwaarden
Bij het bekijken van de meetwaarden lukt het om de motor-regeleenheid te benaderen. Bij de centrale-elektronica-regeleenheid lukt dat niet. De beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid is duidelijk. Er is een toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt (nominale waarden) en het is mogelijk om meerdere meetwaarden tegelijkertijd te bekijken en de meetwaarde kan grafisch weergegeven worden. Ook kunnen de meetwaarden worden opgeslagen om deze later te bekijken.De meetwaarde-mogelijkheden voldeden aan de verwachting. “Uitgebreide meetwaarden voor dit motormanagement systeem (deze variant komt weinig voor). Goede ondersteuning voor een lastige auto met zeldzame elektronica.”

VW Multivan

Deze bus staat in de werkplaats van autobedrijf Wout Bouman vanwege een storing. Jeffrey’s collega Jordy pakt de Snap-on om de storing te vinden. Het gaat om een 2.5 tdi uit 2009. De motorregeleenheid geeft probleemloos zijn geheimen prijs aan Modis Edge. De beschrijving bij de foutcode is duidelijk. De status van de foutcode is beschikbaar en de tester biedt ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes. Verder kun je kunt met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen en de uitgelezen foutcodes opslaan of uitprinten. Bij deze auto houdt het apparaat geen logboek bij, maar de foutcode-mogelijkheden voldeden wel aan Jordy’s verwachtingen. “Duidelijk overzicht in de Autoscan- modus. Foutcodes zijn duidelijk omschreven, vaak geeft de Snap-On ook een toelichting wanneer andere testers dit juist niet kunnen.

Meetwaarden
Ook de meetwaarden van de motor-ecu worden door Jordy bekeken. De beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid is volgens hem duidelijk. Er is een toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt. En het is mogelijk om meerdere meetwaarden tegelijkertijd te bekijken. De meetwaarde kan ook grafisch worden weergegeven. En het is mogelijk om meetwaarden op te slaan om deze later te bekijken. “De meetwaarden zijn duidelijk en overzichtelijk opgesteld. Je kan ook zelf je data lijst creëren wat ideaal is wanneer je meetwaarden van andere pagina’s op hetzelfde moment wilt analyseren.” De meetwaarde-mogelijkheden voldeden aan de verwachting.
“Het enige nadeel wat ik tot nu toe in de meetwaarden ben tegengekomen is dat alleen min tot max van de meetwaarden aangeven wordt en de huidige waarde. Het lastige hieraan is dan wanneer je in de gepauzeerde grafiek kijkt dat het lastiger vast te stellen is wat op dat moment je waarde is. Gelukkig zit er wel een liniaal in, deze schuif je in je opgeslagen meetwaarde en geeft dan de waarde aan.”

Volgens Jordy is het formaat van de Snap-on Modis Edge ideaal. “Het scherm is groot genoeg om duidelijk te zijn, maar tegelijkertijd is hij compact genoeg om mee te rijden of mee te nemen onder de motorkap.”

Reactie Snap-on

Koos Luteran van Snap-on laat in reactie op de problemen die Jeffrey ervoer bij het uitlezen van de Citroën C3 weten dat er meer universele testers zijn die moeite hebben met deze auto.  “Achteraf is lastig te beoordelen wat er mis is gegaan of waar het aan lag. Jammer dat Jeffrey geen contact met ons heeft opgenomen.”

Test de Tester | Snap-on Modis Edge, de voertuigen | Automotive Online

Test de Tester | Snap-on Modis Edge, de voertuigen

Jeffrey van Deursen van Autobedrijf Wout Bouman testte de Snap-on Modis Edge uit op vijf verschillende voertuigen van uiteenlopende merken en bouwjaren.

Citroen C4 Picasso

Een Citroen C4 picasso 2.0 Benzine uit 2010 met een storing een de robotbak wordt uitgelezen. De regeleenheden van de motor, ABS/ESP, airbag, centrale-elektronica, verwarming/airco en comfortsystemen zijn prima benaderbaar. De beschrijving bij de foutcode die verschijnt is duidelijk en de status van de foutcode is beschikbaar. Verder biedt deze tester ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing. Je kunt ook met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen en de uitgelezen foutcodes opslaan of uitprinten. Ondanks dat het testapparaat geen logboek bijhoudt van het voertuig, voldoen de foutcode-mogelijkheden van de Snap-on Modis Edge aan Van Deursens verwachting.

Meetwaarden
Van Deursen bekijkt ook de meetwaarden van de regeleenheid van de versnellingsbak (semi automaat) elektronica. De beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid is duidelijk. Er is een toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt (nominale waarden). En het is mogelijk om meerdere meetwaarden tegelijkertijd te bekijken en om de meetwaarde grafisch weer te geven. Het is ook mogelijk om meetwaarden op te slaan om deze later te bekijken. De meetwaarde-mogelijkheden voldeden daarom aan de verwachting.

Speciale functies
Uiteindelijk blijkt er een actuator van de gerobotiseerde versnellingsbak defect te zijn. Na het vervangen van de actuator lukt het om deze in te leren volgens de procedure van de testkast.

Ford Fiesta

Bij de kleine Ford uit 2013 met een 1.0 ecoboost benzinemotor die binnenkomt voor onderhoud, pakt Jeffrey de Snap-on om de serviceinterval terug te stellen. Dat is geen probleem en de tester geeft duidelijke uitleg over het resetten, vindt hij. Met andere worden de servicetaak-mogelijkheden voldeden aan de verwachting.

Citroen C3

Waar de Snap-on geen enkel probleem heeft met een C4 Picasso uit 2010, loopt de tester bij zijn kleinere broer, een C3 uit 2013 met een 1.6 e-hdi dieselmotor, tegen beperkingen aan. Omdat de auto een storing heeft, probeert Van Deursen een aantal regeleenheden te benaderen om de foutcodes uit te lezen. Maar zowel de motor-regeleenheid als die van de ABS/ESP, airbag, centrale-elektronica, verwarming en airco, comfortsystemen en een aantal andere regeleenheden zijn niet benaderbaar door een tekortkoming in het testapparaat. “De tester bouwt geen communicatie op met het voertuig. Andere testers hebben hier geen problemen mee. Vreemd dat deze tester de auto niet kan uitlezen. Ook niet via eobd.”

MG ZT

De ultieme test is het uitproberen van de Snap-on op een exoot als een MG ZT 160 1.8 turbo Benzine uit 2003. Volgens Van Deursen een moeilijke auto voor het gemiddelde diagnose-apparaat. Het terugstellen van de service interval gaat in ieder geval normaal. “Werkt prima, niet bijzonder. meerdere testers ondersteunen deze functie voor deze auto goed.”

Foutcodes uitlezen
De motor-regeleenheid en die van de ABS/ESP, airbag en airco/verwarming zijn probleemloos te benaderen om foutcodes uit te lezen. Centrale-elektronica-regeleenheid is niet benaderbaar door een tekortkoming in het testapparaat. “De meeste gangbare regelapparaten zijn uit te lezen, zo ook het instrumentencluster. Duidelijke omschrijving van foutcodes/ herkenning van foutcodes. Veel universele testers laten bij dit merk veel steken vallen. Hij herkent foutcodes in de motorelektronica als standaard foutcode die voor dit type dus genegeerd kan worden. De body controle module is niet uit te lezen.” De beschrijving bij de foutcode is volgens Van Deursen duidelijk. De status van de code is beschikbaar en het apparaat biedt ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes. “Je kunt niet met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen omdat het voertuig te oud is voor een complete scan.”

Verder constateert Van Deursen dat de uitgelezen foutcodes wel kunnen worden opgeslagen of uitgeprint, maar dat het testapparaat geen logboek bijhoudt van het voertuig. De foutcode-mogelijkheden voldeden gedeeltelijk aan zijn verwachtingen. “Bijna alle modules worden goed ondersteund. De body controle module is niet benaderbaar terwijl deze voor veel testers prima is uit te lezen.”

Meetwaarden
Bij het bekijken van de meetwaarden lukt het om de motor-regeleenheid te benaderen. Bij de centrale-elektronica-regeleenheid lukt dat niet. De beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid is duidelijk. Er is een toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt (nominale waarden) en het is mogelijk om meerdere meetwaarden tegelijkertijd te bekijken en de meetwaarde kan grafisch weergegeven worden. Ook kunnen de meetwaarden worden opgeslagen om deze later te bekijken.De meetwaarde-mogelijkheden voldeden aan de verwachting. “Uitgebreide meetwaarden voor dit motormanagement systeem (deze variant komt weinig voor). Goede ondersteuning voor een lastige auto met zeldzame elektronica.”

VW Multivan

Deze bus staat in de werkplaats van autobedrijf Wout Bouman vanwege een storing. Jeffrey’s collega Jordy pakt de Snap-on om de storing te vinden. Het gaat om een 2.5 tdi uit 2009. De motorregeleenheid geeft probleemloos zijn geheimen prijs aan Modis Edge. De beschrijving bij de foutcode is duidelijk. De status van de foutcode is beschikbaar en de tester biedt ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes. Verder kun je kunt met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen en de uitgelezen foutcodes opslaan of uitprinten. Bij deze auto houdt het apparaat geen logboek bij, maar de foutcode-mogelijkheden voldeden wel aan Jordy’s verwachtingen. “Duidelijk overzicht in de Autoscan- modus. Foutcodes zijn duidelijk omschreven, vaak geeft de Snap-On ook een toelichting wanneer andere testers dit juist niet kunnen.

Meetwaarden
Ook de meetwaarden van de motor-ecu worden door Jordy bekeken. De beschrijving bij de meetwaarde inclusief de eenheid is volgens hem duidelijk. Er is een toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt. En het is mogelijk om meerdere meetwaarden tegelijkertijd te bekijken. De meetwaarde kan ook grafisch worden weergegeven. En het is mogelijk om meetwaarden op te slaan om deze later te bekijken. “De meetwaarden zijn duidelijk en overzichtelijk opgesteld. Je kan ook zelf je data lijst creëren wat ideaal is wanneer je meetwaarden van andere pagina’s op hetzelfde moment wilt analyseren.” De meetwaarde-mogelijkheden voldeden aan de verwachting.
“Het enige nadeel wat ik tot nu toe in de meetwaarden ben tegengekomen is dat alleen min tot max van de meetwaarden aangeven wordt en de huidige waarde. Het lastige hieraan is dan wanneer je in de gepauzeerde grafiek kijkt dat het lastiger vast te stellen is wat op dat moment je waarde is. Gelukkig zit er wel een liniaal in, deze schuif je in je opgeslagen meetwaarde en geeft dan de waarde aan.”

Volgens Jordy is het formaat van de Snap-on Modis Edge ideaal. “Het scherm is groot genoeg om duidelijk te zijn, maar tegelijkertijd is hij compact genoeg om mee te rijden of mee te nemen onder de motorkap.”

Reactie Snap-on

Koos Luteran van Snap-on laat in reactie op de problemen die Jeffrey ervoer bij het uitlezen van de Citroën C3 weten dat er meer universele testers zijn die moeite hebben met deze auto.  “Achteraf is lastig te beoordelen wat er mis is gegaan of waar het aan lag. Jammer dat Jeffrey geen contact met ons heeft opgenomen.”