Test de tester panellid Marcel Spruijt

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Spruijt is 1ste monteur voertuigtechniek en heeft een opleiding diagnosetechniek gevolgd. 40 tot 60 procent van zijn werkzaamheden bestaan uit het stellen van diagnoses met behulp van een uitleesapparaat. Zelf gebruikt hij daarvoor een Autocom, een Autel Maxidiag en een originele VW-tester. In 30 procent van de gevallen sluit hij zijn tester aan op een gestrande auto. Als wegenwachter krijgt hij alle merken van alle leeftijden te zien.

Servicetaken

Een tester moet voor dit panellid in ieder geval remmen kunnen terugstellen, het brandstofsysteem kunnen ontluchten en een tank kunnen legen. TPMS-gerelateerde zaken vindt Spruijt ook belangrijk.

Foutcodes

Bij foutcodes wil Spruijt een eenduidige en duidelijke beschrijving en de status van de foutcode moet beschikbaar zijn. dat wil zeggen actief of statisch, niet actief of sporadisch en freeze frames. Verder is ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing, een functie waar hij veel behoefte aan heeft.

Het bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie is ook een onmisbare functie. Net als de mogelijkheid tot handmatig archiveren (opslaan/printen) van de aangetroffen foutcodes.

Meetwaarden

Belangrijk bij meetwaarden zijn: eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde. De beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde. Aan een opname of log-functie van de meetwaarden voor latere analyse zegt Spruijt weinig behoefte te hebben.

Actuatoren

Spruijt wil actuatoren individueel kunnen aansturen in plaats van lijst waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden met een tester. Daarnaast wil hij dit kunnen doen onder bedrijfscondities, zoals bijvoorbeeld een turboactuator aansturen bij een verhoogd toerental. Ook wil hij de meetwaarden of terugkoppelparameters op het display zien tijdens het aansturen van actuatoren, bijvoorbeeld de gasklepstand tijdens aansturing.

Functietesten

Veel behoefte heeft Spruijt aan het kunnen uitvoeren van een relatieve compressietest, het testen van de turboregeling en de EGR-regeling. Het kunnen vergelijken van correctiehoeveelheden van injectoren is voor hem van minder belang.

 Programmeren, coderen en inleren

Programmeren, coderen en inleren van componenten komt bij de wegenwacht niet veel voor dus die functies op een tester zijn geen must voor Marcel Spruijt. Ook speciale functies als het updaten of laden van software van regeleenheden en het testen van complete systemen onder (gesimuleerde) bedrijfsvoorwaarden/readiness leveren voor Spruijt geen extra punten op omdat hij ze weinig tot niet gebruikt voor zijn werk.

Bij het benaderen van een motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden) met een tester zijn functietesten, meetwaarden en foutcodes de belangrijkste onderdelen.

Bij de ABS/ESP-regeleenheid, de airbag-regeleenheid, de centrale-elektronica-regeleenheid, het instrumentenpaneel, de verwarming/airco-regeleenheid en de comfort-regeleenheden zijn dat de meetwaarden en foutcodes.

 

Marcel Spruijt testte tot nu toe de volgende testers:

Hella Gutmann Mega Macs PC

Würth Wow! IQ 150

Autel Maxidiag Elite

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Test de tester panellid Marcel Spruijt | Automotive Online

Test de tester panellid Marcel Spruijt

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Spruijt is 1ste monteur voertuigtechniek en heeft een opleiding diagnosetechniek gevolgd. 40 tot 60 procent van zijn werkzaamheden bestaan uit het stellen van diagnoses met behulp van een uitleesapparaat. Zelf gebruikt hij daarvoor een Autocom, een Autel Maxidiag en een originele VW-tester. In 30 procent van de gevallen sluit hij zijn tester aan op een gestrande auto. Als wegenwachter krijgt hij alle merken van alle leeftijden te zien.

Servicetaken

Een tester moet voor dit panellid in ieder geval remmen kunnen terugstellen, het brandstofsysteem kunnen ontluchten en een tank kunnen legen. TPMS-gerelateerde zaken vindt Spruijt ook belangrijk.

Foutcodes

Bij foutcodes wil Spruijt een eenduidige en duidelijke beschrijving en de status van de foutcode moet beschikbaar zijn. dat wil zeggen actief of statisch, niet actief of sporadisch en freeze frames. Verder is ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing, een functie waar hij veel behoefte aan heeft.

Het bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie is ook een onmisbare functie. Net als de mogelijkheid tot handmatig archiveren (opslaan/printen) van de aangetroffen foutcodes.

Meetwaarden

Belangrijk bij meetwaarden zijn: eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde. De beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde. Aan een opname of log-functie van de meetwaarden voor latere analyse zegt Spruijt weinig behoefte te hebben.

Actuatoren

Spruijt wil actuatoren individueel kunnen aansturen in plaats van lijst waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden met een tester. Daarnaast wil hij dit kunnen doen onder bedrijfscondities, zoals bijvoorbeeld een turboactuator aansturen bij een verhoogd toerental. Ook wil hij de meetwaarden of terugkoppelparameters op het display zien tijdens het aansturen van actuatoren, bijvoorbeeld de gasklepstand tijdens aansturing.

Functietesten

Veel behoefte heeft Spruijt aan het kunnen uitvoeren van een relatieve compressietest, het testen van de turboregeling en de EGR-regeling. Het kunnen vergelijken van correctiehoeveelheden van injectoren is voor hem van minder belang.

 Programmeren, coderen en inleren

Programmeren, coderen en inleren van componenten komt bij de wegenwacht niet veel voor dus die functies op een tester zijn geen must voor Marcel Spruijt. Ook speciale functies als het updaten of laden van software van regeleenheden en het testen van complete systemen onder (gesimuleerde) bedrijfsvoorwaarden/readiness leveren voor Spruijt geen extra punten op omdat hij ze weinig tot niet gebruikt voor zijn werk.

Bij het benaderen van een motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden) met een tester zijn functietesten, meetwaarden en foutcodes de belangrijkste onderdelen.

Bij de ABS/ESP-regeleenheid, de airbag-regeleenheid, de centrale-elektronica-regeleenheid, het instrumentenpaneel, de verwarming/airco-regeleenheid en de comfort-regeleenheden zijn dat de meetwaarden en foutcodes.

 

Marcel Spruijt testte tot nu toe de volgende testers:

Hella Gutmann Mega Macs PC

Würth Wow! IQ 150

Autel Maxidiag Elite

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.