BMW: Laadinfrastructuur begint bottleneck te worden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Er worden momenteel te weinig laadpunten geplaatst om de verkoopgroei van EV’s bij te houden. Dat zegt Nicolas Peter, cfo van BMW Group. De fabrikant gaat extra investeren in het creëren van meer laadinfrastructuur, onder meer via het Ionity-platform, maar overheden moeten bijspringen.

“Zeker in stedelijke omgeving is er snelle uitbreiding van de laadinfrastructuur nodig. De laadinfrastructuur kan de snelle verkoopgroei niet meer bijbenen (de EV-verkoop groeit ongeveer vijf keer zo snel als de groei in laadpunten, red). In deze fase moeten overheden daarin hun rol pakken, vooral in de publieke ruimte moet er voldoende laadgelegenheid zijn. Uiteindelijk zal dan de markt zelf kunnen zorgen voor een goede match tussen vraag en laadaanbod.”

BMW stelt de komende jaren duizenden extra laadpunten te plaatsen bij onder meer dealerbedrijven. 

Personeel gezocht

BMW zoekt daarbij duizenden nieuwe medewerkers om de EV-transitie vorm te geven. Dat zegt ceo Oliver Zipse in een interview met de Duitse krant Münchner Merkur. Om de groei aan te kunnen, moet het personeelsbestand met ongeveer 5 procent worden uitgebreid. BMW heeft nu 120 duizend mensen in dienst. 

BMW zoekt onder andere medewerkers voor batterijonderzoek, autonoom rijden, softwareontwikkeling en IT-beveiliging. Daarnaast gaat het om IT’ers voor het aanleggen van databases en cloudsystemen en appontwikkelaars voor infotainment en entertainment. .

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Dirk Koppen

    Gevalletje boot gemist? Dus Tesla investeert al jaren en heeft zijn netwerk van laadpalen goed op orde en nu BMW in gaat zien dat ze niet tijdig geïnvesteerd hebben in hun laadnetwerk moet de overheid zijn rol pakken?

BMW: Laadinfrastructuur begint bottleneck te worden | Automotive Online

BMW: Laadinfrastructuur begint bottleneck te worden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Er worden momenteel te weinig laadpunten geplaatst om de verkoopgroei van EV’s bij te houden. Dat zegt Nicolas Peter, cfo van BMW Group. De fabrikant gaat extra investeren in het creëren van meer laadinfrastructuur, onder meer via het Ionity-platform, maar overheden moeten bijspringen.

“Zeker in stedelijke omgeving is er snelle uitbreiding van de laadinfrastructuur nodig. De laadinfrastructuur kan de snelle verkoopgroei niet meer bijbenen (de EV-verkoop groeit ongeveer vijf keer zo snel als de groei in laadpunten, red). In deze fase moeten overheden daarin hun rol pakken, vooral in de publieke ruimte moet er voldoende laadgelegenheid zijn. Uiteindelijk zal dan de markt zelf kunnen zorgen voor een goede match tussen vraag en laadaanbod.”

BMW stelt de komende jaren duizenden extra laadpunten te plaatsen bij onder meer dealerbedrijven. 

Personeel gezocht

BMW zoekt daarbij duizenden nieuwe medewerkers om de EV-transitie vorm te geven. Dat zegt ceo Oliver Zipse in een interview met de Duitse krant Münchner Merkur. Om de groei aan te kunnen, moet het personeelsbestand met ongeveer 5 procent worden uitgebreid. BMW heeft nu 120 duizend mensen in dienst. 

BMW zoekt onder andere medewerkers voor batterijonderzoek, autonoom rijden, softwareontwikkeling en IT-beveiliging. Daarnaast gaat het om IT’ers voor het aanleggen van databases en cloudsystemen en appontwikkelaars voor infotainment en entertainment. .

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Dirk Koppen

    Gevalletje boot gemist? Dus Tesla investeert al jaren en heeft zijn netwerk van laadpalen goed op orde en nu BMW in gaat zien dat ze niet tijdig geïnvesteerd hebben in hun laadnetwerk moet de overheid zijn rol pakken?