Hyundai gaat 47 miljard in EV’s investeren

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Hyundai gaat voor de Top 3 in de EV-markt (Foto: Shutterstock)

Hyundai Motor Company gaat de komende vijf jaar 46,7 miljard euro in elektrische auto’s investeren. In het plan ‘Roadmap 2025’ zet Hyundai hiervoor zijn visie uiteen.

Hyundai wil dat een groot gedeelte van zijn aanbod in de Amerikaanse, Europese, Chinese en Koreaanse markt tegen 2030 elektrisch is. In de opkomende markten India en Brazilië zal dit tegen 2035 het geval zijn. Jaarlijks moeten er 670 duizend EV’s verkocht worden, waarvan 560 duizend batterij-auto’s en 110 duizend brandstofcelauto’s.

In 2018 verkocht Hyundai wereldwijd 4,5 miljoen auto’s. Vorig jaar was operationele winstmarge nog 2,5 procent, maar in 2025 moet dit 8 procent zijn. In 2015 meldde huiscolumnist Arjen de Jong zijn ‘bedenkingen’ te hebben bij de investeringen in Genesis.

Sportdivisie N

In Nederland is Hyundai al actief met elektrische modellen zoals de Kona Electric en de (waterstof) Nexo. Het luxe dochtermerk Genesis brengt in 2021 zijn eerste elektrische model uit en komt daarmee ook naar Europa. Ook sportdivisie N komt met nieuwe modellen, te beginnen suv’s en EV’s.

Hyundai meldt verder gepersonaliseerde diensten te gaan bieden en gaat ook testen met autonoom rijden en personalised air vehicles (PAV’s). Het concern ziet toekomst in vliegende auto’s. ‘’PAV’s zouden eerder op de markt kunnen komen dan zelf-rijdende auto’s,’’ zegt vice-voorzitter Euisun Chung.

Om het strategisch plan te bekostigen snijdt het bedrijf voor 21 miljard euro in de kosten. Dit doet het onder meer door banen te schrappen. Ook gaat het bedrijf snijden in de inkoopkosten voor grondstoffen.

Ook andere fabrikanten investeren fors in EV’s. De Volkswagen Groep investeert in de komende jaren circa 60 miljard euro in elektrische auto’s. General Motors meldt dat het in 2022 twintig verschillende EV-modellen aanbiedt.

Hyundai gaat 47 miljard in EV’s investeren | Automotive Online

Hyundai gaat 47 miljard in EV’s investeren

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Hyundai gaat voor de Top 3 in de EV-markt (Foto: Shutterstock)

Hyundai Motor Company gaat de komende vijf jaar 46,7 miljard euro in elektrische auto’s investeren. In het plan ‘Roadmap 2025’ zet Hyundai hiervoor zijn visie uiteen.

Hyundai wil dat een groot gedeelte van zijn aanbod in de Amerikaanse, Europese, Chinese en Koreaanse markt tegen 2030 elektrisch is. In de opkomende markten India en Brazilië zal dit tegen 2035 het geval zijn. Jaarlijks moeten er 670 duizend EV’s verkocht worden, waarvan 560 duizend batterij-auto’s en 110 duizend brandstofcelauto’s.

In 2018 verkocht Hyundai wereldwijd 4,5 miljoen auto’s. Vorig jaar was operationele winstmarge nog 2,5 procent, maar in 2025 moet dit 8 procent zijn. In 2015 meldde huiscolumnist Arjen de Jong zijn ‘bedenkingen’ te hebben bij de investeringen in Genesis.

Sportdivisie N

In Nederland is Hyundai al actief met elektrische modellen zoals de Kona Electric en de (waterstof) Nexo. Het luxe dochtermerk Genesis brengt in 2021 zijn eerste elektrische model uit en komt daarmee ook naar Europa. Ook sportdivisie N komt met nieuwe modellen, te beginnen suv’s en EV’s.

Hyundai meldt verder gepersonaliseerde diensten te gaan bieden en gaat ook testen met autonoom rijden en personalised air vehicles (PAV’s). Het concern ziet toekomst in vliegende auto’s. ‘’PAV’s zouden eerder op de markt kunnen komen dan zelf-rijdende auto’s,’’ zegt vice-voorzitter Euisun Chung.

Om het strategisch plan te bekostigen snijdt het bedrijf voor 21 miljard euro in de kosten. Dit doet het onder meer door banen te schrappen. Ook gaat het bedrijf snijden in de inkoopkosten voor grondstoffen.

Ook andere fabrikanten investeren fors in EV’s. De Volkswagen Groep investeert in de komende jaren circa 60 miljard euro in elektrische auto’s. General Motors meldt dat het in 2022 twintig verschillende EV-modellen aanbiedt.