Capgemini: consument steeds positiever over zelfrijdende auto
De voorkeur van de consument voor het rijden in zelfrijdende auto’s zal de komende vijf jaar verdubbelen. Althans, dat antwoorden 5.538 consumenten in zes landen in Europa, Noord-Amerika en Azië op vragen van Capgemini. Van deze respondenten rijdt een kwart over 12 maanden liever in een zelfrijdende auto dan in een traditionele en meer dan de helft (52%) verwacht dat een auto zonder bestuurder in 2024 hun voorkeur zal hebben.
Onderzoekbureau capgemini pibliceerde vandaag het rapport ‘The Autonomous Car: A Consumer Perspective’ over de houding van consumenten jegens autonome auto’s. En die houding wordt dus positiever. Meer dan de helft van de consumenten (56%) zegt zelfs bereid te zijn om tot 20 procent meer te betalen voor een autonoom voertuig dan een standaard voertuig. Ook blijkt dat consumenten verwachten dat autonome auto’s een grotere rol zullen gaan spelen in hun dagelijks leven, en dat ze naast het rijden zelf ook autonomie zullen hebben bij het doen van boodschappen en het uitvoeren van taken.
Bijna de helft (49%) van de respondenten zegt geen probleem te hebben als een autonome auto zelfstandig de boodschappen zou doen.Lees ook ons interview met A.I.-deskundige Sander Klous (KPMG): ‘mensen doen vaak iets anders dan ze zeggen.’
Veiligheid
Meer dan de helft (54%) vertrouwt een zelfrijdende auto om vrienden en familieleden af te zetten of op te halen. Achter dit alles schuilt wel een grote ‘maar’: de respondenten zeggen dat de aankoop of adoptie van een autonome auto afhankelijk is van de veiligheid van het voertuig (73%) en de veiligheid van het systeem (72%). Of die andere respectievelijke 27 en 28 procent hun familie ongeacht de veiligheid in een autonome auto laat afzetten, vermeldt het onderzoek niet. In een eerder onderzoek constateerde ook KPMG een verhoogd draagvlak in autonome auto’s; dit bureau ziet Nederland als ideale proeftuin.
Het volledige onderzoek is de downloaden in de Automotive Kennisbank.