ICCT: ook Euro-6 diesels veel vervuilender dan norm
Van de Euro 5-diesels voldeed geen enkele auto aan de norm voor NOx-uitstoot. Van de Euro6-diesels wist 10 procent de uitstoot onder de emissielimiet te houden. Euro 5-motoren stoten gemiddeld 4,1 keer meer NOx (stikstofoxide) uit dan de limiet, bij Euro 6-motoren was uitstoot gemiddeld 4,5 keer boven de norm. Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank.
ICCT meldt dat de overschrijdingen niet tegen de wet zijn: pas sinds deze maand wordt er bij emissietests ook gekeken naar de uitstoot van auto’s onder werkelijke rijomstandigheden. De RDW stelde eerder al dat de meeste fabrikanten legitieme redenen hebben om in sommige situaties de uitstootbeperkende systemen uit te schakelen. Alleen Suzuki en Fiat konden geen goede reden geven voor de hogere emissiewaarden.
Als het gaat om de CO2-uitstoot dan geldt dat de gemiddelde afwijking voor beide motortypes ongeveer dertig procent boven de norm lag.
Hoogste afwijking bij GM en Renault-Nissan
Het ICTT concludeert verder dat modellen van General Motors en Renault-Nissan en in minder mata Tata en Fiat Chryler de hoogste afwijkingen hadden bij de NOx-metingen, terwijl BMW en Mitsubishi de laagste afwijkingen kenden. Ook bij CO2-uitstoot behoorde Mitsubishi tot de merken met de laagste afwijking, samen met onder andere Skoda, Toyota en Fiat. De hoogste afwijkingen kwamen van een groot aantal andere merken, waaronder Opel, Renault, Audi, Volvo en Mercedes.
Het lijkt er dus op dat de autofabrikanten steeds meer moeite hebben om aan de steeds strenger wordende uitstooteisen te voldoen. Automotive-journalist Wim Oude Weernink concludeerde hier onlangs al dat de kleine diesels het veld zullen ruimen omdat de investeringen om wel aan de eisen te voldoen, veel te hoog zijn. Ook Automotive-columnist Arjen de Jong vroeg zich in het meest recente nummer van Automotive af of de gestelde norm niet gewoonweg te scherp is.