‘Werkplaats van de toekomst zonder apk en diagnose ter plekke’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Welke investeringen zijn nodig in werkplaatsinrichting en personeel tegen 2040? (Foto: Rapport)

Elektrisch vervoer, connected cars, de autonome auto, nieuwe wetgeving en van bezit naar gebruik zijn de vijf belangrijkste ontwikkelingen waar de werkplaatsen van autobedrijven in de komende twintig jaar mee te maken krijgen. Hoe snel ze gaan plaatsvinden en hoe groot de impact is op de werkplaats hangt af van de mate waarin klanten open staan voor deze ontwikkelingen. En hoeveel nieuwe partijen de markt betreden. Dat is de belangrijkste conclusie uit een woensdag gepresenteerd onderzoek over de werkplaats van de toekomst in opdracht van Bovag, Innovam, Oomt en RAI Vereniging.

De onderzoekers schetsen in het rapport vier toekomstscenario’s. Voor ieder scenario beschrijft het rapport hoe belangrijke zaken voor de werkplaats zoals het uitlezen van data, het diagnose stellen en oplossen, de verhouding elektro- en mechanisch werk, de werkplaatsuren, de werkplaatsinrichting en het personeel er uit gaan zien.Bekijk het hele rapport in de Automotive Kennisbank.

Wat zeker gaat veranderen in de werkplaats is de manier waarop data worden uitgelezen. De toenemende software en connected car-toepassingen leveren volgens de onderzoekers veel voertuiginformatie en gebruikersdata op. “Door deze gegevens te koppelen aan de onderhoudshistorie van het voertuig, is het mogelijk voorspellingen te doen over de onderhoudsbehoefte. Auto’s ter plekke in de werkplaats uitlezen, komt straks niet meer voor.”

Geen monteur aan te pas

Doordat auto’s tegen 2040 beschikken over zelfdiagnosesystemen die veel verder gaan dan nu komt de monteur er volgens het onderzoek alleen aan te pas als het systeem faalt. Een technische helpdesk ondersteunt de monteur op afstand en kan de diagnose-apparatuur overnemen. Indien nodig gaat de auto op transport naar een specialist. “Voor het oplossen van de gestelde diagnose maken de monteurs gebruik van augmented reality.”

De toename van elektrotechnische werkzaamheden vraagt om monteurs met specifieke kennis en ervaring. Het afstellen van camera’s, radars en dergelijke gebeurt automatisch met (kunstmatige) intelligente apparatuur. Monteurs voeren deze werkzaamheden niet meer uit. Modules en sub-assemblages zullen eerder vervangen dan gerepareerd worden. Voor zowel elektrotechnische als mechanische werkzaamheden is basis ICT-kennis vereist.

Minder onderhoud

Dat Hybride, ICE- en PHEV-voertuigen minder onderhoud nodig hebben dan een auto met een verbrandingsmotor is al in veel onderzoeken vastgesteld. In dit rapport wordt uitgegaan van een afname van 20 procent door toegenomen kwaliteit. Bij volledig Elektrische Voertuigen is dat 50 procent minder. “Het resterende onderhoud is vrij eenvoudig en beperkt zich tot slijtageonderdelen zoals het vervangen van remmen, banden en vloeistoffen. Olie verversen hoeft niet meer. Daarmee verdwijnt een goede margepakker.” Reparaties komen nog nauwelijks voor voorspelt het onderzoek. Vervangen is goedkoper. De verhouding loon/onderdelen op de factuur is 1:1. “De apk is tegen 2040 gewijzigd in permanente monitoring, waardoor het werkplaatsbezoek inclusief upsellmogelijkheden mogelijk afneemt.”

Voor de monteurs geldt dat ICT-kennis is onontbeerlijk is voor zowel het uitlezen van data, het stellen en oplossen van diagnoses, als voor elektrotechnische én mechanische werkzaamheden. Zelfs het vervangen van een oliefilter moet worden vastgelegd via de software. Anders krijgt de klant een storingsmelding. Alle monteurs werken met digitale hulpmiddelen voor technische en administratieve taken. Monteurs werken straks meer op hun eigen niveau. Anno 2018 werkt volgens het rapport 80 procent van het niveau-4-personeel in werkelijkheid op niveau 2 tot 3; “In de toekomst is dit financieel niet meer te behappen.”Lees meer over connected cars in het gelijknamige dossier.

Technische specialisten hebben veel systeemkennis nodig. Door de opkomst van augmented reality hulpmiddelen en zelfdiagnosesystemen veranderen de benodigde competenties. Enerzijds is er behoefte aan lager opgeleid personeel dat instructies kan opvolgen voor het vervangen van onderdelen. Anderzijds is er behoefte aan hoger opgeleide medewerkers die complexe problemen kunnen oplossen en specifieke kennis hebben van de te doorlopen stappen in diagnosesystemen. Door wijzigingen in de apk voor nieuwe voertuigen zijn er volgens het onderzoek minder apk-keurmeesters nodig. 

Volgens Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt, is het rapport een mooi vertrekpunt. “Het is aan ondernemers om nu zélf een visie te ontwikkelen op hun toekomst. Het voorbereiden van je bedrijf én medewerkers kost tijd. Maar die tijd hebben we nog, wel is het zaak daar nú mee aan de slag te gaan.”Tijdens het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven hield voorzitter Gerard ten Buuren zijn leden al een spiegel voor. ‘Geen keuze is ook een keuze, mits bewust gemaakt.’

Vragen

Ieder bedrijf zou zich volgens de makers van het rapport in ieder geval de volgende vijf vragen moeten stellen:
Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?
Welke impact heeft de ‘connected car’ – waarbij informatie over zowel de auto als het rijgedrag via internet gedeeld wordt – op mijn autobedrijf?
Hoe moet ik mijn werkplaats inrichten?
Wat vragen de veranderingen van mijn werkplaatspersoneel?
Op welke typen onderhoud kan ik mij het beste richten?

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Werkplaats van de toekomst zonder apk en diagnose ter plekke’ | Automotive Online

‘Werkplaats van de toekomst zonder apk en diagnose ter plekke’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Welke investeringen zijn nodig in werkplaatsinrichting en personeel tegen 2040? (Foto: Rapport)

Elektrisch vervoer, connected cars, de autonome auto, nieuwe wetgeving en van bezit naar gebruik zijn de vijf belangrijkste ontwikkelingen waar de werkplaatsen van autobedrijven in de komende twintig jaar mee te maken krijgen. Hoe snel ze gaan plaatsvinden en hoe groot de impact is op de werkplaats hangt af van de mate waarin klanten open staan voor deze ontwikkelingen. En hoeveel nieuwe partijen de markt betreden. Dat is de belangrijkste conclusie uit een woensdag gepresenteerd onderzoek over de werkplaats van de toekomst in opdracht van Bovag, Innovam, Oomt en RAI Vereniging.

De onderzoekers schetsen in het rapport vier toekomstscenario’s. Voor ieder scenario beschrijft het rapport hoe belangrijke zaken voor de werkplaats zoals het uitlezen van data, het diagnose stellen en oplossen, de verhouding elektro- en mechanisch werk, de werkplaatsuren, de werkplaatsinrichting en het personeel er uit gaan zien.Bekijk het hele rapport in de Automotive Kennisbank.

Wat zeker gaat veranderen in de werkplaats is de manier waarop data worden uitgelezen. De toenemende software en connected car-toepassingen leveren volgens de onderzoekers veel voertuiginformatie en gebruikersdata op. “Door deze gegevens te koppelen aan de onderhoudshistorie van het voertuig, is het mogelijk voorspellingen te doen over de onderhoudsbehoefte. Auto’s ter plekke in de werkplaats uitlezen, komt straks niet meer voor.”

Geen monteur aan te pas

Doordat auto’s tegen 2040 beschikken over zelfdiagnosesystemen die veel verder gaan dan nu komt de monteur er volgens het onderzoek alleen aan te pas als het systeem faalt. Een technische helpdesk ondersteunt de monteur op afstand en kan de diagnose-apparatuur overnemen. Indien nodig gaat de auto op transport naar een specialist. “Voor het oplossen van de gestelde diagnose maken de monteurs gebruik van augmented reality.”

De toename van elektrotechnische werkzaamheden vraagt om monteurs met specifieke kennis en ervaring. Het afstellen van camera’s, radars en dergelijke gebeurt automatisch met (kunstmatige) intelligente apparatuur. Monteurs voeren deze werkzaamheden niet meer uit. Modules en sub-assemblages zullen eerder vervangen dan gerepareerd worden. Voor zowel elektrotechnische als mechanische werkzaamheden is basis ICT-kennis vereist.

Minder onderhoud

Dat Hybride, ICE- en PHEV-voertuigen minder onderhoud nodig hebben dan een auto met een verbrandingsmotor is al in veel onderzoeken vastgesteld. In dit rapport wordt uitgegaan van een afname van 20 procent door toegenomen kwaliteit. Bij volledig Elektrische Voertuigen is dat 50 procent minder. “Het resterende onderhoud is vrij eenvoudig en beperkt zich tot slijtageonderdelen zoals het vervangen van remmen, banden en vloeistoffen. Olie verversen hoeft niet meer. Daarmee verdwijnt een goede margepakker.” Reparaties komen nog nauwelijks voor voorspelt het onderzoek. Vervangen is goedkoper. De verhouding loon/onderdelen op de factuur is 1:1. “De apk is tegen 2040 gewijzigd in permanente monitoring, waardoor het werkplaatsbezoek inclusief upsellmogelijkheden mogelijk afneemt.”

Voor de monteurs geldt dat ICT-kennis is onontbeerlijk is voor zowel het uitlezen van data, het stellen en oplossen van diagnoses, als voor elektrotechnische én mechanische werkzaamheden. Zelfs het vervangen van een oliefilter moet worden vastgelegd via de software. Anders krijgt de klant een storingsmelding. Alle monteurs werken met digitale hulpmiddelen voor technische en administratieve taken. Monteurs werken straks meer op hun eigen niveau. Anno 2018 werkt volgens het rapport 80 procent van het niveau-4-personeel in werkelijkheid op niveau 2 tot 3; “In de toekomst is dit financieel niet meer te behappen.”Lees meer over connected cars in het gelijknamige dossier.

Technische specialisten hebben veel systeemkennis nodig. Door de opkomst van augmented reality hulpmiddelen en zelfdiagnosesystemen veranderen de benodigde competenties. Enerzijds is er behoefte aan lager opgeleid personeel dat instructies kan opvolgen voor het vervangen van onderdelen. Anderzijds is er behoefte aan hoger opgeleide medewerkers die complexe problemen kunnen oplossen en specifieke kennis hebben van de te doorlopen stappen in diagnosesystemen. Door wijzigingen in de apk voor nieuwe voertuigen zijn er volgens het onderzoek minder apk-keurmeesters nodig. 

Volgens Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt, is het rapport een mooi vertrekpunt. “Het is aan ondernemers om nu zélf een visie te ontwikkelen op hun toekomst. Het voorbereiden van je bedrijf én medewerkers kost tijd. Maar die tijd hebben we nog, wel is het zaak daar nú mee aan de slag te gaan.”Tijdens het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven hield voorzitter Gerard ten Buuren zijn leden al een spiegel voor. ‘Geen keuze is ook een keuze, mits bewust gemaakt.’

Vragen

Ieder bedrijf zou zich volgens de makers van het rapport in ieder geval de volgende vijf vragen moeten stellen:
Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?
Welke impact heeft de ‘connected car’ – waarbij informatie over zowel de auto als het rijgedrag via internet gedeeld wordt – op mijn autobedrijf?
Hoe moet ik mijn werkplaats inrichten?
Wat vragen de veranderingen van mijn werkplaatspersoneel?
Op welke typen onderhoud kan ik mij het beste richten?

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.