‘Marktaandeel online onderdelenverkoop groeit naar 14%’
Circa veertien procent van alle onderdelen wordt inmiddels online gekocht. Dat concludeert de VREI (Verein Freies Ersatzteilemarkt), een club van voornamelijk Duitse toeleveranciers, op basis van onderzoek in zes landen (Scandinavië, Frankrijk en Duitsland). Vooral het prijsvoordeel en de professionalisering en internationalisering van online retailers zorgen voor groei van de online verkoop. Dat meldt de Duitse website AMZ, dat het onderzoek heeft ingezien. Hoe groot de groei is ten opzichte van het vorige onderzoek, wordt niet vermeld.
In de komende jaren neemt het marktaandeel van online retailers, zoals Mister Auto en Oscaro, toe tot ongeveer 18 procent.
De lagere prijs van online gekochte onderdelen is de belangrijkste reden voor de groei van het marktaandeel. De prijsverschillen met het klassieke distributiekanaal lopen op tot dertig procent. De verwachting is dat de prijzen in de komende jaren wel naar elkaar toe groeien, mede omdat de grote onderdelendistributeurs zich meer op online gaan richten, schrijft AMZ.
Het rapport is te koop voor 1.590 euro.