PSA steelt de show in Genève
Voor PSA-baas Carlos Tavares was de Autosalon van Genève een prettige aangelegenheid. De dag voor de opening van de beurs kon hij de overname van Opel presenteren, de volgende dag nam Peugeot de Auto van het Jaar-trofee in ontvangst voor de Peugeot 3008. Iets minder aandacht was er voor DS, het luxebroertje van Citroën, dat zijn eerste echt eigen model presenteerde: de DS7. DS komt maar langzaam uit de startblokken, dus ook dat succes wilde Tavares vieren.
Voorafgaand aan de overname van Opel was het de vraag of de Duitse en Franse cultuurverschillen tot een clash zouden leiden. Vooralsnog maakt niemand bij Opel zich daar zorgen over. Daar zijn ze vooral blij dat ze geen rekening meer hoeven houden met GM-concerngenoten Buick en Cadillac. En de al bestaande samenwerking – dit jaar komen er al twee gezamenlijke producten op de markt – lijkt vooralsnog goed uit te pakken. De positieve reactie op de overname is een nieuwe pluim op Tavares’ hoed; eerder wist hij PSA weer winstgevend te maken en volgens ingewijden heeft hij Opel bovendien voor een schijntje binnengehaald (GM staat voor ongeveer 9 miljard euro aan pensioenlasten garant).
Oproep Marchionne
Voor Fiat-topman Sergio Marchionne alle reden om zijn collega uitgebreid te complimenteren. “Tavares is de beste operating manager in de industrie”, zei hij. Marchionne zelf ziet het liefst snel nog meer overnames. “De industrie kampt nog steeds met een grote overcapaciteit. Daarnaast geven we nu individueel enorm veel geld uit aan nieuwe technieken.” Op de vraag of General Motors nu Fiat moet overnemen, antwoordde Marchionne: “Of Volkswagen. Dat mag ons ook kopen.” Een dag later meldde Volkswagen-topman Matthias Müller voorlopig nog wel even genoeg te hebben aan de eigen problemen. Maar voor insiders was de oproep van Marchionne wel een teken dat Fiat naarstig op zoek is naar een nieuwe partner. En inmiddels schijnt ook VW toch met een schuin oog naar Fiat te kijken.
Geen plug-ins
Een andere onlangs overgenomen autofabrikant, Mitsubishi, presenteerde in Genève zijn nieuwe koers. Het bedrijf legt zich volledig toe op suv’s en wil een concurrent worden van Jeep en Land Rover, met nieuwe modellen die worden ontwikkeld onder toezicht van Nissan. Opvallend was dat er daarbij geen toekomst lijkt te zijn voor plug-inmodellen, waarmee het merk in Nederland veel succes heeft gekend. Renaults designchef Laurens van den Acker liet weten zich niet met het design van Mitsubishi te bemoeien. Hij vertelde dat hij Renault inmiddels naar behoren heeft gepositioneerd en dat het nu tijd wordt voor de volgende stap: het ontwikkelen van de perfecte autonoom rijdende en elektrische auto.
De verrassing van de beurs was niet eens de toch aangekondigde samenwerking tussen Spyker en Koenigsegg, maar een nieuw mobiliteitsconcept van Italdesign. Deze VW-dochter heeft samen met Airbus een prototype gebouwd van een modulair gebouwde elektrische auto, die samen met een drone verkocht wordt. In het geval van een file komt de drone de auto (minus onderstel) oppikken om zo geen tijd te verliezen. Het was een van de eyecatchers van een verder vrij onopvallende beurs waar vooral veel extreme sportwagens werden gepresenteerd, eens te meer het bewijs dat de autobranche niet zonder zijn heftige pk’s kan. Gelukkig waren er voor de modernisten ook enkele ev’s en werden er nieuwe mobiliteitsconcepten gepresenteerd. Maar bovenal was de autosalon het feestje van PSA.
Tekst: Bart Kuijpers en Wim Oude Weernink.