VW-schandaal raakt ook andere fabrikanten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook op de Europese beurzen was het malaise. Het aandeel Volkswagen zit al dagen in een afdaling en zag zijn koers op de beurs in Frankfurt vandaag met 19,8 procent dalen. Op diezelfde beurs daalde BMW 6 procent in waarde, Daimler 7 procent. In Parijs daalden Renault en PSA respectievelijk 7,1 en 8,8 procent in waarde. De onrust rond de autofabrikanten wordt inmiddels ook gevoed door de Franse overheid, die een onderzoek eist naar alle dieselauto’s.

Aversie
In Frankrijk heerst al jaren aversie tegen dieselauto’s. De Franse minister van Financiën Michel Sapin riep vandaag op tot een grootschalig onderzoek naar de uitstoot van schadelijke stoffen voor alle diesels op de Europese markt. “We hebben het hier niet over de kwaliteit van lederen stoelen, maar over een stof die mensen vergiftigt.” Ook de Duitse overheid heeft aangekondigd de reikwijdte van het dieselschandaal te onderzoeken. De Europese Commissie riep de nationale regeringen op om “extra waakzaam te zijn op de nationale producenten.”

De Europese Commissie werkt al enkele jaren aan een nieuwe uitstoottest, die uitgaat van de praktijk in plaats van de resultaten in een geconditioneerde omgeving. Uit onderzoek van TNO blijkt de uitstoot van veel auto’s in de praktijk veel hoger te zijn dan volgens fabrieksopgaaf.

Dit onderzoeksinstituut verwacht dan ook dat het Volkswagenschandaal slechts het topje van de ijsberg is en dat ook andere fabrikanten onder de loep moeten worden genomen.

Inmiddels is het Volkswagen-concern ook in Azië en Australië onderwerp van onderzoek. Het gaat om diesels van de modellen VW Jetta, VW Beetle, Audi A3 en de VW Golf (alle van bouwjaren 2009 en 2015) en om de Passat (bouwjaren 2014-2015) waarbij de uitstoot die tijdens testen wordt geregistreerd door `sjoemelsoftware` lager is dan de uitstoot in de praktijk.

VW-schandaal raakt ook andere fabrikanten | Automotive Online

VW-schandaal raakt ook andere fabrikanten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook op de Europese beurzen was het malaise. Het aandeel Volkswagen zit al dagen in een afdaling en zag zijn koers op de beurs in Frankfurt vandaag met 19,8 procent dalen. Op diezelfde beurs daalde BMW 6 procent in waarde, Daimler 7 procent. In Parijs daalden Renault en PSA respectievelijk 7,1 en 8,8 procent in waarde. De onrust rond de autofabrikanten wordt inmiddels ook gevoed door de Franse overheid, die een onderzoek eist naar alle dieselauto’s.

Aversie
In Frankrijk heerst al jaren aversie tegen dieselauto’s. De Franse minister van Financiën Michel Sapin riep vandaag op tot een grootschalig onderzoek naar de uitstoot van schadelijke stoffen voor alle diesels op de Europese markt. “We hebben het hier niet over de kwaliteit van lederen stoelen, maar over een stof die mensen vergiftigt.” Ook de Duitse overheid heeft aangekondigd de reikwijdte van het dieselschandaal te onderzoeken. De Europese Commissie riep de nationale regeringen op om “extra waakzaam te zijn op de nationale producenten.”

De Europese Commissie werkt al enkele jaren aan een nieuwe uitstoottest, die uitgaat van de praktijk in plaats van de resultaten in een geconditioneerde omgeving. Uit onderzoek van TNO blijkt de uitstoot van veel auto’s in de praktijk veel hoger te zijn dan volgens fabrieksopgaaf.

Dit onderzoeksinstituut verwacht dan ook dat het Volkswagenschandaal slechts het topje van de ijsberg is en dat ook andere fabrikanten onder de loep moeten worden genomen.

Inmiddels is het Volkswagen-concern ook in Azië en Australië onderwerp van onderzoek. Het gaat om diesels van de modellen VW Jetta, VW Beetle, Audi A3 en de VW Golf (alle van bouwjaren 2009 en 2015) en om de Passat (bouwjaren 2014-2015) waarbij de uitstoot die tijdens testen wordt geregistreerd door `sjoemelsoftware` lager is dan de uitstoot in de praktijk.