Frank de Wit, directeur De Witte Garage:

Interview | De Witte Garage: ‘Ik wil geen hokjesgeest’

Interview • Zo fris en kraakhelder als de naam De Witte Garage klinkt, zo recht door zee is directeur Frank de Wit. Van hard werken in zijn eigen bedrijf krijgt hij alleen maar energie. En dat wil hij ook uitstralen naar klanten en medewerkers. “Bij alles wat je doet, moet je de klant in je hoofd houden.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Frank de Wit, directeur De Witte Garage, krijgt energie van hard werken. (Foto: Gerard van Bree)

Hoe ben je vijf jaar geleden op het idee gekomen om voor jezelf te beginnen met een universeel, onafhankelijk autobedrijf?

“Het is nu of nooit, dacht ik vijf jaar geleden. Ik heb jarenlang met veel plezier bij dealerbedrijven gewerkt, maar het zelfstandig ondernemerschap bleef altijd kriebelen. Toen ik als chef werkplaats werkte, behandelde ik het bedrijf waar ik werkte ook als mijn eigen onderneming. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en ben ik voor mezelf begonnen.”

“Natuurlijk heb ik mijn vrouw toen wel gevraagd wat zij van die plannen vond. Als jij er niet achter kan staan, dan werkt het niet, heb ik gezegd. Want als ik iets doe, dan doe ik het met alle commitment. Dat betekent dus veel uren draaien en veel van huis. Dat heeft ook consequenties voor haar. Nee, mijn vrouw werkt niet in het bedrijf. Dat wil ik ook zo houden. Ik denk trouwens dat ze niet eens voor mij zou willen werken. Ik kan namelijk best eigenwijs zijn. Uiteraard houd ik haar op de hoogte, maar ik overleg geen dingen van het bedrijf met haar. Als ik ’s avonds op de bank zit, wil ik loskomen van het bedrijf.”

In het kort: Frank de Wit

Geboren: 1975 / Geboorteplaats: Arnhem / Woonplaats: Elst (gld) / Opleiding: MTS Autotechniek, 2e en 1e monteur, apk en Middenmanagement / Carrière: Fiat-dealer, Mazda-dealer, 2001-2015 chef werkplaats BMW-dealer, 2016-heden dga De Witte Garage / Relatie: Gehuwd / Kinderen: 2 / Hobby’s: Sleutelen en als serviceteam (internationale) autorally’s rijden

Hoe zijn de eerste vijf jaar van het zelfstandig ondernemerschap bevallen?

“Ik had het misschien wel tien jaar eerder moeten doen. Ik draai nu werkweken van zo’n 70 uur, waarvan ongeveer 40 uur in de werkplaats. Het gekke is dat ik van die vele werkuren in mijn eigen bedrijf meer energie krijg dan van 40 uur werken bij een baas. Als je ergens werkt waar de dingen niet helemaal gaan zoals jij het wil, dan kost het energie. Dat vind ik het fijnste van het zelfstandig ondernemerschap: dat je helemaal zelf bepaalt wat er in het bedrijf gebeurt en welk beleid er wordt gevoerd. In veel bedrijven wordt de onderlinge samenwerking vertroebeld door allerlei bijkomende aspecten, zoals de positie van mensen of prognoses die nog per se moeten worden gehaald. Daar waak ik voor in mijn bedrijf.”

Welke lessen heb je meegenomen uit je eigen werkervaring bij dealerbedrijven?

“Ik wil geen hokjescultuur in mijn bedrijf. Veel dealerbedrijven zijn opgedeeld in verschillende afdelingen. Door die organisatiestructuur komen monteurs vaak vrijwel niet in aanraking met klanten. Of ze mogen en kunnen zelf niet met de klanten praten. Eigenlijk verwacht ik hier het tegenovergestelde: ik wil dat monteurs zelf actief meedenken, eigen verantwoordelijkheid dragen en contact hebben met de klanten. Dat maakt het werk voor hen ook veel leuker en interessanter. Ik zoek monteurs die niet alleen alles van de techniek weten, maar ook goed kunnen communiceren. Veel van de monteurs die bij me werken zijn afkomstig van een dealerbedrijf. Voordeel daarvan is dat ze goed zijn opgeleid, veel specifieke up to date merkkennis hebben en heel goed de weg weten in de reparatiedata van fabrikanten.”

Van 70 uren werken in mijn eigen bedrijf krijg ik meer energie dan van 40 uur bij een baas

“Als universeel autobedrijf wil ik de uitstraling van een dealerbedrijf. Dat betekent een nette, strakke en professionele uitstraling van binnen en van buiten, goed kwaliteitswerk leveren, een uitstekende service en een goed betaalbare prijs. Voor mij betekent dat professionele imago ook dat er altijd een receptioniste aan de balie zit die de klanten vriendelijk ontvangt en de telefoon opneemt, zodat je als zelfstandig ondernemer niet met een telefoon in je achterzak door je bedrijf hoeft te lopen. Klanten krijgen meteen een professionele indruk van je bedrijf als ze keurig te woord worden gestaan door onze receptioniste. Ik denk dat juist die simpele details doorslaggevend zijn voor het succes van een bedrijf. Aandacht voor klanten, een praatje met een monteur: het klinkt allemaal zo eenvoudig, maar juist dat onthouden mensen vaak.”

Waarom vind je het belangrijk dat monteurs contact hebben met klanten?

“Ik merk dat klanten het op prijs stellen als je ze meeneemt in de oplossingen die we voor hen vinden. Mensen vinden het fijn als degene die aan hun auto werkt ook zelf komt vertellen waarom een bepaalde reparatie nodig is. Wij hebben een duidelijk prijsbeleid met vaste prijzen voor de werkzaamheden. Een klant mag hier nooit onaangenaam verrast zijn door een factuur. Als er iets verandert in het werk, dan gaat dat nooit zonder overleg. Dan snappen mensen ook waarom iets nodig moest worden gerepareerd en het zoveel moest kosten.”

Waarom heb je je als universeel autobedrijf niet aangesloten bij een garageformule?

vvbvanbree frank de witte 08836kopie“Ik ben al diverse keren benaderd door garageformules, maar tot op heden ben ik nog geen formule tegengekomen die naadloos op onze organisatie aansluit. Vaak organiseren de formules marketingacties op landelijk niveau, terwijl je daar als ondernemer misschien helemaal niet op zit te wachten. En als je zelf een specifieke, regionale actie wilt voeren, dan moet je dat weer overleggen. Wij staan niet geheel afwijzend tegenover concepten en misschien dient zich er in de toekomst wel een aan waarin we ons herkennen. Op dat moment kunnen wij ons daar alsnog bij aansluiten. ”

Wat zijn de belangrijkste kernwaarden van je bedrijf en je manier van leidinggeven?

“Open, eerlijk en transparant. Daar is niks aan bedacht of verzonnen, dat is zoals ik in elkaar zit. Het staat voor een bepaalde mentaliteit, de manier waarop ik zaken doe en de manier waarop ik omga met mijn klanten en medewerkers.

Toen ik in 2017 was genomineerd voor de titel Autobedrijf van het Jaar kreeg ik ook een bijbehorende schouwing van mijn bedrijf. Daar rolde een aantal verbeterpunten uit. Zoals bijvoorbeeld: als je eerlijk en open wilt zijn, moet je ook zorgen dat klanten bij je bedrijf en werkplaats naar binnen kunnen kijken. En dus heb ik meteen een glazen deur geplaatst tussen de receptie en de werkplaats.”

“Het grappige is dat de naam De Witte Garage tot de verbeelding spreekt bij veel mensen. Veel klanten denken bijvoorbeeld dat ze er ook elders vestigingen van hebben gezien. Het is een naam die blijft hangen, dat is alleen maar een voordeel. En, zelf heet ik De Wit natuurlijk.”

Over de Witte garage

Eigenaar Frank de Wit begon in 2016 voor zichzelf met een universeel, onafhankelijk garagebedrijf in Elst. Een jaar later nam hij een nabijgelegen bandenservicebedrijf over, waarmee hij het klantenbestand in de regio fors uitbreidde en ook de ‘bandenklanten’ aan zijn bedrijf wist te binden voor onderhoud en reparatie. Om alles onder één dak te kunnen onderbrengen en de occasionverkoop volwaardig te kunnen uitbouwen, verhuisde De Wit vorig jaar naar een groter bedrijfspand van 1.450 vierkante meter en op een beter zichtbare plek op het bedrijventerrein van Elst. Het bedrijf telt 4 monteurs en 2 medewerkers op de front office en richt zich voor het overgrote deel op de particuliere onderhoudsmarkt en een deel klein zakelijke mkb-klanten. De Wit wil meer gaan doen in de occasionverkoop, door het bedrijf op termijn uit te breiden met een showroom.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interview | De Witte Garage: ‘Ik wil geen hokjesgeest’ | Automotive Online
Frank de Wit, directeur De Witte Garage:

Interview | De Witte Garage: ‘Ik wil geen hokjesgeest’

Interview • Zo fris en kraakhelder als de naam De Witte Garage klinkt, zo recht door zee is directeur Frank de Wit. Van hard werken in zijn eigen bedrijf krijgt hij alleen maar energie. En dat wil hij ook uitstralen naar klanten en medewerkers. “Bij alles wat je doet, moet je de klant in je hoofd houden.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Frank de Wit, directeur De Witte Garage, krijgt energie van hard werken. (Foto: Gerard van Bree)

Hoe ben je vijf jaar geleden op het idee gekomen om voor jezelf te beginnen met een universeel, onafhankelijk autobedrijf?

“Het is nu of nooit, dacht ik vijf jaar geleden. Ik heb jarenlang met veel plezier bij dealerbedrijven gewerkt, maar het zelfstandig ondernemerschap bleef altijd kriebelen. Toen ik als chef werkplaats werkte, behandelde ik het bedrijf waar ik werkte ook als mijn eigen onderneming. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en ben ik voor mezelf begonnen.”

“Natuurlijk heb ik mijn vrouw toen wel gevraagd wat zij van die plannen vond. Als jij er niet achter kan staan, dan werkt het niet, heb ik gezegd. Want als ik iets doe, dan doe ik het met alle commitment. Dat betekent dus veel uren draaien en veel van huis. Dat heeft ook consequenties voor haar. Nee, mijn vrouw werkt niet in het bedrijf. Dat wil ik ook zo houden. Ik denk trouwens dat ze niet eens voor mij zou willen werken. Ik kan namelijk best eigenwijs zijn. Uiteraard houd ik haar op de hoogte, maar ik overleg geen dingen van het bedrijf met haar. Als ik ’s avonds op de bank zit, wil ik loskomen van het bedrijf.”

In het kort: Frank de Wit

Geboren: 1975 / Geboorteplaats: Arnhem / Woonplaats: Elst (gld) / Opleiding: MTS Autotechniek, 2e en 1e monteur, apk en Middenmanagement / Carrière: Fiat-dealer, Mazda-dealer, 2001-2015 chef werkplaats BMW-dealer, 2016-heden dga De Witte Garage / Relatie: Gehuwd / Kinderen: 2 / Hobby’s: Sleutelen en als serviceteam (internationale) autorally’s rijden

Hoe zijn de eerste vijf jaar van het zelfstandig ondernemerschap bevallen?

“Ik had het misschien wel tien jaar eerder moeten doen. Ik draai nu werkweken van zo’n 70 uur, waarvan ongeveer 40 uur in de werkplaats. Het gekke is dat ik van die vele werkuren in mijn eigen bedrijf meer energie krijg dan van 40 uur werken bij een baas. Als je ergens werkt waar de dingen niet helemaal gaan zoals jij het wil, dan kost het energie. Dat vind ik het fijnste van het zelfstandig ondernemerschap: dat je helemaal zelf bepaalt wat er in het bedrijf gebeurt en welk beleid er wordt gevoerd. In veel bedrijven wordt de onderlinge samenwerking vertroebeld door allerlei bijkomende aspecten, zoals de positie van mensen of prognoses die nog per se moeten worden gehaald. Daar waak ik voor in mijn bedrijf.”

Welke lessen heb je meegenomen uit je eigen werkervaring bij dealerbedrijven?

“Ik wil geen hokjescultuur in mijn bedrijf. Veel dealerbedrijven zijn opgedeeld in verschillende afdelingen. Door die organisatiestructuur komen monteurs vaak vrijwel niet in aanraking met klanten. Of ze mogen en kunnen zelf niet met de klanten praten. Eigenlijk verwacht ik hier het tegenovergestelde: ik wil dat monteurs zelf actief meedenken, eigen verantwoordelijkheid dragen en contact hebben met de klanten. Dat maakt het werk voor hen ook veel leuker en interessanter. Ik zoek monteurs die niet alleen alles van de techniek weten, maar ook goed kunnen communiceren. Veel van de monteurs die bij me werken zijn afkomstig van een dealerbedrijf. Voordeel daarvan is dat ze goed zijn opgeleid, veel specifieke up to date merkkennis hebben en heel goed de weg weten in de reparatiedata van fabrikanten.”

Van 70 uren werken in mijn eigen bedrijf krijg ik meer energie dan van 40 uur bij een baas

“Als universeel autobedrijf wil ik de uitstraling van een dealerbedrijf. Dat betekent een nette, strakke en professionele uitstraling van binnen en van buiten, goed kwaliteitswerk leveren, een uitstekende service en een goed betaalbare prijs. Voor mij betekent dat professionele imago ook dat er altijd een receptioniste aan de balie zit die de klanten vriendelijk ontvangt en de telefoon opneemt, zodat je als zelfstandig ondernemer niet met een telefoon in je achterzak door je bedrijf hoeft te lopen. Klanten krijgen meteen een professionele indruk van je bedrijf als ze keurig te woord worden gestaan door onze receptioniste. Ik denk dat juist die simpele details doorslaggevend zijn voor het succes van een bedrijf. Aandacht voor klanten, een praatje met een monteur: het klinkt allemaal zo eenvoudig, maar juist dat onthouden mensen vaak.”

Waarom vind je het belangrijk dat monteurs contact hebben met klanten?

“Ik merk dat klanten het op prijs stellen als je ze meeneemt in de oplossingen die we voor hen vinden. Mensen vinden het fijn als degene die aan hun auto werkt ook zelf komt vertellen waarom een bepaalde reparatie nodig is. Wij hebben een duidelijk prijsbeleid met vaste prijzen voor de werkzaamheden. Een klant mag hier nooit onaangenaam verrast zijn door een factuur. Als er iets verandert in het werk, dan gaat dat nooit zonder overleg. Dan snappen mensen ook waarom iets nodig moest worden gerepareerd en het zoveel moest kosten.”

Waarom heb je je als universeel autobedrijf niet aangesloten bij een garageformule?

vvbvanbree frank de witte 08836kopie“Ik ben al diverse keren benaderd door garageformules, maar tot op heden ben ik nog geen formule tegengekomen die naadloos op onze organisatie aansluit. Vaak organiseren de formules marketingacties op landelijk niveau, terwijl je daar als ondernemer misschien helemaal niet op zit te wachten. En als je zelf een specifieke, regionale actie wilt voeren, dan moet je dat weer overleggen. Wij staan niet geheel afwijzend tegenover concepten en misschien dient zich er in de toekomst wel een aan waarin we ons herkennen. Op dat moment kunnen wij ons daar alsnog bij aansluiten. ”

Wat zijn de belangrijkste kernwaarden van je bedrijf en je manier van leidinggeven?

“Open, eerlijk en transparant. Daar is niks aan bedacht of verzonnen, dat is zoals ik in elkaar zit. Het staat voor een bepaalde mentaliteit, de manier waarop ik zaken doe en de manier waarop ik omga met mijn klanten en medewerkers.

Toen ik in 2017 was genomineerd voor de titel Autobedrijf van het Jaar kreeg ik ook een bijbehorende schouwing van mijn bedrijf. Daar rolde een aantal verbeterpunten uit. Zoals bijvoorbeeld: als je eerlijk en open wilt zijn, moet je ook zorgen dat klanten bij je bedrijf en werkplaats naar binnen kunnen kijken. En dus heb ik meteen een glazen deur geplaatst tussen de receptie en de werkplaats.”

“Het grappige is dat de naam De Witte Garage tot de verbeelding spreekt bij veel mensen. Veel klanten denken bijvoorbeeld dat ze er ook elders vestigingen van hebben gezien. Het is een naam die blijft hangen, dat is alleen maar een voordeel. En, zelf heet ik De Wit natuurlijk.”

Over de Witte garage

Eigenaar Frank de Wit begon in 2016 voor zichzelf met een universeel, onafhankelijk garagebedrijf in Elst. Een jaar later nam hij een nabijgelegen bandenservicebedrijf over, waarmee hij het klantenbestand in de regio fors uitbreidde en ook de ‘bandenklanten’ aan zijn bedrijf wist te binden voor onderhoud en reparatie. Om alles onder één dak te kunnen onderbrengen en de occasionverkoop volwaardig te kunnen uitbouwen, verhuisde De Wit vorig jaar naar een groter bedrijfspand van 1.450 vierkante meter en op een beter zichtbare plek op het bedrijventerrein van Elst. Het bedrijf telt 4 monteurs en 2 medewerkers op de front office en richt zich voor het overgrote deel op de particuliere onderhoudsmarkt en een deel klein zakelijke mkb-klanten. De Wit wil meer gaan doen in de occasionverkoop, door het bedrijf op termijn uit te breiden met een showroom.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.