Diagnosespecialisten: Toegang krijgen tot serviceportaal Tesla ‘vrijwel onmogelijk’

Jeroen Vos Jeroen Vos
Toegang krijgen tot het serviceportaal van Tesla is volgens Ruud Beukers, directeur Autoniveau, makkelijker gezegd, dan gedaan. (Foto: Shutterstock)

Tesla lanceerde onlangs een nieuw serviceportaal waarmee autobedrijven toegang kunnen krijgen tot de onderhouds- en reparatie-informatie van de fabrikant. Toegang krijgen tot het serviceportaal is echter niet eenvoudig, merkt een aantal diagnosespecialisten op die we vroegen naar hun ervaring hiermee. “Wij hebben inmiddels 8 verschillende accounts, maar een jaarabonnement kopen voor een diagnosetester lukt ons niet”, zegt Ruud Beukers, directeur opleidingsinstituut Autoniveau en medeoprichter van kennisplatform Edge Mobility.

Het lukt niet

Tegen betaling van een vast tarief zouden autobedrijven via het serviceportaal toegang moeten krijgen tot bedradingsschema’s, handleidingen voor onderhoud, reparatietips en het aantal benodigde arbeidsuren voor bepaalde onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Beukers weet inmiddels uit ervaring dat toegang krijgen tot de serviceportaal makkelijker is gezegd dan gedaan. “Wij hebben al 2 jaar toegang tot de fabrieksdata van Tesla, die wij gebruiken voor onze trainingen. En die kennis vullen wij graag aan met een diagnosepakket van Tesla. Echter, in de afgelopen 10 maanden is het ons slechts 1 keer gelukt om toegang te krijgen tot de diagnosetester. En dat was ook nog slechts voor één dag. Het aanschaffen van een jaarabonnement of korter lukt ons gewoon niet.”

Je kunt wel een account aanmaken, maar omdat de betaling niet lukt, krijg je geen toegang

Adrie Valentijn, Autobedrijf Adrie Valentijn

Adrie Valentijn, algemeen directeur van Carprof Valentijn Zaltbommel en lid van de garageformule voor elektrische auto’s Nexdrive, herkent het probleem dat Beukers aankaart. “Het portaal werkt niet. Je kunt netjes een account aanmaken, maar omdat de betaling niet lukt, krijg je gewoon geen toegang tot het serviceportaal. Tesla maakt hier mooie sier mee, maar het is dramatisch slecht geregeld.”

Buitensporig ingewikkeld

Beukers stelt dat hij het probleem bij zowel Tesla als branchevereniging Bovag heeft aangekaart. “De communicatie met Tesla verloopt stroef. Wij hebben inmiddels 8 verschillende accounts aangemaakt, omdat je bij elke poging een nieuw account aan moet maken. Een abonnement kopen via een bestaand account is onmogelijk. En als je dat aankaart bij Tesla, dan krijg je weken later te horen dat zij niet kunnen reproduceren waar het aan ligt.”

Hans Joosten, branchemanager onafhankelijke autobedrijven van Bovag, bevestigt het relaas van Beukers. “Ook wij kennen de problemen bij het serviceportaal van Tesla. Het is buitensporig ingewikkeld en kostbaar om toegang te krijgen tot de fabrieksdata. Hiermee lijken zij zich niet te houden aan de regelgeving rond toegang tot data voor het universele kanaal.” Dat de autofabrikant al langer toegang geeft tot de fabrieksdata, is niet algemeen bekend, vertelt Joosten. “Tesla is niet scheutig met informatie en ze hebben het serviceportaal ook niet voldoende onder de aandacht gebracht bij universelen.”Omdat in het universele kanaal de kennis van de mogelijkheden op het gebied van diagnose nog wel eens tekort schiet, is de brancheverenigingen met diverse belanghebbenden in de branche de campagne Auto’s de Baas gestart.

John Philips, eigenaar van opleidingsinstituut GMTO, is eveneens bekend met toegangsproblemen van het serviceportaal. “De diagnosepakketten zijn inderdaad nog niet vrij toegankelijk. En dat is niet het enige wat ontbreekt: ook de technische informatie is nog lang niet compleet. Je kan erop maar niet alles is verkrijgbaar. Deze mistanden hebben wij via het platform Auto’s de Baas al doorgegeven bij het meldpunt van de RDW. De auto’s van Tesla hebben immers een goedkeuring voor de Europese markt gekregen en daarbij hoort niet alleen levering van het voertuig maar ook toegang tot voertuigdata en software.”

Tesla is volgens Beukers niet de enige autofabrikant die zuinig is met zijn fabrieksdata. “Andere merken maken het ook moeilijk voor onafhankelijke autobedrijven om toegang te krijgen tot deze informatie. Maar Tesla is wel het lastigste merk.” Die mening deelt Valentijn. “Alle fabrikanten maken het lastig om toegang te krijgen tot fabrieksdata, maar uiteindelijk lukt het wel. Bij Tesla is dat onmogelijk.” Adrie Valentijn (Carprof- en Nexdrive-lid) en Emiel Stolk (lid van Edgemobility en Autocrew) vertelden in de Livestream over het ontbreken van een aftersalesstrategie bij Tesla.

Tesla is om een reactie gevraagd.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Diagnosespecialisten: Toegang krijgen tot serviceportaal Tesla ‘vrijwel onmogelijk’ | Automotive Online

Diagnosespecialisten: Toegang krijgen tot serviceportaal Tesla ‘vrijwel onmogelijk’

Jeroen Vos Jeroen Vos
Toegang krijgen tot het serviceportaal van Tesla is volgens Ruud Beukers, directeur Autoniveau, makkelijker gezegd, dan gedaan. (Foto: Shutterstock)

Tesla lanceerde onlangs een nieuw serviceportaal waarmee autobedrijven toegang kunnen krijgen tot de onderhouds- en reparatie-informatie van de fabrikant. Toegang krijgen tot het serviceportaal is echter niet eenvoudig, merkt een aantal diagnosespecialisten op die we vroegen naar hun ervaring hiermee. “Wij hebben inmiddels 8 verschillende accounts, maar een jaarabonnement kopen voor een diagnosetester lukt ons niet”, zegt Ruud Beukers, directeur opleidingsinstituut Autoniveau en medeoprichter van kennisplatform Edge Mobility.

Het lukt niet

Tegen betaling van een vast tarief zouden autobedrijven via het serviceportaal toegang moeten krijgen tot bedradingsschema’s, handleidingen voor onderhoud, reparatietips en het aantal benodigde arbeidsuren voor bepaalde onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Beukers weet inmiddels uit ervaring dat toegang krijgen tot de serviceportaal makkelijker is gezegd dan gedaan. “Wij hebben al 2 jaar toegang tot de fabrieksdata van Tesla, die wij gebruiken voor onze trainingen. En die kennis vullen wij graag aan met een diagnosepakket van Tesla. Echter, in de afgelopen 10 maanden is het ons slechts 1 keer gelukt om toegang te krijgen tot de diagnosetester. En dat was ook nog slechts voor één dag. Het aanschaffen van een jaarabonnement of korter lukt ons gewoon niet.”

Je kunt wel een account aanmaken, maar omdat de betaling niet lukt, krijg je geen toegang

Adrie Valentijn, Autobedrijf Adrie Valentijn

Adrie Valentijn, algemeen directeur van Carprof Valentijn Zaltbommel en lid van de garageformule voor elektrische auto’s Nexdrive, herkent het probleem dat Beukers aankaart. “Het portaal werkt niet. Je kunt netjes een account aanmaken, maar omdat de betaling niet lukt, krijg je gewoon geen toegang tot het serviceportaal. Tesla maakt hier mooie sier mee, maar het is dramatisch slecht geregeld.”

Buitensporig ingewikkeld

Beukers stelt dat hij het probleem bij zowel Tesla als branchevereniging Bovag heeft aangekaart. “De communicatie met Tesla verloopt stroef. Wij hebben inmiddels 8 verschillende accounts aangemaakt, omdat je bij elke poging een nieuw account aan moet maken. Een abonnement kopen via een bestaand account is onmogelijk. En als je dat aankaart bij Tesla, dan krijg je weken later te horen dat zij niet kunnen reproduceren waar het aan ligt.”

Hans Joosten, branchemanager onafhankelijke autobedrijven van Bovag, bevestigt het relaas van Beukers. “Ook wij kennen de problemen bij het serviceportaal van Tesla. Het is buitensporig ingewikkeld en kostbaar om toegang te krijgen tot de fabrieksdata. Hiermee lijken zij zich niet te houden aan de regelgeving rond toegang tot data voor het universele kanaal.” Dat de autofabrikant al langer toegang geeft tot de fabrieksdata, is niet algemeen bekend, vertelt Joosten. “Tesla is niet scheutig met informatie en ze hebben het serviceportaal ook niet voldoende onder de aandacht gebracht bij universelen.”Omdat in het universele kanaal de kennis van de mogelijkheden op het gebied van diagnose nog wel eens tekort schiet, is de brancheverenigingen met diverse belanghebbenden in de branche de campagne Auto’s de Baas gestart.

John Philips, eigenaar van opleidingsinstituut GMTO, is eveneens bekend met toegangsproblemen van het serviceportaal. “De diagnosepakketten zijn inderdaad nog niet vrij toegankelijk. En dat is niet het enige wat ontbreekt: ook de technische informatie is nog lang niet compleet. Je kan erop maar niet alles is verkrijgbaar. Deze mistanden hebben wij via het platform Auto’s de Baas al doorgegeven bij het meldpunt van de RDW. De auto’s van Tesla hebben immers een goedkeuring voor de Europese markt gekregen en daarbij hoort niet alleen levering van het voertuig maar ook toegang tot voertuigdata en software.”

Tesla is volgens Beukers niet de enige autofabrikant die zuinig is met zijn fabrieksdata. “Andere merken maken het ook moeilijk voor onafhankelijke autobedrijven om toegang te krijgen tot deze informatie. Maar Tesla is wel het lastigste merk.” Die mening deelt Valentijn. “Alle fabrikanten maken het lastig om toegang te krijgen tot fabrieksdata, maar uiteindelijk lukt het wel. Bij Tesla is dat onmogelijk.” Adrie Valentijn (Carprof- en Nexdrive-lid) en Emiel Stolk (lid van Edgemobility en Autocrew) vertelden in de Livestream over het ontbreken van een aftersalesstrategie bij Tesla.

Tesla is om een reactie gevraagd.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.