Tesla opent serviceportaal voor universele autobedrijven

Jeroen Vos Jeroen Vos
(Foto: Shutterstock)

Autobedrijven krijgen van Tesla toegang tot fabrieksdata. Het lanceerde daartoe een serviceportaal, waardoor bedrijven gebruik kunnen maken van onderhoud- en reparatie-informatie. Hiervoor heeft de autofabrikant een speciale pagina gemaakt op zijn website. 

Tesla, dat in de afgelopen jaren een slechte reputatie verwierf als het gaat om zaken als onderhoud en service, heeft zelf maar beperkte servicecapaciteit. Het werkt onder meer met mobiele teams om op locatie service te verlenen.

Schadebedrijven konden al langer een merkerkenning aanvragen voor Tesla.

Kosten

Tegen betaling van een vast tarief krijgen onafhankelijke autobedrijven (maar Tesla stelt nergens merkdealers uit te sluiten) toegang tot bedradingsschema’s, handleidingen voor onderhoud, reparatietips en het aantal benodigde arbeidsuren. Toegang tot de informatie kost 30 euro per uur en 100 euro voor een dag. Maandelijks is een ondernemer 300 euro kwijt en op jaarbasis 2.700 euro. Daarnaast biedt de autofabrikant diagnosepakketten aan voor diagnose op afstand en diagnostische software. Dit kost 125 euro per uur en 175 euro voor een dag. Op maandbasis vraagt Tesla 750 euro voor het diagnosepakket en 4.500 voor jaarabonnement.

Tesla was nooit happig op het delen van voertuigdata, maar is nu van mening veranderd door universelen toegang te geven tot het serviceportaal. Onlangs maakte de autofabrikant ook een u-turn wat betreft salesoutlets: het aantal Europese verkooppunten is gegroeid naar 161 vestigingen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Tesla opent serviceportaal voor universele autobedrijven | Automotive Online

Tesla opent serviceportaal voor universele autobedrijven

Jeroen Vos Jeroen Vos
(Foto: Shutterstock)

Autobedrijven krijgen van Tesla toegang tot fabrieksdata. Het lanceerde daartoe een serviceportaal, waardoor bedrijven gebruik kunnen maken van onderhoud- en reparatie-informatie. Hiervoor heeft de autofabrikant een speciale pagina gemaakt op zijn website. 

Tesla, dat in de afgelopen jaren een slechte reputatie verwierf als het gaat om zaken als onderhoud en service, heeft zelf maar beperkte servicecapaciteit. Het werkt onder meer met mobiele teams om op locatie service te verlenen.

Schadebedrijven konden al langer een merkerkenning aanvragen voor Tesla.

Kosten

Tegen betaling van een vast tarief krijgen onafhankelijke autobedrijven (maar Tesla stelt nergens merkdealers uit te sluiten) toegang tot bedradingsschema’s, handleidingen voor onderhoud, reparatietips en het aantal benodigde arbeidsuren. Toegang tot de informatie kost 30 euro per uur en 100 euro voor een dag. Maandelijks is een ondernemer 300 euro kwijt en op jaarbasis 2.700 euro. Daarnaast biedt de autofabrikant diagnosepakketten aan voor diagnose op afstand en diagnostische software. Dit kost 125 euro per uur en 175 euro voor een dag. Op maandbasis vraagt Tesla 750 euro voor het diagnosepakket en 4.500 voor jaarabonnement.

Tesla was nooit happig op het delen van voertuigdata, maar is nu van mening veranderd door universelen toegang te geven tot het serviceportaal. Onlangs maakte de autofabrikant ook een u-turn wat betreft salesoutlets: het aantal Europese verkooppunten is gegroeid naar 161 vestigingen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.