ACM maakt de weg vrij voor directe verzekering

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
ACM geeft verzekeraars toestemming samen een regeling in te voeren om schade sneller af te handelen. (Foto: Shutterstock)

Verzekeraars mogen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) samen een regeling invoeren om schades aan motorrijtuigen sneller en eenvoudiger onderling af te handelen. Zo kondigt ACM vandaag aan. Een half jaar na de introductie gaat de ACM bekijken of het goed werkt. De nieuwe regeling gaat waarschijnlijk halverwege 2021 in.

Nu moeten consumenten met een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) de schade vaak zelf verhalen op de verzekeraar van de veroorzaker. Straks kunnen consumenten ook bij de eigen verzekeraar terecht. “Schadeverzekeraars openen een nieuwe route voor consumenten met een WA-verzekering om schade te verhalen. Dit kan gedoe en ergernis bij consumenten verminderen over schade aan hun voertuig die door anderen is aangebracht”, aldus Michiel Denkers, directeur Mededinging bij de ACM. “Consumenten moeten wel de vrijheid houden om rechtstreeks de schade bij de aansprakelijke verzekeraar te verhalen.”

De Autoriteit heeft de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met het Verbond van Verzekeraars over de doorvoering van enkele aanpassingen in haar bedrijfsregeling. Die maken duidelijk dat de consument zelf kan kiezen en zorgen ervoor dat nieuwe verzekeraars makkelijk kunnen toetreden tot de regeling.

Belangrijke stap

Het Verbond van Verzekeraars meldt dat verzekeraars opgetogen zijn over deze nieuwe mogelijkheid. In de praktijk blijkt, volgens het verbond, dat consumenten het liefst door hun eigen verzekeraar worden geholpen als ze schade hebben. Daarnaast zorgt dit directe contact voor een snellere schade-afhandeling. Als de directe verzekering er komt, kan dat behoorlijke impact hebben op schadeherstellers, aldus columnist Johan Schoonhoven.

“Wij zijn blij dat deze belangrijke stap in de route naar de invoering van een directe verzekering is genomen en dat de ACM dit toejuicht. Deze nieuwe manier van werken is erop gericht om de consument beter en sneller van dienst te zijn.  Als ook de Algemene Ledenvergadering van het Verbond zijn goedkeuring geeft, dan kijken we uit naar implementatie in het tweede helft van volgend jaar,” aldus Richard Weurding, directeur van het Verbond. Eerder dit jaar meldde het verbond dat verzekeraars veel geld toeleggen op WA-verzekeringen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

ACM maakt de weg vrij voor directe verzekering | Automotive Online

ACM maakt de weg vrij voor directe verzekering

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
ACM geeft verzekeraars toestemming samen een regeling in te voeren om schade sneller af te handelen. (Foto: Shutterstock)

Verzekeraars mogen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) samen een regeling invoeren om schades aan motorrijtuigen sneller en eenvoudiger onderling af te handelen. Zo kondigt ACM vandaag aan. Een half jaar na de introductie gaat de ACM bekijken of het goed werkt. De nieuwe regeling gaat waarschijnlijk halverwege 2021 in.

Nu moeten consumenten met een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) de schade vaak zelf verhalen op de verzekeraar van de veroorzaker. Straks kunnen consumenten ook bij de eigen verzekeraar terecht. “Schadeverzekeraars openen een nieuwe route voor consumenten met een WA-verzekering om schade te verhalen. Dit kan gedoe en ergernis bij consumenten verminderen over schade aan hun voertuig die door anderen is aangebracht”, aldus Michiel Denkers, directeur Mededinging bij de ACM. “Consumenten moeten wel de vrijheid houden om rechtstreeks de schade bij de aansprakelijke verzekeraar te verhalen.”

De Autoriteit heeft de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met het Verbond van Verzekeraars over de doorvoering van enkele aanpassingen in haar bedrijfsregeling. Die maken duidelijk dat de consument zelf kan kiezen en zorgen ervoor dat nieuwe verzekeraars makkelijk kunnen toetreden tot de regeling.

Belangrijke stap

Het Verbond van Verzekeraars meldt dat verzekeraars opgetogen zijn over deze nieuwe mogelijkheid. In de praktijk blijkt, volgens het verbond, dat consumenten het liefst door hun eigen verzekeraar worden geholpen als ze schade hebben. Daarnaast zorgt dit directe contact voor een snellere schade-afhandeling. Als de directe verzekering er komt, kan dat behoorlijke impact hebben op schadeherstellers, aldus columnist Johan Schoonhoven.

“Wij zijn blij dat deze belangrijke stap in de route naar de invoering van een directe verzekering is genomen en dat de ACM dit toejuicht. Deze nieuwe manier van werken is erop gericht om de consument beter en sneller van dienst te zijn.  Als ook de Algemene Ledenvergadering van het Verbond zijn goedkeuring geeft, dan kijken we uit naar implementatie in het tweede helft van volgend jaar,” aldus Richard Weurding, directeur van het Verbond. Eerder dit jaar meldde het verbond dat verzekeraars veel geld toeleggen op WA-verzekeringen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.