Verkiezingsdebat: Partijen eens over MRB-gewichtscorrectie elektrische auto

Verkiezingen • Bovag noemt de woorden van de kandidaat-Kamerleden hoopgevend.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(foto: Shutterstock)

Tijdens het Nationale Autodebat van BNR en Bovag hebben de vier debatterende partijen (D66, GroenLinks-PvdA, NSC en VVD) zich uitgesproken vóór een gewichtscorrectie in de MRB voor elektrische auto’s als die vanaf 2025 deels en vanaf 2026 volledige MRB moeten gaan betalen.

De elektrische auto is in 2026 gemiddeld 60 procent duurder in de (op gewicht gebaseerde) MRB dan een vergelijkbare benzineauto. De oorzaak hiervan is het extra gewicht van de accu. Dat is onwenselijk aldus Aukje de Vries, demissionair staatssecretaris en kandidaat-Kamerlid namens de VVD. “Wij willen ook de elektrische auto betaalbaar houden. Ik wil graag met de aanwezige partijen afspreken om sowieso te komen met een gewichtscorrectie in de MRB,” zo stelt De Vries.

GroenLinks-PvdA en D66 hadden zich daar al eerder voor uitgesproken en ook NSC bleek er voor te porren. In de woorden van kandidaat-kamerlid Tjebbe van Oostenbruggen, die namens NSC debatteerde: “Het kan niet zo zijn dat we gaan stimuleren om nieuwe benzineauto’s te kopen. Wij gaan voor eerlijk en betaalbaar. Dat moeten we slim doen.”

De twee andere partijen stemden in en daarmee was volgens BNR-presentatoren Wouter Karssen en Meindert Schut het ‘Akkoord van Bunnik’ een feit.

‘Gekkenwerk’

Han ten Broeke, algemeen voorzitter Bovag: “Vergelijk je een benzine-Golf met een ID3, dan betaalt de benzine-Golf 156 euro aan MRB per kwartaal (in Overijssel) tegen de ID3 straks 278 euro. Dat is bijna 80 procent meer. Gekkenwerk. En een trap op de rem van verduurzaming die je niet wil. Daarom is de uitspraak van deze vier partijen hoopgevend. Wij zullen zorgen dat dit ook in de formatie op tafel blijft liggen.”

Naast De Vries en Oostenbruggen namen ook Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) en Faissal Boulakjar (D66) deel aan het Autodebat.

Accijns

Gisteren meldde de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, dat de accijnskorting van kracht blijft. De Tweede Kamer had daar om verzocht.

Vorige week organiseerde de RAI Vereniging in Helmond ook een verkiezingsdebat. De insteek van dat debat was ondernemerschap en innovatie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Verkiezingsdebat: Partijen eens over MRB-gewichtscorrectie elektrische auto | Automotive Online

Verkiezingsdebat: Partijen eens over MRB-gewichtscorrectie elektrische auto

Verkiezingen • Bovag noemt de woorden van de kandidaat-Kamerleden hoopgevend.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(foto: Shutterstock)

Tijdens het Nationale Autodebat van BNR en Bovag hebben de vier debatterende partijen (D66, GroenLinks-PvdA, NSC en VVD) zich uitgesproken vóór een gewichtscorrectie in de MRB voor elektrische auto’s als die vanaf 2025 deels en vanaf 2026 volledige MRB moeten gaan betalen.

De elektrische auto is in 2026 gemiddeld 60 procent duurder in de (op gewicht gebaseerde) MRB dan een vergelijkbare benzineauto. De oorzaak hiervan is het extra gewicht van de accu. Dat is onwenselijk aldus Aukje de Vries, demissionair staatssecretaris en kandidaat-Kamerlid namens de VVD. “Wij willen ook de elektrische auto betaalbaar houden. Ik wil graag met de aanwezige partijen afspreken om sowieso te komen met een gewichtscorrectie in de MRB,” zo stelt De Vries.

GroenLinks-PvdA en D66 hadden zich daar al eerder voor uitgesproken en ook NSC bleek er voor te porren. In de woorden van kandidaat-kamerlid Tjebbe van Oostenbruggen, die namens NSC debatteerde: “Het kan niet zo zijn dat we gaan stimuleren om nieuwe benzineauto’s te kopen. Wij gaan voor eerlijk en betaalbaar. Dat moeten we slim doen.”

De twee andere partijen stemden in en daarmee was volgens BNR-presentatoren Wouter Karssen en Meindert Schut het ‘Akkoord van Bunnik’ een feit.

‘Gekkenwerk’

Han ten Broeke, algemeen voorzitter Bovag: “Vergelijk je een benzine-Golf met een ID3, dan betaalt de benzine-Golf 156 euro aan MRB per kwartaal (in Overijssel) tegen de ID3 straks 278 euro. Dat is bijna 80 procent meer. Gekkenwerk. En een trap op de rem van verduurzaming die je niet wil. Daarom is de uitspraak van deze vier partijen hoopgevend. Wij zullen zorgen dat dit ook in de formatie op tafel blijft liggen.”

Naast De Vries en Oostenbruggen namen ook Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) en Faissal Boulakjar (D66) deel aan het Autodebat.

Accijns

Gisteren meldde de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, dat de accijnskorting van kracht blijft. De Tweede Kamer had daar om verzocht.

Vorige week organiseerde de RAI Vereniging in Helmond ook een verkiezingsdebat. De insteek van dat debat was ondernemerschap en innovatie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.