Emissievoorstellen van EU leiden tot bezorgdheid bij Acea

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
shutterstock co2 2022
Vanaf 2035 mogen nieuwe auto's geen CO2 meer uitstoten. (Foto: Shutterstock) (Shuttertstock, 2022)

De Europese Commissie heeft vandaag strengere emissieregels voorgesteld voor de laatste generatie auto’s in de EU met een conventionele verbrandingsmotor. De nieuwe regelgeving zal leiden tot een derde minder uitstoot tegen 2035, aldus de Europese Commissie.

Volgens het voorstel blijft de emissie voor benzinemotoren  gelijk (60 milligram uitstoot per afgelegde kilometer), dat geldt ook voor dieselmotoren, die is toegestaan onder de Euro 6-regels. Het nieuwe pakket aan wetgeving zal waarschijnlijk niet klaar zijn voor eind 2024. De voorgestelde ingangsdatum, juli 2025 voor auto’s en bestelwagens is onrealistisch, volgens Acea.

Uitstel

De Europese vereniging van autofabrikanten zegt zich ernstig zorgen te maken over het voorstel van de EU. Met de huidige norm heeft de EU de meest uitgebreide en strenge normen voor verontreinigende emissies ter wereld. Dankzij de modernste voertuigtechnologie zijn de uitlaatemissies nu al op een nauwelijks meetbaar niveau, meent Acea.

De regels moeten nog worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europese Parlement. Dat is al verschillende keren uitgesteld door onenigheid over de inhoud van het maatregelenpakket. De Europese Commissie wil vanaf 2035 alleen nog de verkoop van volledig emissievrije auto’s toestaan.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Emissievoorstellen van EU leiden tot bezorgdheid bij Acea | Automotive Online

Emissievoorstellen van EU leiden tot bezorgdheid bij Acea

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
shutterstock co2 2022
Vanaf 2035 mogen nieuwe auto's geen CO2 meer uitstoten. (Foto: Shutterstock) (Shuttertstock, 2022)

De Europese Commissie heeft vandaag strengere emissieregels voorgesteld voor de laatste generatie auto’s in de EU met een conventionele verbrandingsmotor. De nieuwe regelgeving zal leiden tot een derde minder uitstoot tegen 2035, aldus de Europese Commissie.

Volgens het voorstel blijft de emissie voor benzinemotoren  gelijk (60 milligram uitstoot per afgelegde kilometer), dat geldt ook voor dieselmotoren, die is toegestaan onder de Euro 6-regels. Het nieuwe pakket aan wetgeving zal waarschijnlijk niet klaar zijn voor eind 2024. De voorgestelde ingangsdatum, juli 2025 voor auto’s en bestelwagens is onrealistisch, volgens Acea.

Uitstel

De Europese vereniging van autofabrikanten zegt zich ernstig zorgen te maken over het voorstel van de EU. Met de huidige norm heeft de EU de meest uitgebreide en strenge normen voor verontreinigende emissies ter wereld. Dankzij de modernste voertuigtechnologie zijn de uitlaatemissies nu al op een nauwelijks meetbaar niveau, meent Acea.

De regels moeten nog worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europese Parlement. Dat is al verschillende keren uitgesteld door onenigheid over de inhoud van het maatregelenpakket. De Europese Commissie wil vanaf 2035 alleen nog de verkoop van volledig emissievrije auto’s toestaan.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.