Europees Parlement stemt voor verbod op brandstofauto’s in 2035

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
shutterstock co2 2022
Nieuwe auto's mogen vanaf 2035 geen CO2 meer uitstoten. (Foto: Shutterstock) (Shuttertstock, 2022)

 Het Europees Parlement heeft vanavond ingestemd met het voorstel van de Europese Commissie om vanaf 2035 alleen nog de verkoop van volledig emissieloze auto’s toe te staan. Dat meldt het Europees Parlement zojuist. Het voorstel is onderdeel van het Fit for 55-plan, waarmee in 2030 de CO2-uitstoot in Europa met 55 procent moet zijn teruggebracht ten opzichte van 1990.Automotive-columnist Arjen de Jong vreest dat de Europese plannen vooral Aziatische merken in het zadel helpen.

Waar andere voorstellen uit het pakket sneuvelden of werden verzacht, kwam het voorstel voor personen- en bestelauto’s er ongewijzigd doorheen, met 339 stemmen voor, 249 tegen en 24 onthoudingen. Het voorstel behelst officieel dat de CO2-uitstoot van nieuwe Europese bestel- en personenauto’s in 2035 100 procent lager moeten liggen dan in 2021. In 2030 moet de CO2-reductie voor personenauto’s 55 procent zijn en voor bestelauto’s 50 procent.

Duidelijkheid

Rapporteur Jan Huitema (VVD) onderhandelde namens de Europese Commissie over het voorstel en is tevreden met het resultaat. “Deze wetgeving stimuleert het op de markt brengen van schone (sic) auto’s, bijvoorbeeld elektrisch of waterstof”, aldus Huitema. “Met CO2-normen scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren we innovatie en investeringen voor autofabrikanten. Met meer emissievrije auto’s op de weg zal de luchtkwaliteit op termijn verbeteren”, denkt hij. Zijn verwachting is dat door de wetgeving de aanschafprijs van elektrische en waterstofauto’s naar beneden gaat en dat er sneller een tweedehands markt ontstaat. 

De volgende stap in het besluitvormingsproces is dat het door het Europees Parlement goedgekeurde voorstel nu wordt voorgelegd aan de lidstaten.

Over een nieuw emissiehandelssysteem (ETS), een importheffing op ‘vuile’ stoffen zoals metalen en een Sociaal Klimaatfonds werd geen overeenstemming bereikt.

tabel eu voorstel

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Europees Parlement stemt voor verbod op brandstofauto’s in 2035 | Automotive Online

Europees Parlement stemt voor verbod op brandstofauto’s in 2035

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
shutterstock co2 2022
Nieuwe auto's mogen vanaf 2035 geen CO2 meer uitstoten. (Foto: Shutterstock) (Shuttertstock, 2022)

 Het Europees Parlement heeft vanavond ingestemd met het voorstel van de Europese Commissie om vanaf 2035 alleen nog de verkoop van volledig emissieloze auto’s toe te staan. Dat meldt het Europees Parlement zojuist. Het voorstel is onderdeel van het Fit for 55-plan, waarmee in 2030 de CO2-uitstoot in Europa met 55 procent moet zijn teruggebracht ten opzichte van 1990.Automotive-columnist Arjen de Jong vreest dat de Europese plannen vooral Aziatische merken in het zadel helpen.

Waar andere voorstellen uit het pakket sneuvelden of werden verzacht, kwam het voorstel voor personen- en bestelauto’s er ongewijzigd doorheen, met 339 stemmen voor, 249 tegen en 24 onthoudingen. Het voorstel behelst officieel dat de CO2-uitstoot van nieuwe Europese bestel- en personenauto’s in 2035 100 procent lager moeten liggen dan in 2021. In 2030 moet de CO2-reductie voor personenauto’s 55 procent zijn en voor bestelauto’s 50 procent.

Duidelijkheid

Rapporteur Jan Huitema (VVD) onderhandelde namens de Europese Commissie over het voorstel en is tevreden met het resultaat. “Deze wetgeving stimuleert het op de markt brengen van schone (sic) auto’s, bijvoorbeeld elektrisch of waterstof”, aldus Huitema. “Met CO2-normen scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren we innovatie en investeringen voor autofabrikanten. Met meer emissievrije auto’s op de weg zal de luchtkwaliteit op termijn verbeteren”, denkt hij. Zijn verwachting is dat door de wetgeving de aanschafprijs van elektrische en waterstofauto’s naar beneden gaat en dat er sneller een tweedehands markt ontstaat. 

De volgende stap in het besluitvormingsproces is dat het door het Europees Parlement goedgekeurde voorstel nu wordt voorgelegd aan de lidstaten.

Over een nieuw emissiehandelssysteem (ETS), een importheffing op ‘vuile’ stoffen zoals metalen en een Sociaal Klimaatfonds werd geen overeenstemming bereikt.

tabel eu voorstel

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.