Branche: ‘Onjuiste bpm-aanname levert schatkist voordeel op van 1,5 miljard euro’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Een onjuiste bpm-aanname heeft de schatkist een voordeel opgeleverd van 1,5 miljard, zo stellen Bovag en RAI Vereniging. (Foto: Shutterstock)

Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging stellen dat een onjuiste bpm-aanname de schatkist sinds 2017 1,5 miljard euro op heeft geleverd. Zo zou het ministerie van Financiën er ten onrechte van uit zijn gegaan dat brandstofauto’s jaarlijks zuiniger werden en dit hebben gekoppeld aan de bpm-tarieven. Daarom pleiten zij er voor dat het percentage voor ‘autonome vergroening’ op nul wordt gezet voor 2021. Dat maken beide brancheverenigingen vandaag bekend.

Volgens Bovag en RAI Vereniging is de doelstelling van maximaal 95 gram CO2-uitstoot over het gemiddelde van het aantal verkochte personenauto’s reeds gehaald. Dit vanwege de toename van het aantal elektrische auto’s en plug-in hybrides in het Nederlandse wagenpark. Daarom stellen de brancheverenigingen dat het percentage van 4,2 procent voor autonome vergroening, zoals het kabinet dat voor ogen heeft, niet realistisch is. De brancheorganisaties zien liever dat dit bijgesteld wordt naar nul.

Zuiniger

‘Autonome vergroening’ blijkt een term te zijn die het ministerie van Financiën hanteert. De gedachtegang was dat brandstofauto’s (benzine) steeds zuiniger zouden worden, waarbij voor schonere auto’s een lagere bpm gerekend zou worden. Maar vervolgens bleek dat autofabrikanten in gingen zetten op de elektrificatie. Hierdoor heeft de ‘autonome vergroening’ volgens Bovag en de RAI Vereniging niet plaatsen gevonden.

Doordat autofabrikanten inzetten op de elektrificatie verschijnen er volgens de brancheverenigingen minder zuinige brandstofmodellen op de weg dan dat het ministerie had verwacht. Toch werd de gemiddelde aanschafbelasting in het afgelopen jaar verhoogd naar 2.200 euro voor een auto in het A-segment, terwijl de bpm voor een compacte auto in het b-segment 4.200 euro bedroeg.

Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën maakte eerder bekend dat een aanpassing van de bpm-regels in het belastingplan 2021 worden opgenomen. Bovag en RAI Verenging geven aan dat zij graag meedenken over de aanpassingen van het percentage voor autonome vergroening.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Branche: ‘Onjuiste bpm-aanname levert schatkist voordeel op van 1,5 miljard euro’ | Automotive Online

Branche: ‘Onjuiste bpm-aanname levert schatkist voordeel op van 1,5 miljard euro’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Een onjuiste bpm-aanname heeft de schatkist een voordeel opgeleverd van 1,5 miljard, zo stellen Bovag en RAI Vereniging. (Foto: Shutterstock)

Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging stellen dat een onjuiste bpm-aanname de schatkist sinds 2017 1,5 miljard euro op heeft geleverd. Zo zou het ministerie van Financiën er ten onrechte van uit zijn gegaan dat brandstofauto’s jaarlijks zuiniger werden en dit hebben gekoppeld aan de bpm-tarieven. Daarom pleiten zij er voor dat het percentage voor ‘autonome vergroening’ op nul wordt gezet voor 2021. Dat maken beide brancheverenigingen vandaag bekend.

Volgens Bovag en RAI Vereniging is de doelstelling van maximaal 95 gram CO2-uitstoot over het gemiddelde van het aantal verkochte personenauto’s reeds gehaald. Dit vanwege de toename van het aantal elektrische auto’s en plug-in hybrides in het Nederlandse wagenpark. Daarom stellen de brancheverenigingen dat het percentage van 4,2 procent voor autonome vergroening, zoals het kabinet dat voor ogen heeft, niet realistisch is. De brancheorganisaties zien liever dat dit bijgesteld wordt naar nul.

Zuiniger

‘Autonome vergroening’ blijkt een term te zijn die het ministerie van Financiën hanteert. De gedachtegang was dat brandstofauto’s (benzine) steeds zuiniger zouden worden, waarbij voor schonere auto’s een lagere bpm gerekend zou worden. Maar vervolgens bleek dat autofabrikanten in gingen zetten op de elektrificatie. Hierdoor heeft de ‘autonome vergroening’ volgens Bovag en de RAI Vereniging niet plaatsen gevonden.

Doordat autofabrikanten inzetten op de elektrificatie verschijnen er volgens de brancheverenigingen minder zuinige brandstofmodellen op de weg dan dat het ministerie had verwacht. Toch werd de gemiddelde aanschafbelasting in het afgelopen jaar verhoogd naar 2.200 euro voor een auto in het A-segment, terwijl de bpm voor een compacte auto in het b-segment 4.200 euro bedroeg.

Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën maakte eerder bekend dat een aanpassing van de bpm-regels in het belastingplan 2021 worden opgenomen. Bovag en RAI Verenging geven aan dat zij graag meedenken over de aanpassingen van het percentage voor autonome vergroening.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.