Strengere Europese uitstootnorm stap dichterbij

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De macht van de autolobby in Brussel lijkt tanende. (Foto: Shutterstock)

Ondanks felle protesten van de autofabrikantenvereniging Acea, lijkt het erop dat de uitstootnormen voor de voertuigvloot, waarover begin oktober in het Europees Parlement wordt gestemd, nog scherper zijn dan in het eerste voorstel van de Europese Commissie. De EC stelde een reductie van 15 procent in 2025 voor, de milieucommissie van het EP besloot vorige week tot een wetsvoorstel waarin wordt gesproken van 20 procent. En de reductie van 30 procent in 2030 die de EC voorstelde, is door de milieucommissie verder opgeschroefd, naar 45 procent.

Volgens de milieucommissie van het EP stimuleert het aanscherpen van de eisen een verdere elektrificering van de vloot. In het wetsvoorstel is ook opgenomen dat autofabrikanten in 2030 een modellenaanbod moeten hebben dat voor 40 procent bestaat uit lage-emissieauto’s (minder dan 50 gram CO2/km). In 2025 moet dat percentage op 20 procent liggen. Acea liet vorige week al weten dat te veel druk op deze elektrificering leidt tot een fors banenverlies in Europa.

Het wetsvoorstel van de Europese Commissie is nu dus in aangescherpte vorm goedgekeurd door de milieucommissie van het Europees Parlement. De volgende stap is dat er over de wet wordt gestemd door het volledige Parlement en de Europese ministerraad. Dat gebeurt in de eerste week van oktober.

Is de macht van de autolobby dan toch tanende? Onze verslaggever in Brussel, Peter Teffer, denkt van wel. Lees hier waarom.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Strengere Europese uitstootnorm stap dichterbij | Automotive Online

Strengere Europese uitstootnorm stap dichterbij

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De macht van de autolobby in Brussel lijkt tanende. (Foto: Shutterstock)

Ondanks felle protesten van de autofabrikantenvereniging Acea, lijkt het erop dat de uitstootnormen voor de voertuigvloot, waarover begin oktober in het Europees Parlement wordt gestemd, nog scherper zijn dan in het eerste voorstel van de Europese Commissie. De EC stelde een reductie van 15 procent in 2025 voor, de milieucommissie van het EP besloot vorige week tot een wetsvoorstel waarin wordt gesproken van 20 procent. En de reductie van 30 procent in 2030 die de EC voorstelde, is door de milieucommissie verder opgeschroefd, naar 45 procent.

Volgens de milieucommissie van het EP stimuleert het aanscherpen van de eisen een verdere elektrificering van de vloot. In het wetsvoorstel is ook opgenomen dat autofabrikanten in 2030 een modellenaanbod moeten hebben dat voor 40 procent bestaat uit lage-emissieauto’s (minder dan 50 gram CO2/km). In 2025 moet dat percentage op 20 procent liggen. Acea liet vorige week al weten dat te veel druk op deze elektrificering leidt tot een fors banenverlies in Europa.

Het wetsvoorstel van de Europese Commissie is nu dus in aangescherpte vorm goedgekeurd door de milieucommissie van het Europees Parlement. De volgende stap is dat er over de wet wordt gestemd door het volledige Parlement en de Europese ministerraad. Dat gebeurt in de eerste week van oktober.

Is de macht van de autolobby dan toch tanende? Onze verslaggever in Brussel, Peter Teffer, denkt van wel. Lees hier waarom.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.