Solera: Hoge brandstofkosten grootste uitdaging voor fleet managers

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Europese fleetmanagers maken zich veel zorgen over de hoge brandstofprijzen, een tekort aan chauffeurs en de angst voor een wereldwijde recessie. Dit concludeert softwarebedrijf Solera na onderzoek onder ruim 1.500 wagenparkbeheerders.

De stijgende brandstofkosten zijn de grootste uitdaging voor fleetmanagers: hier maakt 59 procent van de ondervraagden zich zorgen over. Dit percentage is zelfs 66 procent bij last-mile vloten, waar brandstof een veel groter deel van de totale kosten uitmaakt, concludeert Solera. Auto’s met een hybride aandrijflijn scoren hierdoor goed als het gaat om restwaardes, stelde Autotelex recent vast.

Tekort aan chauffeurs

Het tekort aan chauffeurs is volgens Solera de tweede grote uitdaging waar transporteurs mee te maken krijgen in 2023. Gemiddeld verwacht 25 procent hier problemen. In Oostenrijk (35 procent), Duitsland (33 procent) en het Verenigd-Koninkrijk (30 procent) zijn de zorgen het grootst.

Tegelijkertijd is bijna een kwart (22 procent) van de fleet managers bezorgd over de impact die een wereldwijde recessie zal hebben op hun chauffeurs in 2023. Fleet managers in Spanje (33 procent), Portugal (29 procent) en Oostenrijk (28 procent) maken zich hier het meest zorgen om, aldus Solera. Ook in Nederland is het vertrouwen bij ondernemers gedaald.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Solera: Hoge brandstofkosten grootste uitdaging voor fleet managers | Automotive Online

Solera: Hoge brandstofkosten grootste uitdaging voor fleet managers

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Europese fleetmanagers maken zich veel zorgen over de hoge brandstofprijzen, een tekort aan chauffeurs en de angst voor een wereldwijde recessie. Dit concludeert softwarebedrijf Solera na onderzoek onder ruim 1.500 wagenparkbeheerders.

De stijgende brandstofkosten zijn de grootste uitdaging voor fleetmanagers: hier maakt 59 procent van de ondervraagden zich zorgen over. Dit percentage is zelfs 66 procent bij last-mile vloten, waar brandstof een veel groter deel van de totale kosten uitmaakt, concludeert Solera. Auto’s met een hybride aandrijflijn scoren hierdoor goed als het gaat om restwaardes, stelde Autotelex recent vast.

Tekort aan chauffeurs

Het tekort aan chauffeurs is volgens Solera de tweede grote uitdaging waar transporteurs mee te maken krijgen in 2023. Gemiddeld verwacht 25 procent hier problemen. In Oostenrijk (35 procent), Duitsland (33 procent) en het Verenigd-Koninkrijk (30 procent) zijn de zorgen het grootst.

Tegelijkertijd is bijna een kwart (22 procent) van de fleet managers bezorgd over de impact die een wereldwijde recessie zal hebben op hun chauffeurs in 2023. Fleet managers in Spanje (33 procent), Portugal (29 procent) en Oostenrijk (28 procent) maken zich hier het meest zorgen om, aldus Solera. Ook in Nederland is het vertrouwen bij ondernemers gedaald.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.