Rechtbank: Verkoper moet ‘Duitse schadebak’ terugnemen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De auto bleek toch niet zo goed als nieuw. (Foto: Shutterstock)

Een verkoper van een rode Kia Picanto uit 2016 moet de auto terugnemen van de koper, nadat bleek dat de verkochte auto niet kon deelnemen aan het verkeer. Dat heeft de Rechtbank Amersfoort bepaald, zo blijkt uit het rechtbankverslag.

De auto werd door de eiser in het geschil gekocht op op 27 september 2020. In plaats van een proefrit te maken, liet ze alleen de motor stationair draaien. Daarna besloot ze om de auto te kopen voor 6.250 euro.

De auto werd op 27 september op kenteken van de koper gezet; de verkoper had de auto zelf gekocht op 11 november 2019, maar tussen augustus 2020 en 27 september was het kenteken geschorst.

Drijfnat display

Toen de koper met de auto ging rijden, kwamen echter meerdere gebreken aan het licht. Ze liet de auto onderzoeken door een expert, die constateerde dat het ging om een “klassiek geval van een Duitse schadebak”. Dat zou mede blijken uit het feit dat er bij invoering 106 euro bpm is betaald; normaliter is dit voor een soortgelijke auto (bouwjaar juni 2016) zo’n 1.300 euro, aldus de expert, die verder onder meer constateerde dat het display van de radio drijfnat was (‘bij het demonteren bleek er aan geprutst te zijn’) en ook “de afplakresten van de deurstijl gaven te denken”.

De koper besluit de auto vervolgens door een taxateur te laten keuren. Die stelt vast dat de waarde van de auto ongeveer 3 duizend euro is en constateert meerdere beschadigingen en slechte herstellingen aan de auto.

Op 14 juni 2021 meldde de koper aan de verkoper van de auto af te willen. Ze eist de koopsom terug, alsmede een schadevergoeding, maar de verkoopster wilde de auto niet terugnemen.

Dwangsom

De Rechtbank verplicht de verkoper nu – driekwart jaar na de aankoop – alsnog om de auto terug te nemen en de koopsom plus een deel van de kosten terug te betalen aan de verkoper. De doorslaggevende reden is dat de auto niet door de apk-keuring kwam, mede door beschadigde remsysteem en aandrijfas. “Een auto die feitelijk van meet af aan niet aan het verkeer kan deelnemen, beantwoordt naar het oordeel van de kantonrechter niet aan de overeenkomst”, zo staat in het rechtbankverslag.Lees ook: Gerechtshof: Autobedrijf hoeft schadeverleden importauto niet (altijd) te kennen.

De verkoopster moet de koopsom terugstorten en de kosten vergoeden die zijn gemaakt om de auto te taxeren en de accu te vervangen, met een totaal van ruim 7 duizend euro, op straffe van een dwangsom van 250 euro per dag met een maximum van 10 duizend euro. Andere kosten, zoals de apk-keuring, worden niet vergoed omdat die kosten sowieso moeten worden gemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Rechtbank: Verkoper moet ‘Duitse schadebak’ terugnemen | Automotive Online

Rechtbank: Verkoper moet ‘Duitse schadebak’ terugnemen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De auto bleek toch niet zo goed als nieuw. (Foto: Shutterstock)

Een verkoper van een rode Kia Picanto uit 2016 moet de auto terugnemen van de koper, nadat bleek dat de verkochte auto niet kon deelnemen aan het verkeer. Dat heeft de Rechtbank Amersfoort bepaald, zo blijkt uit het rechtbankverslag.

De auto werd door de eiser in het geschil gekocht op op 27 september 2020. In plaats van een proefrit te maken, liet ze alleen de motor stationair draaien. Daarna besloot ze om de auto te kopen voor 6.250 euro.

De auto werd op 27 september op kenteken van de koper gezet; de verkoper had de auto zelf gekocht op 11 november 2019, maar tussen augustus 2020 en 27 september was het kenteken geschorst.

Drijfnat display

Toen de koper met de auto ging rijden, kwamen echter meerdere gebreken aan het licht. Ze liet de auto onderzoeken door een expert, die constateerde dat het ging om een “klassiek geval van een Duitse schadebak”. Dat zou mede blijken uit het feit dat er bij invoering 106 euro bpm is betaald; normaliter is dit voor een soortgelijke auto (bouwjaar juni 2016) zo’n 1.300 euro, aldus de expert, die verder onder meer constateerde dat het display van de radio drijfnat was (‘bij het demonteren bleek er aan geprutst te zijn’) en ook “de afplakresten van de deurstijl gaven te denken”.

De koper besluit de auto vervolgens door een taxateur te laten keuren. Die stelt vast dat de waarde van de auto ongeveer 3 duizend euro is en constateert meerdere beschadigingen en slechte herstellingen aan de auto.

Op 14 juni 2021 meldde de koper aan de verkoper van de auto af te willen. Ze eist de koopsom terug, alsmede een schadevergoeding, maar de verkoopster wilde de auto niet terugnemen.

Dwangsom

De Rechtbank verplicht de verkoper nu – driekwart jaar na de aankoop – alsnog om de auto terug te nemen en de koopsom plus een deel van de kosten terug te betalen aan de verkoper. De doorslaggevende reden is dat de auto niet door de apk-keuring kwam, mede door beschadigde remsysteem en aandrijfas. “Een auto die feitelijk van meet af aan niet aan het verkeer kan deelnemen, beantwoordt naar het oordeel van de kantonrechter niet aan de overeenkomst”, zo staat in het rechtbankverslag.Lees ook: Gerechtshof: Autobedrijf hoeft schadeverleden importauto niet (altijd) te kennen.

De verkoopster moet de koopsom terugstorten en de kosten vergoeden die zijn gemaakt om de auto te taxeren en de accu te vervangen, met een totaal van ruim 7 duizend euro, op straffe van een dwangsom van 250 euro per dag met een maximum van 10 duizend euro. Andere kosten, zoals de apk-keuring, worden niet vergoed omdat die kosten sowieso moeten worden gemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.