‘China-commissie Amerikaans parlement vraagt om verhoging importtarief Chinese auto’s’

China • Het huidige importtarief van 25 procent is volgens verschillende afgevaardigden te laag.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Afgevaardigden schrijven in een gezamenlijke brief aan handelsvertegenwoordiger Katherine Tai dat het huidige importtarief van 25 procent van de Verenigde Staten op Chinese auto’s omhoog moet. Daarnaast uitten de wetgevers hun zorgen over de Chinese bedrijven die vanuit Mexico naar de Verenigde Staten exporteren. Dat meldt persbureau Reuters die inzage heeft in de brief.

Onder leiding van de Republikeinse voorzitter van de commissie China, Mike Gallagher, stellen de afgevaardigden dat ‘het van cruciaal belang is dat de tarieven op Chinese auto’s niet alleen worden gehandhaafd, maar ook worden verhoogd om de verwachte toename van Chinese import te stoppen’.

Volgens de afgevaardigden moet de Biden-regering onderzoeken welke schade de Chinese voertuigen toebrengen aan de Amerikaanse auto-industrie en welke maatregelen genomen kunnen worden om de dominantie van China op de wereldmarkt te bestrijden. Daarnaast waarschuwen de wetgevers in de brief voor de Chinese handelspartners zoals Mexico. China zou volgens de congresleden Mexico gebruiken voor toegang tot de Amerikaanse markt.

De Amerikaanse handelvertegenwoordiger (USTR) en de Chinese ambassade in Washington hebben beide niet gereageerd op een verzoek om commentaar.

Onderzoek

Europa deelt dezelfde zorgen als de Verenigde Staten, zo blijkt uit het onderzoek dat de Europese Commissie is gestart naar de invoer van Chinese auto’s. De Europese Commissie onderzoekt of China haar elektrische auto’s onder de kostprijs verkoopt op de Europese markt. De EU kondigde aan strafmaatregelen in zetten afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek.

In de rubriek De Kwestie analyseert de redactie van Automotive een heet hangijzer in de branche: Waar gaat het precies over? In deze editie: protectionisme. Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘China-commissie Amerikaans parlement vraagt om verhoging importtarief Chinese auto’s’ | Automotive Online

‘China-commissie Amerikaans parlement vraagt om verhoging importtarief Chinese auto’s’

China • Het huidige importtarief van 25 procent is volgens verschillende afgevaardigden te laag.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock).

Afgevaardigden schrijven in een gezamenlijke brief aan handelsvertegenwoordiger Katherine Tai dat het huidige importtarief van 25 procent van de Verenigde Staten op Chinese auto’s omhoog moet. Daarnaast uitten de wetgevers hun zorgen over de Chinese bedrijven die vanuit Mexico naar de Verenigde Staten exporteren. Dat meldt persbureau Reuters die inzage heeft in de brief.

Onder leiding van de Republikeinse voorzitter van de commissie China, Mike Gallagher, stellen de afgevaardigden dat ‘het van cruciaal belang is dat de tarieven op Chinese auto’s niet alleen worden gehandhaafd, maar ook worden verhoogd om de verwachte toename van Chinese import te stoppen’.

Volgens de afgevaardigden moet de Biden-regering onderzoeken welke schade de Chinese voertuigen toebrengen aan de Amerikaanse auto-industrie en welke maatregelen genomen kunnen worden om de dominantie van China op de wereldmarkt te bestrijden. Daarnaast waarschuwen de wetgevers in de brief voor de Chinese handelspartners zoals Mexico. China zou volgens de congresleden Mexico gebruiken voor toegang tot de Amerikaanse markt.

De Amerikaanse handelvertegenwoordiger (USTR) en de Chinese ambassade in Washington hebben beide niet gereageerd op een verzoek om commentaar.

Onderzoek

Europa deelt dezelfde zorgen als de Verenigde Staten, zo blijkt uit het onderzoek dat de Europese Commissie is gestart naar de invoer van Chinese auto’s. De Europese Commissie onderzoekt of China haar elektrische auto’s onder de kostprijs verkoopt op de Europese markt. De EU kondigde aan strafmaatregelen in zetten afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek.

In de rubriek De Kwestie analyseert de redactie van Automotive een heet hangijzer in de branche: Waar gaat het precies over? In deze editie: protectionisme. Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.