CAO: Bovag biedt 7 procent salarisverhoging, FNV ziet ‘slechte punten’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bovag wil de gecertificeerde opleiding voor het werken aan EV's laten subsidiëren door OOMT. (Foto: Shutterstock)

Bovag heeft in de lopende cao-onderhandelingen een loonsverhoging van 7 procent in de komende 22 maanden voorgesteld. Naast de loonvoorstellen oppert de brancheorganisatie om de jeugdschalen voor mensen met een relevante, afgeronde opleiding vast te stellen op 20 jaar of ouder. Dat meldt Bovag vandaag. 

Concreet is het aanbod 6 procent loonsverhoging over de looptijd tot november 2023. Met inbegrip van de eerdere verhoging per 1 januari 2022 van 1 procent worden de salarissen in 2022 met 3 procent verhoogd en in 2023 met 4 procent. In totaal ontvangt een werknemer in 22 maanden een salarisverhoging van 7 procent.  

FNV is gematigd positief over het bod. “Er ligt iets en dat is positief, maar we zijn er nog niet.”

Belang

Bovag stelt dat het met zijn voorstel laat zien dat de werkgevers medewerkers in de sector waarderen en dat ze hun koopkracht ruim op peil willen houden. “Overigens zien we dat de feitelijke lonen (de lonen die daadwerkelijk betaald worden, en dus niet de lonen uit de cao-schaal) ook behoorlijk gestegen zijn, de afgelopen tijd. Dat bewijst dat ook de individuele werkgevers op allerlei wijzen hun waardering laten blijken aan hun medewerkers. En dat is belangrijk, want we hebben allemaal belang bij een aantrekkelijke sector”, aldus Caroline Bekkering van de Bovag-delegatie.

Dagvensters

De onderhandelingen voor een nieuwe cao begonnen half februari en zijn nu in de tweede gespreksronde aanbeland. Bovag heeft daarin voorgesteld om de dagvensters van maandag tot en met vrijdag in de diverse sectoren van de cao te harmoniseren en te verruimen naar veertien uur voor nieuwe medewerkers. Ook stelt Bovag voor om de gecertificeerde opleiding voor het werken aan elektrische voertuigen te laten subsidiëren door opleidings- en ontwikkelingsfonds OOMT.

FNV meldt in een reactie dat er in het voorstel van Bovag goede “maar ook hele slechte punten” zaten. “De Bovag heeft een loonbod op tafel gelegd dat wij vooral in dit jaar te weinig vinden. Maar er lígt nu wel iets, en dat is positief.” De verruiming van de vensters blijft een gevoelig punt voor de bond. “Tot 21.00 uur beschikbaar zijn zonder toeslagen? Dat willen we niet.”

FNV stelt dat er ook op andere punten stappen vooruit zijn gezet, zoals in de regeling voor vervroegd uittreden. Op woensdag 16 maart is de laatste onderhandelingsronde. “Met een flinke eindsprint hopen we tot een goede, nieuwe cao Motorvoertuigen te komen”, schrijft FNV.

De huidige cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbranche loopt tot 31 maart 2022. Er vallen ruim 81 duizend mensen onder deze cao.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

CAO: Bovag biedt 7 procent salarisverhoging, FNV ziet ‘slechte punten’ | Automotive Online

CAO: Bovag biedt 7 procent salarisverhoging, FNV ziet ‘slechte punten’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bovag wil de gecertificeerde opleiding voor het werken aan EV's laten subsidiëren door OOMT. (Foto: Shutterstock)

Bovag heeft in de lopende cao-onderhandelingen een loonsverhoging van 7 procent in de komende 22 maanden voorgesteld. Naast de loonvoorstellen oppert de brancheorganisatie om de jeugdschalen voor mensen met een relevante, afgeronde opleiding vast te stellen op 20 jaar of ouder. Dat meldt Bovag vandaag. 

Concreet is het aanbod 6 procent loonsverhoging over de looptijd tot november 2023. Met inbegrip van de eerdere verhoging per 1 januari 2022 van 1 procent worden de salarissen in 2022 met 3 procent verhoogd en in 2023 met 4 procent. In totaal ontvangt een werknemer in 22 maanden een salarisverhoging van 7 procent.  

FNV is gematigd positief over het bod. “Er ligt iets en dat is positief, maar we zijn er nog niet.”

Belang

Bovag stelt dat het met zijn voorstel laat zien dat de werkgevers medewerkers in de sector waarderen en dat ze hun koopkracht ruim op peil willen houden. “Overigens zien we dat de feitelijke lonen (de lonen die daadwerkelijk betaald worden, en dus niet de lonen uit de cao-schaal) ook behoorlijk gestegen zijn, de afgelopen tijd. Dat bewijst dat ook de individuele werkgevers op allerlei wijzen hun waardering laten blijken aan hun medewerkers. En dat is belangrijk, want we hebben allemaal belang bij een aantrekkelijke sector”, aldus Caroline Bekkering van de Bovag-delegatie.

Dagvensters

De onderhandelingen voor een nieuwe cao begonnen half februari en zijn nu in de tweede gespreksronde aanbeland. Bovag heeft daarin voorgesteld om de dagvensters van maandag tot en met vrijdag in de diverse sectoren van de cao te harmoniseren en te verruimen naar veertien uur voor nieuwe medewerkers. Ook stelt Bovag voor om de gecertificeerde opleiding voor het werken aan elektrische voertuigen te laten subsidiëren door opleidings- en ontwikkelingsfonds OOMT.

FNV meldt in een reactie dat er in het voorstel van Bovag goede “maar ook hele slechte punten” zaten. “De Bovag heeft een loonbod op tafel gelegd dat wij vooral in dit jaar te weinig vinden. Maar er lígt nu wel iets, en dat is positief.” De verruiming van de vensters blijft een gevoelig punt voor de bond. “Tot 21.00 uur beschikbaar zijn zonder toeslagen? Dat willen we niet.”

FNV stelt dat er ook op andere punten stappen vooruit zijn gezet, zoals in de regeling voor vervroegd uittreden. Op woensdag 16 maart is de laatste onderhandelingsronde. “Met een flinke eindsprint hopen we tot een goede, nieuwe cao Motorvoertuigen te komen”, schrijft FNV.

De huidige cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbranche loopt tot 31 maart 2022. Er vallen ruim 81 duizend mensen onder deze cao.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.