Mist rond laadpaalprijzen trekt op

Jesse Busser Jesse Busser
De prijs voor laden wordt steeds duidelijker. (Foto: Shutterstock)

Het einde aan de ondoorzichtigheid van laadpaaltransacties lijkt in zicht, nu steeds meer leveranciers van onder andere laadpassen vaste prijzen hanteren. Onder andere leasemaatschappij Alphabet en pasleveranciers Multitankcard en Xximo kondigden onlangs aan om de prijzen voor leaserijders transparant te maken. En dat is nodig, want de oplaadtarieven van EV’s verschillen in Nederland soms nog sterk.

Onduidelijk

Het starttarief loopt uiteen van 12 cent tot 2 euro bij een openbaar laadstation en wordt bepaald door de charging point operator (CPO). Hier bovenop komen de extra kosten van de mobility service provider (MSP). Per laadpas kunnen deze bedragen verschillen. Voor gebruikers is van tevoren vaak niet duidelijk dat deze kosten meegerekend worden. De ANWB becijferde onlangs dat het laadtarief boven de één euro per kWh kunnen uitkomen voor een sessie, terwijl het gemiddelde tarief (inclusief fastchargers) rond de 41 cent per kWh is.

Nadat uit onderzoek van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) bleek al dat de laadprijzen ondoorzichtig zijn, besloot het ministerie van IenW om exploitanten te verplichten om zowel online, als aan de paal duidelijkheid over de prijzen te geven. Deze verplichte openheid gaat vanaf 1 juli 2021 gelden.

Transparantie

Een aantal bedrijven heeft deze transparantie inmiddels geregeld. Zo hanteert leasemaatschappij Alphabet, in samenwerking met Eneco eMobility, een vast tarief van 0,275 euro per kWh. Dit tarief geldt voor alle laadpalen in binnen- en buitenland; ook voor openbare en snellaadpunten.Lees ook het artikel op Fleet&Mobility: Pionieren met palen en passen.

Ook laadpasaanbieder Xximo hanteert vaste tarieven: een basis-laadtarief van €0,295 per kWh, een snellaadtarief van €0,545 per kWh en voor de Tesla Superchargers een tarief van €0,185 per kWh. Deze tarieven zijn van toepassing voor laadsessies in heel Nederland. “Wij rekenen geld voor onze dienstverlening, niet per kilowattuur. Wij hebben op basis van onze database een gemiddelde berekend. De ene keer zal een sessie hoger uitkomen dan ons tarief, de volgende keer lager. Maar we weten uit ervaring dat wagenparkbeheerders liever een voorspelbare prijs willen. En uiteindelijk betalen ze gerekend over meerdere laadsessies dus ook nooit te veel”, zegt Xximo-directeur Patrick Bunnik.

Wij vinden dat onze klanten wel een keuze moeten kunnen maken op basis van prijs

Patrick Roozeman, Multitankcard

Multitankcard hanteert geen vaste prijs, maar maakt via zijn laadpaallocator de prijzen inzichtelijk van 65 duizend openbare laadpalen in Nederland. Hierbij zijn verborgen kosten, zoals een starttarief, al meegenomen. “De prijs die je in de locator ziet, is de prijs die je betaalt”, zegt MTC-dircteur Patrick Roozeman. “Wij hanteren geen opslag, we werken met een abonneemodel.” Het bedrijf hanteert bewust geen vast tarief. “De ene laadpaal is een stuk goedkoper dan de andere; wij vinden dat onze klanten daar wel een keuze in moeten kunnen maken. Meestal heeft een berijder wel een paar vaste locaties waar hij altijd komt. Het zou dan niet fair zijn om een vaste prijs te hanteren als deze altijd hoger ligt dan het paaltarief.”

Mist rond laadpaalprijzen trekt op | Automotive Online

Mist rond laadpaalprijzen trekt op

Jesse Busser Jesse Busser
De prijs voor laden wordt steeds duidelijker. (Foto: Shutterstock)

Het einde aan de ondoorzichtigheid van laadpaaltransacties lijkt in zicht, nu steeds meer leveranciers van onder andere laadpassen vaste prijzen hanteren. Onder andere leasemaatschappij Alphabet en pasleveranciers Multitankcard en Xximo kondigden onlangs aan om de prijzen voor leaserijders transparant te maken. En dat is nodig, want de oplaadtarieven van EV’s verschillen in Nederland soms nog sterk.

Onduidelijk

Het starttarief loopt uiteen van 12 cent tot 2 euro bij een openbaar laadstation en wordt bepaald door de charging point operator (CPO). Hier bovenop komen de extra kosten van de mobility service provider (MSP). Per laadpas kunnen deze bedragen verschillen. Voor gebruikers is van tevoren vaak niet duidelijk dat deze kosten meegerekend worden. De ANWB becijferde onlangs dat het laadtarief boven de één euro per kWh kunnen uitkomen voor een sessie, terwijl het gemiddelde tarief (inclusief fastchargers) rond de 41 cent per kWh is.

Nadat uit onderzoek van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) bleek al dat de laadprijzen ondoorzichtig zijn, besloot het ministerie van IenW om exploitanten te verplichten om zowel online, als aan de paal duidelijkheid over de prijzen te geven. Deze verplichte openheid gaat vanaf 1 juli 2021 gelden.

Transparantie

Een aantal bedrijven heeft deze transparantie inmiddels geregeld. Zo hanteert leasemaatschappij Alphabet, in samenwerking met Eneco eMobility, een vast tarief van 0,275 euro per kWh. Dit tarief geldt voor alle laadpalen in binnen- en buitenland; ook voor openbare en snellaadpunten.Lees ook het artikel op Fleet&Mobility: Pionieren met palen en passen.

Ook laadpasaanbieder Xximo hanteert vaste tarieven: een basis-laadtarief van €0,295 per kWh, een snellaadtarief van €0,545 per kWh en voor de Tesla Superchargers een tarief van €0,185 per kWh. Deze tarieven zijn van toepassing voor laadsessies in heel Nederland. “Wij rekenen geld voor onze dienstverlening, niet per kilowattuur. Wij hebben op basis van onze database een gemiddelde berekend. De ene keer zal een sessie hoger uitkomen dan ons tarief, de volgende keer lager. Maar we weten uit ervaring dat wagenparkbeheerders liever een voorspelbare prijs willen. En uiteindelijk betalen ze gerekend over meerdere laadsessies dus ook nooit te veel”, zegt Xximo-directeur Patrick Bunnik.

Wij vinden dat onze klanten wel een keuze moeten kunnen maken op basis van prijs

Patrick Roozeman, Multitankcard

Multitankcard hanteert geen vaste prijs, maar maakt via zijn laadpaallocator de prijzen inzichtelijk van 65 duizend openbare laadpalen in Nederland. Hierbij zijn verborgen kosten, zoals een starttarief, al meegenomen. “De prijs die je in de locator ziet, is de prijs die je betaalt”, zegt MTC-dircteur Patrick Roozeman. “Wij hanteren geen opslag, we werken met een abonneemodel.” Het bedrijf hanteert bewust geen vast tarief. “De ene laadpaal is een stuk goedkoper dan de andere; wij vinden dat onze klanten daar wel een keuze in moeten kunnen maken. Meestal heeft een berijder wel een paar vaste locaties waar hij altijd komt. Het zou dan niet fair zijn om een vaste prijs te hanteren als deze altijd hoger ligt dan het paaltarief.”