Bovag en vakbonden onderzoeken korte ‘crisis-cao’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bovag en de bonden praten over een beperkte 'crisis-cao'. (Foto; Shutterstock)

Bovag en de vakbonden hebben op initiatief van de brancheorganisatie afgesproken om de komende weken de mogelijkheden te onderzoeken voor een korte, beperkte ‘crisis-cao’. Dat hebben ze afgesproken tijdens de tweede, formele onderhandelingsronde voor een nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven (MvT), zo meldt Bovag.

Gezien de huidige, zeer onzekere situatie in de branche zijn beide partijen overeengekomen dat het wellicht verstandig is tot een zogeheten ‘crisis-cao’ te komen voor een beperkte tijd en met een beperkt aantal onderwerpen. Er wordt gedacht aan een looptijd van 12 maanden, met een beperkte loonafspraak en afspraken over het generatiepact, RVU (regeling vervroegd uittreden) en het stimuleren van leerwerkplekken.

De onderhandelingen voor de nieuwe cao zijn begin oktober gestart. Volgens Bovag werd tijdens dat eerste gesprek al duidelijk dat de vakbonden oog hebben voor de onzekere tijden en lastige situatie waarin veel bedrijven nu verkeren. Pal voor de eerste afspraak maakte de bonden duidelijk vast te houden aan een looneis van 5 procent.

De huidige cao liep af op 31 oktober en blijft gewoon geldig totdat er nieuwe afspraken zijn overeengekomen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Bovag en vakbonden onderzoeken korte ‘crisis-cao’ | Automotive Online

Bovag en vakbonden onderzoeken korte ‘crisis-cao’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bovag en de bonden praten over een beperkte 'crisis-cao'. (Foto; Shutterstock)

Bovag en de vakbonden hebben op initiatief van de brancheorganisatie afgesproken om de komende weken de mogelijkheden te onderzoeken voor een korte, beperkte ‘crisis-cao’. Dat hebben ze afgesproken tijdens de tweede, formele onderhandelingsronde voor een nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven (MvT), zo meldt Bovag.

Gezien de huidige, zeer onzekere situatie in de branche zijn beide partijen overeengekomen dat het wellicht verstandig is tot een zogeheten ‘crisis-cao’ te komen voor een beperkte tijd en met een beperkt aantal onderwerpen. Er wordt gedacht aan een looptijd van 12 maanden, met een beperkte loonafspraak en afspraken over het generatiepact, RVU (regeling vervroegd uittreden) en het stimuleren van leerwerkplekken.

De onderhandelingen voor de nieuwe cao zijn begin oktober gestart. Volgens Bovag werd tijdens dat eerste gesprek al duidelijk dat de vakbonden oog hebben voor de onzekere tijden en lastige situatie waarin veel bedrijven nu verkeren. Pal voor de eerste afspraak maakte de bonden duidelijk vast te houden aan een looneis van 5 procent.

De huidige cao liep af op 31 oktober en blijft gewoon geldig totdat er nieuwe afspraken zijn overeengekomen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.