Corona-liveblog #49: Bovag monitor: Achterban heeft meer vertrouwen | Duitse deelstaten vragen aanschafpremie voor auto’s
11:40 | Bovag: Groeiend vertrouwen op goede afloop
Uit de zevende coronamonitor van Bovag blijkt dat het vertrouwen onder achterban op een goede afloop (nu 83%, was 79%) op zijn hoogst is sinds het begin van de peilingen. Het aantal ondernemers dat omzetverlies opgeeft, daalt en ook het geschatte omzetverlies neemt af. Opmerkelijk is ook dat liquiditeitsproblemen op dit moment een minder grote impact hebben op de bedrijfsvoering. In totaal zegt 67,3 procent van de ondernemers te kampen met omzetverlies, dat is iets lager dan de piek in week 17 toen dit op 74,7 procent lag. Het aantal bedrijven dat verwacht afscheid te moeten nemen van medewerkers daalt van 31 procent naar 28,7 procent. Over het algemeen wordt de beslissing hierover uitgesteld.
Volgens de brancheorganisatie heeft de laatste persconferentie van premier Rutte een gunstig effect: er mag weer meer en de economie komt weer langzaam op gang. In de vorige Bovag monitor leken de leden al iets minder pessimistisch en dat beeld lijkt zich nu door te zetten. Het aantal leden dat krediet nodig heeft binnen nu en drie maanden is gedaald naar 59,8 procent, tegenover 80,5 procent in de vorige meting. Iets meer dan de helft van de ondernemers (55,6%) maakt gebruikt van een overheidsmaatregel, waarbij de NOW de meestgebruikte regeling is. Ook ziet Bovag dat bedrijven iets minder hulp vragen aan derden. De accountant wordt het meest (60%) geraadpleegd, gevolgd door de branchevereniging (41,8%) en de overheid (23,1%).
10:55 | Mclaren schrapt 1.200 banen
Autofabrikant Mclaren schrapt 1.200 arbeidsplaatsen, vanwege de de Covid-19 pandemie en het budgetplafond dat vanaf 2021 in de Formule-1 wordt ingevoerd. Dat meldt het bedrijf. “McLaren is hard geraakt door het cancellen van motorsportevenementen, het opschorten van de productie in de fabrieken en de retailactiviteiten wereldwijd.”
Skynews meldt dat er bij de renstal ongeveer 70 banen zullen worden geschrapt. Vanaf volgend seizoen geldt een bestedingslimiet per Formule-1 team van ongeveer 155 miljoen euro.
10:37 | Roep om aanschafpremie in Duitsland wordt luider
De minister-presidenten van de deelstaten Niedersachsen en Saarland dringen bij de rijksoverheid aan op een kooppremie om de Duitse auto-industrie uit het slop te halen. Hierbij zou de milieubelasting wel een rol moeten spelen, maar zouden niet alleen elektrische auto’s moeten worden gestimuleerd. Dat meldt Automobilwoche vandaag.
Zo zegt de regeringsleider van Niedersachsen, Stephan Weil, dat veel kleine en middelgrote leveranciers het water momenteel aan de lippen staat. “Als de vraag niet toeneemt, zullen vele van hen binnenkort de deuren moeten sluiten”, stelt hij. Ook in andere deelstaten met een grote vertegenwoordiging uit de auto-industrie is de roep om een aanschafpremie luid. “Ik ben een groot voorstander van het stimuleren van elektrische auto’s, maar we moeten emissie-arme benzine en dieselauto’s niet uitsluiten.” Ook ziet hij een mogelijkheid in het aanbieden van scherpe leasetarieven, zo schrijft het Duitse vakblad.
08:30 | ‘Hulppakket van 8 miljard euro voor Franse auto-industrie’
De Franse regering steunt de auto-industrie met een hulppakket van 8 miljard euro om de coronacrisis te boven te komen. Hierin zijn verhoogde subsidies voor de aankoop van nieuwe EV’s opgenomen en een slooppremie. Dit meldt Automotive News Europe.
De subsidie voor de aanschaf van een nieuwe EV wordt met duizend euro verhoogd naar 7 duizend euro. De verhoging is geldig van 1 juni tot 31 december. Daarnaast verdubbelt president Emmanuel Macron ook de inruilpremie om oudere, minder efficiënte modellen van de weg te halen. Mensen die een occasion benzine- of dieselmodel van de laatste generatie kopen, kunnen 3 duizend euro krijgen. Volledig elektrische modellen komen in aanmerking voor een bonus van 5 duizend euro. Dinsdag benadrukte Macron het belang van de Franse auto-industrie en zegde hij maatregelen toe. Bekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.