Acea roept overheden op laadinfrastructuur te verbeteren
Gisteren presenteerde het European Environment Agency (EEA) de definitieve cijfers over de CO2-uitstoot over 2017. Dat jaar steeg de CO2-uitstoot naar 118,5 gram CO2 per kilometer, dat is 0,4 procent meer dan in 2016. De Europese autofabrikantenvereniging Acea ziet in de verkoopdaling van auto’s met dieselmotor de belangrijkste oorzaak voor de gestegen CO2-uitstoot. Omdat in 2018 en 2019 wederom minder diesels werden verkocht, vreest Acea dat de stijging van de CO2-uitstoot zich ook over deze jaren zal voortzetten.
Het EEA bevestigt volgens Acea dat benzineauto’s 10 tot 40 procent meer CO2 uitstoten dan vergelijkbare dieselauto’s.
Om aan de CO2-doelstellingen van 2021 te voldoen – en daarna die van 2025 en 2030 – zal een veel sterkere acceptatie van auto’s met een alternatieve aandrijving vereist zijn, stelt Acea. “Alle autofabrikanten blijven sterk investeren in hun portfolio’s van auto’s met alternatieve aandrijving, vooral elektrische auto’s”, stelt Erik Jonnaert, secretaris generaal van Acea. “De realiteit is echter dat consumenten geen belangstelling hebben om deze voertuigen in grote aantallen te kopen.”Lees hier hoe de macht van de autolobby in Brussel afneemt.
Volgens Acea zijn EV’s te duur en zijn er te weinig mogelijkheden voor het opladen. Er zijn nu zo’n 150 duizend openbare oplaadpunten voor EV’s in de EU. Acea schat in dat er tegen 2030 ten minste 2,8 miljoen oplaadpunten nodig zijn. “We dringen er bij de nationale overheden en EU-beleidsmakers op aan om de broodnodige investeringen te doen, zodat de verkoop van elektrisch oplaadbare auto’s in Europa echt van start kan gaan”, stelt Jonnaert.
Nederland is een van de EU landen waar de meeste laadmogelijkheden zijn en waar de EV-verkoop flink stijgt. In heel Roemenië stonden eind vorig nog geen 150 laadpalen. De cijfers over Q1 van dit jaar laten zien dat er meer EV’s worden verkocht dan hybrides en zelfs al bijna zoveel als diesels.