ANWB: Consument wacht af bij EV

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Renault Zoe is een van de 15 EV's onder de 50 duizend euro. (Foto: Renault)

De consument wacht af bij de aanschaf van een elektrische auto. De actieradius is nog te laag en de prijs te hoog. Dat concludeert de ANWB op basis van eigen onderzoek, onder tweeduizend consumenten van 18 jaar en ouder. Een derde van de consumenten (37%) geeft aan interesse te hebben in elektrisch rijden, de overige zijn neutraal (40%) of ongeïnteresseerd (23%).

Bekijk de uitkomsten van het ANWB-onderzoek in de Automotive Kennisbank.

“Veel Nederlanders zien nog op tegen de aanschaf van een elektrische auto door de hoge prijs. Er zijn er nu 15 modellen die minder dan 50 duizend euro kosten. Mensen die geïnteresseerd zijn in een elektrische auto, herkennen echter wel dat de gebruikskosten lager zijn dan van een benzine-auto”, stelt de ANWB. Volgens de bond liggen de totale kilometerkosten van elektrische en benzine auto’s wel steeds dichter bij elkaar. Elektrisch rijden is 6 procent duurder dan een vergelijkbare benzine auto. In 2017 was dit nog 10 procent, staat in het onderzoek.

Onnodig

Dat EV’s nu nog te duur zijn, maar wel steeds goedkoper worden sluit aan op conclusies uit een onderzoek van adviesbureau McKinsey. Dit bureau concludeert dat de aangekondigde aanschafsubsidies voor EV’s overbodig zijn omdat in 2025 een EV goedkoper is dan een benzineauto. Dat meldt de Telegraaf. Volgens de krant leggen de conclusies van McKinsey een bom onder de aanschafsubsidie.

Eerder meldde Volkswagen al dat het verwacht dat binnen enkele jaren de aanschafprijs van een EV gelijk komt te liggen aan die van een dieselauto.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

ANWB: Consument wacht af bij EV | Automotive Online

ANWB: Consument wacht af bij EV

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Renault Zoe is een van de 15 EV's onder de 50 duizend euro. (Foto: Renault)

De consument wacht af bij de aanschaf van een elektrische auto. De actieradius is nog te laag en de prijs te hoog. Dat concludeert de ANWB op basis van eigen onderzoek, onder tweeduizend consumenten van 18 jaar en ouder. Een derde van de consumenten (37%) geeft aan interesse te hebben in elektrisch rijden, de overige zijn neutraal (40%) of ongeïnteresseerd (23%).

Bekijk de uitkomsten van het ANWB-onderzoek in de Automotive Kennisbank.

“Veel Nederlanders zien nog op tegen de aanschaf van een elektrische auto door de hoge prijs. Er zijn er nu 15 modellen die minder dan 50 duizend euro kosten. Mensen die geïnteresseerd zijn in een elektrische auto, herkennen echter wel dat de gebruikskosten lager zijn dan van een benzine-auto”, stelt de ANWB. Volgens de bond liggen de totale kilometerkosten van elektrische en benzine auto’s wel steeds dichter bij elkaar. Elektrisch rijden is 6 procent duurder dan een vergelijkbare benzine auto. In 2017 was dit nog 10 procent, staat in het onderzoek.

Onnodig

Dat EV’s nu nog te duur zijn, maar wel steeds goedkoper worden sluit aan op conclusies uit een onderzoek van adviesbureau McKinsey. Dit bureau concludeert dat de aangekondigde aanschafsubsidies voor EV’s overbodig zijn omdat in 2025 een EV goedkoper is dan een benzineauto. Dat meldt de Telegraaf. Volgens de krant leggen de conclusies van McKinsey een bom onder de aanschafsubsidie.

Eerder meldde Volkswagen al dat het verwacht dat binnen enkele jaren de aanschafprijs van een EV gelijk komt te liggen aan die van een dieselauto.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.