‘ICT verdient meer aandacht in het autobedrijf’
Mede dankzij de connected car komt er veel meer data beschikbaar voor autobedrijven, maar de uitdaging om die data op een goede manier op te slaan voor verwerking wordt daarmee ook groter. Volgens Hein Balesar van RDC is het voor veel bedrijven echter nog te lastig om de huidige datastromen zo te verwerken dat er een 360-graden-beeld is van elke klant. “Ga maar na: een dealer met een schadebedrijf en leasingactiviteiten, kan één klant op drie plekken tegenkomen. Maar er wordt nog te vaak met drie aparte databases gewerkt die niet met elkaar communiceren.”
Datawarehouse
Balesar geeft samen met zijn collega en data scientist Martijn Lentink tips hoe je als autobedrijf een goede ict-infrastructuur kunt neerzetten en waar het dms en de garagesoftware aan moeten voldoen. “Dat is een uitdaging, want vaak zijn deze systemen niet meer dan veredelde financiële pakketten. In de toekomst red je het daar als autobedrijf niet alleen mee. De hoeveelheid data en het aantal communicatiestromen neemt toe. Je moet toe naar een overkoepelende datawarehouse. ICT moet in de organisatie een centrale rol krijgen en een plek in de directie. De kwaliteit van het datawarehouse bepaalt uiteindelijk het succes van je bedrijf. Zowel sales, aftersales als marketing zijn ervan afhankelijk dat de klantgegevens kloppen, dat je ze snel kunt oproepen en dat je weet wat de klantwens op dat moment is. Met een goed datawarehouse met zuivere data is het tegenwoordig mogelijk te voorspellen op welke termijn je klant een andere auto gaat kopen.”
Hein Balesar en Martijn Lentink zijn spreker op Automotive ICT Day. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven.
Automotive ICT Day 2017 is mede mogelijk gemaakt door: