Ruim 200 bezoekers op Automotive Marketing-, ICT- en HRM event

Automotive Event: Gelukkig hebben we de sleutel nog [Video]

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto's: Jeffrey van der Vaart

Waar in ICT de procesoptimalisatie één van de heetste hangijzers is, is dat op marketinggebied het gebruik van data. “Gebruik niet zoveel mogelijk data, maar de juiste data, hield datamarketeer Danny Oosterveer zijn toehoorders voor tijdens het Marketing Event. “Kies een centrale metric, een datavraag die beantwoord moet worden. En zorg dat deze goed meetbaar is, zodat je continu kunt blijven testen.” Glenn Ikking presenteerde hoe Marktplaats het resultaat van de volledig geautomatiseerde e-mailcampagnes sterk heeft verbeterd, met vallen en opstaan. Dankzij het werk van de ict-afdeling.

De andere sprekers, reclamegoeroe Eugène Roorda, reputatiemanagement-expert Paul Stamsnijder en neuromarketeer Roeland Dietvorst gingen vooral in op hoe je je merk – en bedrijf – bij consumenten kunt versterken. “Onthoud: auto=paard. Vroeger reed je paard om te kunnen gaan en staan waar men wilde, nu rijdt men auto. Ingewikkelder dan dat is het echt niet”, vindt Roorda. “De vraag die je moet beantwoorden: waardoor kopen mensen een auto bij jou? Wat zijn de waarden van jouw bedrijf? Het draait niet om ratio maar om emotie.”

Paul Stamsnijder, expert op het gebied van reputatiemanagement, ging daar dieper op in. “Een reputatie is dynamisch. Je kunt als mens en bedrijf voor de één fantastisch zijn en voor de ander verschrikkelijk. De kunst is om als bedrijf menselijk te reageren.” Een reputatie behoud en verbeter je door menselijk te zijn. “Er wordt te vaak feitelijk gereageerd op sentiment. Dan wordt er een onderzoek gestart naar de mogelijke oorzaken van een probleem. Je moet de werkelijkheid van de ander voorop stellen, de menselijke maat gaat boven het systeem.”

Bord soep

Uiteindelijk spelen hierbij vooral onbewuste machinaties van het brein een rol, bleek uit de presentatie van neuromarketeer Roeland Dietvorst. “Adverteer je met een bord soep waarbij de lepel links ligt, dan converteert die minder goed dan wanneer de lepel rechts ligt. De eerste gedachte van mensen die een reclame zien van Celine Dion bij een Chrysler: heeft die vrouw wel een rijbewijs? Het is ongeloofwaardig en dus verkoopt het niet.”

Op het gelijktijdig gehouden ICT Event ging het ook om de vraag wat de invloed van ict is op product en bedrijf. “Jullie verkopen geen auto’s, maar software licenties”, hield dagvoorzitter en ICT-expert Brenno de Winter de zaal voor. Fijntjes wijst De Winter er dan ook op dat geavanceerde, draadloze technologie zeker niet altijd zaligmakend en zeker niet altijd veilig is. “Goed voorbeeld is Vincent Everts die onlangs geen toegang meer had tot zijn eigen Tesla, omdat zijn app was gecrasht. In zo’n geval kun je de techniek beter overrulen en ben je blij met een fysieke back-up: de autosleutel.”

 vdv8356

Laat blockchain, artificial intelligence en internet of things rustig op je afkomen en beschouw ze vooral als slimme, technologische assistenten, zo kwam uit de presentaties van Jack Esselink (IBM) en Rutger Haagsma (Ritense) naar voren. Verlies vooral niet uit het oog dat het ICT ten dienste moet staan van één ding: de klant beter en sneller bedienen.

Menselijk merk

Een bedrijf als menselijk merk: dat verkoopt ook aan nieuw en bestaand personeel. Alles in een bedrijf is cultuur. Dus zorg voor rituelen en leg die vast in een cultuurboekje”, was het advies van Luc van Bussel, ceo Regardz Hospitality Group, tijdens het HRM Event. Psychologen Lucienne Samuels en Thijs Launspach gingen hier dieper op in, en dan vooral op de werknemersgroep millennials. “Die willen geïnspireerd worden. Dus vertel ze niet alleen wat ze moeten doen, probeer een mentor en coach te zijn”, aldus Launspach. Arjen de Jong, voormalig directeur BMW en headhunter maakte het bruggetje naar marketing: “Als je niet de juiste mensen in je bedrijf hebt is, elke marketing euro weggegooid geld.”

De evenementen zijn mogelijk gemaakt door Marktplaats, UnameIT, DTC Media en Rhino Events (Marketing); Kyocera, ITMotive, Incadea, Gaston Software en Customer Connect (ICT Day); Oomt, Jobmotive en WePowerPeople (HRM).

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Automotive Event: Gelukkig hebben we de sleutel nog [Video] | Automotive Online
Ruim 200 bezoekers op Automotive Marketing-, ICT- en HRM event

Automotive Event: Gelukkig hebben we de sleutel nog [Video]

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto's: Jeffrey van der Vaart

Waar in ICT de procesoptimalisatie één van de heetste hangijzers is, is dat op marketinggebied het gebruik van data. “Gebruik niet zoveel mogelijk data, maar de juiste data, hield datamarketeer Danny Oosterveer zijn toehoorders voor tijdens het Marketing Event. “Kies een centrale metric, een datavraag die beantwoord moet worden. En zorg dat deze goed meetbaar is, zodat je continu kunt blijven testen.” Glenn Ikking presenteerde hoe Marktplaats het resultaat van de volledig geautomatiseerde e-mailcampagnes sterk heeft verbeterd, met vallen en opstaan. Dankzij het werk van de ict-afdeling.

De andere sprekers, reclamegoeroe Eugène Roorda, reputatiemanagement-expert Paul Stamsnijder en neuromarketeer Roeland Dietvorst gingen vooral in op hoe je je merk – en bedrijf – bij consumenten kunt versterken. “Onthoud: auto=paard. Vroeger reed je paard om te kunnen gaan en staan waar men wilde, nu rijdt men auto. Ingewikkelder dan dat is het echt niet”, vindt Roorda. “De vraag die je moet beantwoorden: waardoor kopen mensen een auto bij jou? Wat zijn de waarden van jouw bedrijf? Het draait niet om ratio maar om emotie.”

Paul Stamsnijder, expert op het gebied van reputatiemanagement, ging daar dieper op in. “Een reputatie is dynamisch. Je kunt als mens en bedrijf voor de één fantastisch zijn en voor de ander verschrikkelijk. De kunst is om als bedrijf menselijk te reageren.” Een reputatie behoud en verbeter je door menselijk te zijn. “Er wordt te vaak feitelijk gereageerd op sentiment. Dan wordt er een onderzoek gestart naar de mogelijke oorzaken van een probleem. Je moet de werkelijkheid van de ander voorop stellen, de menselijke maat gaat boven het systeem.”

Bord soep

Uiteindelijk spelen hierbij vooral onbewuste machinaties van het brein een rol, bleek uit de presentatie van neuromarketeer Roeland Dietvorst. “Adverteer je met een bord soep waarbij de lepel links ligt, dan converteert die minder goed dan wanneer de lepel rechts ligt. De eerste gedachte van mensen die een reclame zien van Celine Dion bij een Chrysler: heeft die vrouw wel een rijbewijs? Het is ongeloofwaardig en dus verkoopt het niet.”

Op het gelijktijdig gehouden ICT Event ging het ook om de vraag wat de invloed van ict is op product en bedrijf. “Jullie verkopen geen auto’s, maar software licenties”, hield dagvoorzitter en ICT-expert Brenno de Winter de zaal voor. Fijntjes wijst De Winter er dan ook op dat geavanceerde, draadloze technologie zeker niet altijd zaligmakend en zeker niet altijd veilig is. “Goed voorbeeld is Vincent Everts die onlangs geen toegang meer had tot zijn eigen Tesla, omdat zijn app was gecrasht. In zo’n geval kun je de techniek beter overrulen en ben je blij met een fysieke back-up: de autosleutel.”

 vdv8356

Laat blockchain, artificial intelligence en internet of things rustig op je afkomen en beschouw ze vooral als slimme, technologische assistenten, zo kwam uit de presentaties van Jack Esselink (IBM) en Rutger Haagsma (Ritense) naar voren. Verlies vooral niet uit het oog dat het ICT ten dienste moet staan van één ding: de klant beter en sneller bedienen.

Menselijk merk

Een bedrijf als menselijk merk: dat verkoopt ook aan nieuw en bestaand personeel. Alles in een bedrijf is cultuur. Dus zorg voor rituelen en leg die vast in een cultuurboekje”, was het advies van Luc van Bussel, ceo Regardz Hospitality Group, tijdens het HRM Event. Psychologen Lucienne Samuels en Thijs Launspach gingen hier dieper op in, en dan vooral op de werknemersgroep millennials. “Die willen geïnspireerd worden. Dus vertel ze niet alleen wat ze moeten doen, probeer een mentor en coach te zijn”, aldus Launspach. Arjen de Jong, voormalig directeur BMW en headhunter maakte het bruggetje naar marketing: “Als je niet de juiste mensen in je bedrijf hebt is, elke marketing euro weggegooid geld.”

De evenementen zijn mogelijk gemaakt door Marktplaats, UnameIT, DTC Media en Rhino Events (Marketing); Kyocera, ITMotive, Incadea, Gaston Software en Customer Connect (ICT Day); Oomt, Jobmotive en WePowerPeople (HRM).

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.