Podium: Neem een voorbeeld aan de Amerikaanse dealersites
“Telkens als ik een bezoek breng aan de VS voor een conferentie of cursus, sta ik versteld van het niveau van de dealerwebsites aldaar. Niet vanwege de hoge bezoekercijfers, maar de dealerwebsite is duidelijk de laatste marketingtool richting klanten voordat ze fysiek langskomen. Dat hebben de Amerikaanse dealers goed begrepen. In de Zero Moment Of Truth (ZMOT), het baanbrekende onderzoek van Google, bleek eens te meer dat voor klanten de dealerwebsite de belangrijkste informatiebron was in hun kooptraject. In die rangorde dus boven de merkenwebsite of andere portalen of reviewwebsites staat.
`Als ik dan een Nederlandse dealer spreek en die zegt vol trots dat zijn eigen website slechts vijfduizend euro heeft gekost, is dat zo jammer.`
Ook blijkt uit de ZMOT dat vrijwel iedere klant in de automotive een internetklant is, maar dat slechts dertig procent van de klanten zich van tevoren meldt via chat, e-mail, lead of call bij de dealer. Zeventig procent gaat dus direct, fysiek op zijn doel af. Als je dit weet als dealer, dan kun je concluderen dat de oriëntatiefase niet in de showroom is, maar op de website van de dealer. En dat betekent simpelweg dat investeringen in online toepassingen belangrijk zijn. Als ik dan een Nederlandse dealer spreek en die zegt vol trots dat zijn eigen website slechts vijfduizend euro heeft gekost, is dat zo jammer. Voor dat geld is er anno 2015 gewoon geen goede website meer neer te zetten.
`Maar als je iets niet weet, kun je er ook niet om vragen.`
Het is aan de branche, aan ons, om de dealers te laten zien wat er allemaal wel en niet mogelijk is op online gebied en welke kansen en mogelijkheden de dealer heeft hierin. Daarom is het ook zo ontzettend stoer dat Dealer E-Process uit de VS nu een aantal pilots gaat doen met vooruitstrevende dealers in Nederland om dit platform (met onder andere een responsive website) naar Nederland te halen. In de VS lopen zij voorop. Nu wijzen zij Nederlandse dealers de weg. Hopelijk haken de Nederlandse leveranciers aan en zijn zij ook in staat om dealers van een goede website te voorzien en ze te wijzen op de mogelijkheden. Maar in de praktijk ontbreekt nu zelfs vaak nog de basis, zoals een aparte url voor elke nieuwe of gebruikte auto op je website. Nederlandse dealerwebsitebouwers doen dit vaak niet omdat de dealer er niet om vraagt. Maar als je iets niet weet, kun je er ook niet om vragen. Dealers moeten auto`s verkopen en de leveranciers moeten dealers wijzen op de mogelijkheden, waarbij de dealer moet beseffen dat een paar duizend euro per maand investering in je website, je meer oplevert dan dat de besparing is als je het niet doet.”
Paul de Vries is directeur van Nieuweautokopen.nl, dat is sinds dit jaar onderdeel van Marktplaats (Ebay). Op de volgende Digital Car Dealer Workshop worden alle nieuwe mogelijkheden die bepaalde websiteplatformen in de VS bieden, besproken. Het doel: zorgen dat de Nederlandse dealer meer meer munitie heeft in gesprek met zijn websiteleverancier. De toegang tot de #DCDW is voor Nieuweautokopen.nl en Marktplaats zakelijk klanten gratis.
Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
_____________________________________
Podium is een rubriek van Automotive waarin branchekenners hun visie op de markt kunnen geven. Ook een bijdrage leveren*? Mail dan de redactie.
*Het staat iedereen vrij om een bijdrage in te sturen. De redactie behoudt zich het recht voor om publicaties te weigeren of te redigeren. Inzendingen die puur commercieel van aard zijn worden in deze rubriek niet geplaatst. Maximum woordlengte: 600 woorden.