‘Moderne benzinemotor meer schadelijk’

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Roel Hindriks

    Dat direct ingespoten benzinemotoren ook fijnstof uitstoten is al jarenlang bekend en ook terug te vinden in de Euro normering van schadelijke stoffen. Vanaf Euro 5 ( van kracht sinds 2010) geldt voor benzineauto’s hetzelfde criterium voor PM10, fijnstof. Als hier niet aan wordt voldaan dan is het Euro 5 certificaat ten onrechte afgegeven en mag voor een dergelijke auto zelfs geen kenteken verstrekt worden.

  • Eric van Spelde

    Nu weet Milieudefensie ook waar de hogere uitstoot van schadelijke stoffen langs snelwegen in de grote steden vandaan komt. Niet van 100 km/h – immers er was geen meetbaar verschil nadat we van 100 naar 80 moesten – maar gewoon een groot aandeel (op papier) CO2-zuinige nieuwe autootjes waar de berijders met subsidie in zijn geholpen…
    Oh, en er is een enorm verschil (wel duizenden procenten) tussen de Euronorm bij typegoedkeuring en de APK-norm. Was dat niet zo, dan werd iedere auto bij de eerste keuring na vier jaar Het Nieuwe Rijden afgekeurd. 😉 Het nastreven van nog veel scherpere Euronormen of het uitsluiten van auto’s die slechts aan een eerdere Euronorm voldoet heeft dan ook weinig invloed op de luchtkwaliteit.

  • Tamme

    Het woordje ‘zelfs’ wijst op een algemeen aangenomen idee dat dus nu niet blijkt te kloppen. Op basis van dit soort ideeen worden dieselauto’s duurder en gaat de dagwaarde van een groot aantal oldtimers in rook op. Waar gaat het fout?

‘Moderne benzinemotor meer schadelijk’ | Automotive Online

‘Moderne benzinemotor meer schadelijk’

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Roel Hindriks

    Dat direct ingespoten benzinemotoren ook fijnstof uitstoten is al jarenlang bekend en ook terug te vinden in de Euro normering van schadelijke stoffen. Vanaf Euro 5 ( van kracht sinds 2010) geldt voor benzineauto’s hetzelfde criterium voor PM10, fijnstof. Als hier niet aan wordt voldaan dan is het Euro 5 certificaat ten onrechte afgegeven en mag voor een dergelijke auto zelfs geen kenteken verstrekt worden.

  • Eric van Spelde

    Nu weet Milieudefensie ook waar de hogere uitstoot van schadelijke stoffen langs snelwegen in de grote steden vandaan komt. Niet van 100 km/h – immers er was geen meetbaar verschil nadat we van 100 naar 80 moesten – maar gewoon een groot aandeel (op papier) CO2-zuinige nieuwe autootjes waar de berijders met subsidie in zijn geholpen…
    Oh, en er is een enorm verschil (wel duizenden procenten) tussen de Euronorm bij typegoedkeuring en de APK-norm. Was dat niet zo, dan werd iedere auto bij de eerste keuring na vier jaar Het Nieuwe Rijden afgekeurd. 😉 Het nastreven van nog veel scherpere Euronormen of het uitsluiten van auto’s die slechts aan een eerdere Euronorm voldoet heeft dan ook weinig invloed op de luchtkwaliteit.

  • Tamme

    Het woordje ‘zelfs’ wijst op een algemeen aangenomen idee dat dus nu niet blijkt te kloppen. Op basis van dit soort ideeen worden dieselauto’s duurder en gaat de dagwaarde van een groot aantal oldtimers in rook op. Waar gaat het fout?