EC-rapport: Chinese staatssteun bewezen, importheffingen ‘rechtvaardig’

China • De Chinese overheid en staatsbedrijf SAIC zijn niet te spreken zijn over de bevindingen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie heeft de bevindingen van zijn negen maanden durende onderzoek over subsidieverstrekking voor de Chinese markt voor EV’s gepubliceerd. Het rapport concludeert dat de “dreiging van materiële schade” voor Europese autofabrikanten “duidelijk voorzienbaar en imminent” is. De EC stelt dat Chinese autofabrikanten subsidies kregen in verschillende vormen zoals: goedkope leningen, goedkope grond en directe stimulansen voor de verkoop van EV’s. Ze kregen ook hulp bij de kosten van batterijen, het duurste onderdeel van een elektrische auto.

Chinese autofabrikanten konden goedkoop geld lenen, terwijl dat gezien de financiële risico’s van de bedrijven niet verantwoord was, zo luidt één van de conclusies van het rapport. De Europese Commissie noteert daarin dat de autofabrikanten ‘een hoge schuld-vermogensratio’ hebben en dat de automakers ‘leningen gebruiken om schulden af te lossen’. De drie Chinese automakers kregen van Chinese staatsbedrijven eersteklas ‘AAA’-kredietratings, de EC concludeert dat de algehele financiële rating van de automakers eerder overeenkomt met een ‘B’-rating.

Verder stelt de EC dat fabrikanten SAIC en Geely daarnaast subsidies ontvangen om batterijen voor een goedkope prijs in de kopen. BYD, dat zijn eigen batterijen maakt, ontvangt juist subsidie op batterijmaterialen zoals lithium.

Uit de onderzoeksbevindingen concludeert de Europese Commissie dat importtarieven gerechtvaardigd zijn. De heffingen variëren tussen de 17,4 procent en 37,6 procent en komen bovenop de huidige tarieven van 10 procent. De extra tarieven gelden enkel voor personenauto’s, en niet voor bestellers uit China.

Hoogste tarief

BYD en Geely krijgen te maken met met lagere tarieven van 17,4 procent en 19,9 procent. Het lagere tarief heeft te maken met de medewerking van beide bedrijven aan het onderzoek, zo valt in het rapport te lezen. De heffingen komen bovenop de gebruikelijke 10 procent die de EU op invoer in rekening brengt. Voor beide merken bedroeg de Chinese staatsteun respectievelijk 19,7 procent en 15,1 procent, schat de Europese Commissie.

SAIC krijgt het hoogste tarief opgelegd, 37,6 procent bovenop de huidige 10 procent. Volgens het rapport ligt dat aan de terughoudendheid van het Chinese staatsbedrijf om mee werken aan het onderzoek van de Europese Commissie.

De EU schat, in het geval van SAIC, dat de subsidies 34,4 procent van alle gemaakte kosten bedragen. Dit is onderverdeeld in 1,38 procent voor leningen van staatsbanken, 8,27 procent voor andere vormen van financiering, 8,56 procent in de vorm van subsidies, 2,28 procent in verkoopstimulansen voor elektrische voertuigen, 0,67 procent voor goedkope grond en 13,24 procent voor ondergeprijsde batterijen.

Gevoelige informatie

Het Chinese staatsbedrijf SAIC is niet te spreken over het onderzoek en stelt dat de Commissie een verkeerd tarief heeft gekoppeld aan SAIC. Ook stelt de fabrikant dat de Europese Commissie door het bedrijf ingediende informatie en tegenargumenten over het hoofd heeft gezien. Daarbovenop stelt SAIC dat de Europese Unie commercieel gevoelige informatie heeft gepubliceerd in het onderzoeksrapport, zoals de formule van batterijen.

Niet alleen SAIC klaagt over het onderzoek van de Europese Commissie, maar ook de Chinese overheid doet zijn beklag. Volgens China heeft Europa een ongekend grote hoeveelheid getailleerde informatie opgevraagd. Zo valt het rapport te lezen dat China niet akkoord ging met het leveren van registratiecijfers van EV’s in China. Volgens Europa een teken dat China niet wilde meewerken aan het onderzoek. “Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de Chinese regering geen informatie heeft over het aantal geregistreerde BEV’s in China gedurende een bepaalde periode”, luidt het oordeel van het rapport.

De voorlopige importheffingen gelden vanaf vandaag (5 juli). Beijing heeft gedreigd met vergeldingsmaatregelen en de Chinese overheid zal waarschijnlijk een klacht indienen bij de Wereldhandelsorganisatie. Chinese fabrikanten van elektrische auto’s Xpeng en Nio zijn niet van plan de Europese markt te verlaten, ondanks de hoge importheffingen. Dat hebben ze laten weten nadat de Europese Commissie besloot de heffingen door te zetten.

In mei nam de Europese Commissie het besluit over het verhogen van de importtarieven voor Chinese auto’s. Als de Commissie slim is, neemt het geen halve maatregelen, zo betoogde AM-columnist Arjen de Jong. Lees zijn column hier.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Reacties

  • Wilhelmus Blokker

    Typisch twee foute landen om te investeren waarom niet aan vdl gedacht? de landen als hongarije en turkije zijn
    niet europees gezind [boycot lijkt mij op z’n plek]

EC-rapport: Chinese staatssteun bewezen, importheffingen ‘rechtvaardig’ | Automotive Online

EC-rapport: Chinese staatssteun bewezen, importheffingen ‘rechtvaardig’

China • De Chinese overheid en staatsbedrijf SAIC zijn niet te spreken zijn over de bevindingen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie heeft de bevindingen van zijn negen maanden durende onderzoek over subsidieverstrekking voor de Chinese markt voor EV’s gepubliceerd. Het rapport concludeert dat de “dreiging van materiële schade” voor Europese autofabrikanten “duidelijk voorzienbaar en imminent” is. De EC stelt dat Chinese autofabrikanten subsidies kregen in verschillende vormen zoals: goedkope leningen, goedkope grond en directe stimulansen voor de verkoop van EV’s. Ze kregen ook hulp bij de kosten van batterijen, het duurste onderdeel van een elektrische auto.

Chinese autofabrikanten konden goedkoop geld lenen, terwijl dat gezien de financiële risico’s van de bedrijven niet verantwoord was, zo luidt één van de conclusies van het rapport. De Europese Commissie noteert daarin dat de autofabrikanten ‘een hoge schuld-vermogensratio’ hebben en dat de automakers ‘leningen gebruiken om schulden af te lossen’. De drie Chinese automakers kregen van Chinese staatsbedrijven eersteklas ‘AAA’-kredietratings, de EC concludeert dat de algehele financiële rating van de automakers eerder overeenkomt met een ‘B’-rating.

Verder stelt de EC dat fabrikanten SAIC en Geely daarnaast subsidies ontvangen om batterijen voor een goedkope prijs in de kopen. BYD, dat zijn eigen batterijen maakt, ontvangt juist subsidie op batterijmaterialen zoals lithium.

Uit de onderzoeksbevindingen concludeert de Europese Commissie dat importtarieven gerechtvaardigd zijn. De heffingen variëren tussen de 17,4 procent en 37,6 procent en komen bovenop de huidige tarieven van 10 procent. De extra tarieven gelden enkel voor personenauto’s, en niet voor bestellers uit China.

Hoogste tarief

BYD en Geely krijgen te maken met met lagere tarieven van 17,4 procent en 19,9 procent. Het lagere tarief heeft te maken met de medewerking van beide bedrijven aan het onderzoek, zo valt in het rapport te lezen. De heffingen komen bovenop de gebruikelijke 10 procent die de EU op invoer in rekening brengt. Voor beide merken bedroeg de Chinese staatsteun respectievelijk 19,7 procent en 15,1 procent, schat de Europese Commissie.

SAIC krijgt het hoogste tarief opgelegd, 37,6 procent bovenop de huidige 10 procent. Volgens het rapport ligt dat aan de terughoudendheid van het Chinese staatsbedrijf om mee werken aan het onderzoek van de Europese Commissie.

De EU schat, in het geval van SAIC, dat de subsidies 34,4 procent van alle gemaakte kosten bedragen. Dit is onderverdeeld in 1,38 procent voor leningen van staatsbanken, 8,27 procent voor andere vormen van financiering, 8,56 procent in de vorm van subsidies, 2,28 procent in verkoopstimulansen voor elektrische voertuigen, 0,67 procent voor goedkope grond en 13,24 procent voor ondergeprijsde batterijen.

Gevoelige informatie

Het Chinese staatsbedrijf SAIC is niet te spreken over het onderzoek en stelt dat de Commissie een verkeerd tarief heeft gekoppeld aan SAIC. Ook stelt de fabrikant dat de Europese Commissie door het bedrijf ingediende informatie en tegenargumenten over het hoofd heeft gezien. Daarbovenop stelt SAIC dat de Europese Unie commercieel gevoelige informatie heeft gepubliceerd in het onderzoeksrapport, zoals de formule van batterijen.

Niet alleen SAIC klaagt over het onderzoek van de Europese Commissie, maar ook de Chinese overheid doet zijn beklag. Volgens China heeft Europa een ongekend grote hoeveelheid getailleerde informatie opgevraagd. Zo valt het rapport te lezen dat China niet akkoord ging met het leveren van registratiecijfers van EV’s in China. Volgens Europa een teken dat China niet wilde meewerken aan het onderzoek. “Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de Chinese regering geen informatie heeft over het aantal geregistreerde BEV’s in China gedurende een bepaalde periode”, luidt het oordeel van het rapport.

De voorlopige importheffingen gelden vanaf vandaag (5 juli). Beijing heeft gedreigd met vergeldingsmaatregelen en de Chinese overheid zal waarschijnlijk een klacht indienen bij de Wereldhandelsorganisatie. Chinese fabrikanten van elektrische auto’s Xpeng en Nio zijn niet van plan de Europese markt te verlaten, ondanks de hoge importheffingen. Dat hebben ze laten weten nadat de Europese Commissie besloot de heffingen door te zetten.

In mei nam de Europese Commissie het besluit over het verhogen van de importtarieven voor Chinese auto’s. Als de Commissie slim is, neemt het geen halve maatregelen, zo betoogde AM-columnist Arjen de Jong. Lees zijn column hier.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Reacties

  • Wilhelmus Blokker

    Typisch twee foute landen om te investeren waarom niet aan vdl gedacht? de landen als hongarije en turkije zijn
    niet europees gezind [boycot lijkt mij op z’n plek]