Schoonhovens blik | Now or never voor schadebranche

column • Jaar in jaar uit wordt er in de schadebranche gesproken over een shake-out, maar ook in het heftige jaar 2020 blijft een shake-out uit, constateert columnist Johan Schoonhoven. Hij vraagt zich af wat er gebeurt als de steunmaatregelen ophouden. Maar dat niet alleen: hoe overleef je als schadehersteller in januari de traditionele verhoging van de lakprijzen, het structureel mindere aantal schades en hoe zorg je voor de benodigde investeringen?
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Zowel Bovag als Focwa monitoren periodiek de stemming onder hun leden. De berichten naar aanleiding van de Corona monitoren zijn redelijk gelijkluidend, al zijn die van Focwa logischerwijs iets meer toegespitst op de schadebranche. Dat een kwart van de bedrijven volgens de Focwa monitor nu verlieslatend is, is nauwelijks een verrassing te noemen want het aantal schades is door alle Covid-maatregelen ingestort en de bereidheid om nu te laten repareren is er niet of nauwelijks. De ruitherstelbedrijven worden met 37% orderverlies het hardst geraakt, maar dat weerhoudt marktleider Carglass er niet van om prominent in TV reclames te verschijnen. Ook in tijden van crisis moet je immers zichtbaar blijven.

Meer over minder last

Focwa heeft ook regionale verschillen in kaart gebracht en daar is een groot verschil tussen de Randstad en de rest van Nederland te zien. Het Westen wordt toch net minder geraakt dan dunbevolkte gebieden. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de impact van het soort structurele opdrachtenstroom op de herstellers. Hebben bedrijven meer of minder last naar gelang zij werken voor de verschillende (grootzakelijke) opdrachtgevers zoals verzekeraars, leasemaatschappijen en dealers en hoe doen bedrijven het buiten de gestimuleerde/gestuurde schadestroom? En dat in aantallen, omzet en marges.

Jaar in jaar uit wordt gesproken over een shake-out, maar ook in 2020 zijn er nauwelijks faillissementen

In de schadebranche wordt jaar in jaar uit gesproken over een grote shake-out, waarin schadebedrijven in grote getallen omvallen, waarna vraag en aanbod weer in evenwicht komen, de tarieven stijgen en de overlevers een gezonde werkplaatsbezetting hebben, maar ook in het heftige jaar 2020 zijn er nauwelijks faillissementen en blijft de shake-out uit.
De collega’s van Autoschadeportaal publiceren wekelijks het faillissementenoverzicht in de mobiliteitsbranche, maar tot en met week 49 van dit jaar waren er maar 6 van de 287 vermelde faillissementen schadeherstel-gerelateerd en één bedrijf maakte onder de nieuwe eigenaar inmiddels weer een doorstart.

Er is een nieuw pakket steunmaatregelen aangekondigd, maar eens houdt het op, wat dan?

En er zijn natuurlijk genoeg bedrijven die maatregelen nemen om een faillissement te voorkomen, zoals het tijdelijk sluiten van vestigingen en het concentreren van werkaanbod, maar ik denk dat de NOW-regeling hier z’n werk doet en bedrijven helpt te overleven. Daar is de regeling ook voor bedoeld en een blik op de openbare lijsten van de NOW1 en NOW2 leert dat bedrijven van allerlei soorten en maten gebruik maken van de regelingen. Van grote dealerholdings met hun eigen schadeketen, hoofdkantoren van ketens, grote/bekende bedrijven tot de kleine herstellers die het voornamelijk moeten hebben van WA-werk. Er is nu weer een nieuwe pakket steunmaatregelen aangekondigd, maar eens houdt het op en wat dan?

Hoe ga je als schadehersteller overleven als in januari weer de traditionele verhoging van de lakprijzen wordt aangekondigd, er naar verwachting structureel minder schades zijn door lagere jaarkilometrages, minder nieuwverkoop, sneller overstappen van casco naar beperkt casco of WA verzekeringen en investeringen in ADAS en aanverwante technieken worden verlangd om veilig en kwalitatief herstel te waarborgen?
De directe schadeafhandeling kan voor een deel van de bedrijven een redding of pleister op wond zijn, want door deze regeling kunnen klanten binnenkomen die hun auto in het pre-WA direct tijdperk niet of elders lieten herstellen, maar wellicht komt de regeling in 2021 net te laat?

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Schoonhovens blik | Now or never voor schadebranche | Automotive Online

Schoonhovens blik | Now or never voor schadebranche

column • Jaar in jaar uit wordt er in de schadebranche gesproken over een shake-out, maar ook in het heftige jaar 2020 blijft een shake-out uit, constateert columnist Johan Schoonhoven. Hij vraagt zich af wat er gebeurt als de steunmaatregelen ophouden. Maar dat niet alleen: hoe overleef je als schadehersteller in januari de traditionele verhoging van de lakprijzen, het structureel mindere aantal schades en hoe zorg je voor de benodigde investeringen?
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Zowel Bovag als Focwa monitoren periodiek de stemming onder hun leden. De berichten naar aanleiding van de Corona monitoren zijn redelijk gelijkluidend, al zijn die van Focwa logischerwijs iets meer toegespitst op de schadebranche. Dat een kwart van de bedrijven volgens de Focwa monitor nu verlieslatend is, is nauwelijks een verrassing te noemen want het aantal schades is door alle Covid-maatregelen ingestort en de bereidheid om nu te laten repareren is er niet of nauwelijks. De ruitherstelbedrijven worden met 37% orderverlies het hardst geraakt, maar dat weerhoudt marktleider Carglass er niet van om prominent in TV reclames te verschijnen. Ook in tijden van crisis moet je immers zichtbaar blijven.

Meer over minder last

Focwa heeft ook regionale verschillen in kaart gebracht en daar is een groot verschil tussen de Randstad en de rest van Nederland te zien. Het Westen wordt toch net minder geraakt dan dunbevolkte gebieden. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de impact van het soort structurele opdrachtenstroom op de herstellers. Hebben bedrijven meer of minder last naar gelang zij werken voor de verschillende (grootzakelijke) opdrachtgevers zoals verzekeraars, leasemaatschappijen en dealers en hoe doen bedrijven het buiten de gestimuleerde/gestuurde schadestroom? En dat in aantallen, omzet en marges.

Jaar in jaar uit wordt gesproken over een shake-out, maar ook in 2020 zijn er nauwelijks faillissementen

In de schadebranche wordt jaar in jaar uit gesproken over een grote shake-out, waarin schadebedrijven in grote getallen omvallen, waarna vraag en aanbod weer in evenwicht komen, de tarieven stijgen en de overlevers een gezonde werkplaatsbezetting hebben, maar ook in het heftige jaar 2020 zijn er nauwelijks faillissementen en blijft de shake-out uit.
De collega’s van Autoschadeportaal publiceren wekelijks het faillissementenoverzicht in de mobiliteitsbranche, maar tot en met week 49 van dit jaar waren er maar 6 van de 287 vermelde faillissementen schadeherstel-gerelateerd en één bedrijf maakte onder de nieuwe eigenaar inmiddels weer een doorstart.

Er is een nieuw pakket steunmaatregelen aangekondigd, maar eens houdt het op, wat dan?

En er zijn natuurlijk genoeg bedrijven die maatregelen nemen om een faillissement te voorkomen, zoals het tijdelijk sluiten van vestigingen en het concentreren van werkaanbod, maar ik denk dat de NOW-regeling hier z’n werk doet en bedrijven helpt te overleven. Daar is de regeling ook voor bedoeld en een blik op de openbare lijsten van de NOW1 en NOW2 leert dat bedrijven van allerlei soorten en maten gebruik maken van de regelingen. Van grote dealerholdings met hun eigen schadeketen, hoofdkantoren van ketens, grote/bekende bedrijven tot de kleine herstellers die het voornamelijk moeten hebben van WA-werk. Er is nu weer een nieuwe pakket steunmaatregelen aangekondigd, maar eens houdt het op en wat dan?

Hoe ga je als schadehersteller overleven als in januari weer de traditionele verhoging van de lakprijzen wordt aangekondigd, er naar verwachting structureel minder schades zijn door lagere jaarkilometrages, minder nieuwverkoop, sneller overstappen van casco naar beperkt casco of WA verzekeringen en investeringen in ADAS en aanverwante technieken worden verlangd om veilig en kwalitatief herstel te waarborgen?
De directe schadeafhandeling kan voor een deel van de bedrijven een redding of pleister op wond zijn, want door deze regeling kunnen klanten binnenkomen die hun auto in het pre-WA direct tijdperk niet of elders lieten herstellen, maar wellicht komt de regeling in 2021 net te laat?

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy